COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)

Auteur Topic: COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)  (gelezen 89854 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #140 Gepost op: 18 november 2012, 17:40:41
Zeer doordacht concept, complimenten!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #142 Gepost op: 20 november 2012, 16:03:44
Is zo'n unit ook voorzien van een overdrukinstallatie / luchtfiltering, of uitsluitend airco? Kan me zo voorstellen dat ie in het geval van een ongeval met gevaarlijke stoffen in het begin zo opgesteld wordt dat deze buiten een bepaald effectgebied staat, maar dat door het veranderen van windrichting ofzo gevaarlijke dampen toch in de buurt van het voertuig komen...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #143 Gepost op: 20 november 2012, 19:12:42
Is zo'n unit ook voorzien van een overdrukinstallatie / luchtfiltering, of uitsluitend airco? Kan me zo voorstellen dat ie in het geval van een ongeval met gevaarlijke stoffen in het begin zo opgesteld wordt dat deze buiten een bepaald effectgebied staat, maar dat door het veranderen van windrichting ofzo gevaarlijke dampen toch in de buurt van het voertuig komen...
Als je het filmpje afspeelt weet je het antwoord.


vugtm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #144 Gepost op: 20 november 2012, 19:28:11
Standaard wordt de unit uiteraard op een veilige afstand buiten de gevarenzone geplaatst. Mocht de beschreven onverwachte winddraaiing zich toch voordoen dan is er voor elke  medewerker standaard een vluchtset met 15 minuten onafhankelijke luchtvoorziening beschikbaar om direct te kunnen vluchten met gezichtsbescherming (type Sabre Elsa Dash persoonlijke vluchtset). Totaal 14 stuks per unit. Daarnaast heeft chauffeur twee sets normale adembescherming to zijn beschikking. Andere persoonlijke veiligheidsmiddelen per medewerker die standaard aanwezig zijn: een verkeersvest, veiligheidshelm, gehoorbescherming en veiligheidsbril. Collectieve veiligheidsmiddelen zijn een AED, EHBO set en brandblusser.

Marcel van Vugt
Medewerker bouwteam


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #145 Gepost op: 20 november 2012, 19:52:46
Het ziet er waanzinnig goed uit en ik ben zeker van mening dat met deze MCU de basis is gelegd voor de toekomst op het gebied van CoPI-overleggen en het samenvoegen van de verbindings- en commandotaak in één voertuig!

Mooi verslag ook, en dat mag met recht ook wel een visitekaartje naar andere veiligheidsregio's genoemd worden :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #146 Gepost op: 20 november 2012, 19:54:02
Ik ben benieuwd welke (veiligheids)regio's nog meer zo'n voertuig aanschaffen, of wordt dat landelijk geregeld door LFR/ Min. van Veiligheid & Justitie?
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #147 Gepost op: 20 november 2012, 20:43:46
Het ziet er waanzinnig goed uit en ik ben zeker van mening dat met deze MCU de basis is gelegd voor de toekomst op het gebied van CoPI-overleggen en het samenvoegen van de verbindings- en commandotaak in één voertuig!

Mooi verslag ook, en dat mag met recht ook wel een visitekaartje naar andere veiligheidsregio's genoemd worden :)

Het is van de gecombineerde Verbindings/Commandowagen met overlegruimte aan boord in de jaren 70 van de vorige eeuw.
Naar de aparte Verbindingswagen met een aparte commandocontainer voor overleg in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Naar het afschaffen van de Verbindingswagen in bepaalde VR in de jaren 2000.
Naar het weer aanschaffen van de gecombineerde Verbindings/Commandowagens met overlegruimte aan boord of van Verbindingswagens met een aparte Commando wagen met overlegruimte.
We zijn weer terug bij af, alleen hebben we nu wel 4 of meer x zoveel ruimte nodig om het overleg te faciliteren bij een incident.   ;)

Dus van:

bron foto : www.brandweer.org
naar:
bron foto : www.hulpverleningsforum.nl


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #148 Gepost op: 20 november 2012, 21:52:22
Als je het filmpje afspeelt weet je het antwoord.

Had het filmpje afgespeeld; maar op kantoor vindt men het niet zo leuk als ik dat met geluid doe ;)

Standaard wordt de unit uiteraard op een veilige afstand buiten de gevarenzone geplaatst. Mocht de beschreven onverwachte winddraaiing zich toch voordoen dan is er voor elke  medewerker standaard een vluchtset met 15 minuten onafhankelijke luchtvoorziening beschikbaar om direct te kunnen vluchten met gezichtsbescherming (type Sabre Elsa Dash persoonlijke vluchtset). Totaal 14 stuks per unit. Daarnaast heeft chauffeur twee sets normale adembescherming to zijn beschikking. Andere persoonlijke veiligheidsmiddelen per medewerker die standaard aanwezig zijn: een verkeersvest, veiligheidshelm, gehoorbescherming en veiligheidsbril. Collectieve veiligheidsmiddelen zijn een AED, EHBO set en brandblusser.

Marcel van Vugt
Medewerker bouwteam

Duidelijk verhaal O0
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #149 Gepost op: 20 november 2012, 23:25:21
Wel grappig om te zien dat de kentekend bijna opvolgend zijn: 01-BBF-7(R'dam) en 03-BBF-7(A'dam)