Maar wat is nu 'standaard' bij een mast? Hoeveel gesprekken of aangemelde apparatuur kan een gemiddelde mast aan?
Dat scheelt per mast, net als bij GSM. 1 fysiek radiokanaal kan 4 gespreksgroepen aan en volgens mij kunnen er maximaal 4 kanalen in. Dat geeft 16 gespreksgroepen minus 1 voor de besturing, geeft maximaal 15 groepen. Dat is dus het maximum en niet het gemiddelde. Vervolgens kunnen er wel 10.000 gebruikers aan een mast "hangen" die op wel 100 verschillende groepen staan afgestemd. Ze kunnen echter nooit allemaal tegelijk aktief zijn, ook niet luisteren dus, aangezien er maximaal 15 in de lucht kunnen zijn. Als er 10.000 eenheden naar dezelfde gespreksgroep luisteren (via 1 mast) dan kan dat gewoon. Het signaal hoeft immers maar 1x te worden uitgezonden en kan vervolgens door iedereen worden ontvangen, dat kost geen extra capaciteit. Daarom was het verhaal zo vreemd dat men niet naar dat kanaal van AKL mocht schakelen. Hoe meer op 1 kanaal, hoe beter. Wel worden de wachttijden dan langer, er kan immers maar 1 voertuig tegelijk spreken. Ook al willen er 10 tegelijk spreken, de eerste krijgt toegang, de andere 9 worden in de wacht gezet waarbij dit volgens mij totaal geen gevolgen heeft voor de capaciteit, dit gaat allemaal via dat ene besturingskanaal, dus ook dit argument is volgens mij uit de lucht gegrepen