COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)

Auteur Topic: COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)  (gelezen 89823 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #80 Gepost op: 17 februari 2012, 14:27:50
Men is inmiddels druk bezig met de MCU van Amsterdam-Amstelland. Deze zal worden opgebouwd op een Mercedes Actros en krijgt ook een schuifwand vergelijkbaar met de OBV en reportagewagens van de facilitaire (televisie) bedrijven. Hij wordt opgebouwd door de firma Akkermans en zal tegen/na de zomer klaar zijn.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #81 Gepost op: 17 februari 2012, 20:17:05
Over de MCU:

Op dit moment maakt het COPI gebruik van een haakarmbak. Brandweer Amsterdam-Amstelland heeft er twee: een mono-bak die geschikt is voor monodisciplinaire commandovoering en een multi die gebruikt wordt bij incidenten waar brandweer, GHOR en politie gezamenlijk de commando voeren. Wanneer de MCU operationeel is, wordt de mono-haakarmbak afgeschaft. De huidige multi-haakarmbak gaat vanaf dat moment de taak van de huidige mono overnemen. Deze nieuwe mono haakarmbak wordt opgeknapt en voorzien van de meest recente ICT-voorzieningen.  

Veel ruimte en volwaardige ICT-voorzieningen
De brandweer is verantwoordelijk voor de multidisciplinaire COPI-voorzieningen, maar de GHOR en politie hebben inspraak, zo ook bij de ontwikkeling van het MCU-concept. Er is gelet op voertuigtechnische aspecten en veel aandacht is uitgegaan naar multidisciplinaire mobiele faciliteiten voor commandovoering: informatievoorziening, communicatie en overlegsituaties.

"Door intensivering van het multidisciplinair gebruik, het toegenomen beroep op informatievoorzieningen en de noodzaak de pers professioneler te bedienen (voorlichting 2.0), hebben we behoefte aan een groter oppervlakte." Paul vertelt dat de MCU daarom een uitschuifwand heeft. Het voertuig heeft 10 plekken voor commandovoering, 2 plekken voor de informatiecoördinator (ICCO)  en de plotter. En tevens een werkruimte voor bijvoorbeeld de voorlichter of de AGS.

Daarnaast spreekt het voor zich dat de ICT-voorzieningen optimaal moeten zijn: "Met de nieuwste ICT-voorzieningen kan de commandovoering veel soepeler verlopen en kunnen we veel proactiever met de pers omgaan."

De MCU is binnen 5 minuten operationeel. En zodra je wegrijdt gaat de stroomvoorziening werken: als je ter plaatste bent, is de temperatuur op het juiste niveau en zijn de ICT-voorzieningen opgestart. Dat kan zeker 15 minuten schelen op de huidige COPI-voorzieningen. "Met deze voorziening kunnen wij ons eindelijk meten met omringende landen."


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #82 Gepost op: 18 februari 2012, 07:17:22
Bron InTRA-net Brandweer Amsterdam-Amstelland
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #83 Gepost op: 21 februari 2012, 18:22:19
Zal mij benieuwen waar dit mega voertuig komt te staan.
De verhalen gaan over Amstelveen omdat dit de enige kazerne zou zijn waar hij in zou passen kwa lengte.
ACH & HBT


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #84 Gepost op: 21 februari 2012, 21:36:56
Zal mij benieuwen waar dit mega voertuig komt te staan.
De verhalen gaan over Amstelveen omdat dit de enige kazerne zou zijn waar hij in zou passen kwa lengte.

Niet Pier Afrika? Bemant door chauffeurs van het BrOn?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #85 Gepost op: 21 februari 2012, 22:31:36
Niet Pier Afrika? Bemant door chauffeurs van het BrOn?

Naar het schijnt komen er beroepschauffeurs op  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #86 Gepost op: 21 februari 2012, 22:52:37
Volgens mij is de CoPI-container de enige met een wettelijke opkomsttijd; het CoPI moet binnen 30 minuten na opschaling/alarmering operationeel zijn. Dus dat is inclusief de volgende stappen:
- bemensing naar (haakarm)voertuig incl. CoPI-container of MCU-combinatie
- vertrekken met voertuig naar incident
- bepalen en plaatsen van container/MCU
- opstarten van faciliteiten/inloggen systemen
- vormen startbeeld op basis van 1e informatie (meldkamerbeeld)
- verzamelen CoPI-leden voor 1e overleg

Met aanvang van het 1e overleg is het CoPI feitelijk operationeel.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #87 Gepost op: 22 februari 2012, 07:23:37
Gelet op de opkomsttijden van de BrOn lijkt het me niet waarschijnlijk dat de BrOn de MCU gaat bemensen.
Verder zie ik in de regio inderdaad niet veel andere kazernes dan Amstelveen waar de MCU naar binnen zou passen.
Daarnaast zou Amstelveen ook logisch zijn, omdat daar de multi COH nu al staat.


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #88 Gepost op: 23 februari 2012, 12:01:02
kwa ruimte en diepte heb je kazerne Uithoorn nog....
Maar gezien de COPI idd op Amstelveen staat zal hij neem ik aan daar geplaatst worden, alleen word deze niet vervoerd door beroeps maar door vrijwilligers, ben benieuwd naar de invullig ervan!
Als vrijwillig korps hoef je er denk ook niet blij mee te zijn gezine het feit wanneer hij uitrukt er voor langere tijd zal staan!
ACH & HBT


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #89 Gepost op: 23 februari 2012, 20:36:54
Gelet op de opkomsttijden van de BrOn lijkt het me niet waarschijnlijk dat de BrOn de MCU gaat bemensen.
Verder zie ik in de regio inderdaad niet veel andere kazernes dan Amstelveen waar de MCU naar binnen zou passen.
Daarnaast zou Amstelveen ook logisch zijn, omdat daar de multi COH nu al staat.

Kleine zijsprong, wat zijn de opkomst tijden van de BrOn?