C2000 tijdens hulpverlening na vliegramp Turkish Airlines

Auteur Topic: C2000 tijdens hulpverlening na vliegramp Turkish Airlines  (gelezen 16347 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #20 Gepost op: 11 april 2009, 21:03:11
Hallo Palmpie,

Nee, je hoeft er wat mij betreft geen nieuwe topic van te maken.
Het was toch eigenlijk ook al een beetje off-topic.
Ik kwam erop toen men begon over portogebruik in gebouwen in het topic van de vliegramp.
Wat mij betreft discussie gesloten.

Groetjes en fijne paasdagen.
Jan (uut Emmen)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #21 Gepost op: 12 april 2009, 13:56:12
Reken er ook maar niet op dat het naar buiten komt als C2000 bij een ramp helemaal plat ligt..
**Niet via de officiele manier iig**

Als in het analoge tijdperk een regio plat lag merkten we dat gauw genoeg..
Nu is het makkelijk verstoppertje spelen nu we nooit meer mee kunnen luisteren.

Mee luisteren hè...

Het zal best wel voorkomen dat er iets plat ligt door veel dataverkeer..
Maar wat niet weet wat niet deert..

Zoiets merken we wel als de hulpverlening stagneert en achteraf als er kamervragen over worden gesteld.
Het digitale tijdperk heeft ons mijns inziens wel extra kwetsbaar gemaakt.
Jammer dat degene die ons belastingbetalers de modernisering verkoopt meestal niet de achilleshielen toont.
Ik wilde eerst wat voorbeelden noemen maar het lijkt mij verstandig dit om veiligheidsredenen beter niet te doen, je weet maar nooit wie er meeleest tenslotte.

Kees  8)


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #22 Gepost op: 13 april 2009, 17:57:42
Met betrekking tot de overbelasting van het netwerk kregen we in Hollands-Midden, van de centralist te horen of we vooral niet wilden overschakelen naar het kanaal van Kennemerland of het bijstandskanaal dit ivm overbelasting netwerk.
Er waren dus schijnbaar toch wat problemen met de belasting van het netwerk.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #23 Gepost op: 13 april 2009, 18:05:14
Met betrekking tot de overbelasting van het netwerk kregen we in Hollands-Midden, van de centralist te horen of we vooral niet wilden overschakelen naar het kanaal van Kennemerland of het bijstandskanaal dit ivm overbelasting netwerk.

Da's wel erg apart, juist als er op meerdere kanalen wordt gewerkt dan neemt de belasting toe. Klinkt een beetje goedkoop, maar de belasting is des te lager als alles en iedereen op dezelfde gespreksgroep zit. Dat het dan misschien een rommeltje wordt is een ander verhaal...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 13 april 2009, 18:07:17
Ik denk dat er een beetje veel mensen op dezelfde gespreksgroep tegelijk wilde praten ;)

Joost


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 13 april 2009, 18:35:44
Dit is volledig afhankelijk van de inrichting van de kast waar de mast aanverbonden is.
In de kast zitten diverse racks welke de verbindingen verzorgen tussen diverse gebruikers en gebruikersgroepen.
Afhankelijk van de gemiddelde/verwachte drukte worden er meerdere racks geplaatst.
Omdat C-2000 gebruik maakt van trunking zend/ontvangt ieder C-2000 randapparaat niet continu maar in bursts. Hierdoor wordt behoorlijk efficient gebruik gemaakt van de bandbreedte.

Maar wat is nu 'standaard' bij een mast? Hoeveel gesprekken of aangemelde apparatuur kan een gemiddelde mast aan?


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #26 Gepost op: 14 april 2009, 01:27:10
Volgens mij ging het met name over het feit dat al het data verkeer over een paal moest... en dat er (net als met telefoonmasten) teveel gebruikers op die over een mast gingen....


Maar goed... dat is wat ik heb gehoord... en je weet het... WIS is niet altijd even betrouwbaar...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #27 Gepost op: 14 april 2009, 08:43:02
Maar wat is nu 'standaard' bij een mast? Hoeveel gesprekken of aangemelde apparatuur kan een gemiddelde mast aan?

Dat scheelt per mast, net als bij GSM. 1 fysiek radiokanaal kan 4 gespreksgroepen aan en volgens mij kunnen er maximaal 4 kanalen in. Dat geeft 16 gespreksgroepen minus 1 voor de besturing, geeft maximaal 15 groepen. Dat is dus het maximum en niet het gemiddelde. Vervolgens kunnen er wel 10.000 gebruikers aan een mast "hangen" die op wel 100 verschillende groepen staan afgestemd. Ze kunnen echter nooit allemaal tegelijk aktief zijn, ook niet luisteren dus, aangezien er maximaal 15 in de lucht kunnen zijn. Als er 10.000 eenheden naar dezelfde gespreksgroep luisteren (via 1 mast) dan kan dat gewoon. Het signaal hoeft immers maar 1x te worden uitgezonden en kan vervolgens door iedereen worden ontvangen, dat kost geen extra capaciteit. Daarom was het verhaal zo vreemd dat men niet naar dat kanaal van AKL mocht schakelen. Hoe meer op 1 kanaal, hoe beter. Wel worden de wachttijden dan langer, er kan immers maar 1 voertuig tegelijk spreken. Ook al willen er 10 tegelijk spreken, de eerste krijgt toegang, de andere 9 worden in de wacht gezet waarbij dit volgens mij totaal geen gevolgen heeft voor de capaciteit, dit gaat allemaal via dat ene besturingskanaal, dus ook dit argument is volgens mij uit de lucht gegrepen :)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #28 Gepost op: 14 april 2009, 19:39:04
Hunter,

helemaal gelijk. Dillema in deze situatie is dat de meest aangesproken mast slechts 11 gespreksgroepen aan kon. Vergeet ook ff niet dat er diverse koppelingen in waren gezet door een discipline, waardoor dat ook nog eens tot een zwaardere belasting leidde.

RR (allen over naar AKE-BYST12 en alleen mobilofoons aan, portofoons UIT)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 15 april 2009, 07:42:24
Vergeet ook ff niet dat er diverse koppelingen in waren gezet door een discipline, waardoor dat ook nog eens tot een zwaardere belasting leidde.

Hoe meer groepen je koppelt, hoe minder groepen er effectief overblijven, dus zou de belasting juist moeten afnemen :)