C2000 tijdens hulpverlening na vliegramp Turkish Airlines

Auteur Topic: C2000 tijdens hulpverlening na vliegramp Turkish Airlines  (gelezen 16348 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #30 Gepost op: 15 april 2009, 08:57:51
Hoe meer groepen je koppelt, hoe minder groepen er effectief overblijven, dus zou de belasting juist moeten afnemen :)

Als je maar genoeg gespreksgroepen op die site hebt staan. En als die site al teveel groepen moet aansturen en er dan nog eens "onnodige" gespreksgroepen bij komen, kan je een aardige BBQ van die site maken.

RR (alles heeft een leermoment)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #31 Gepost op: 15 april 2009, 09:54:59
Als je maar genoeg gespreksgroepen op die site hebt staan. En als die site al teveel groepen moet aansturen en er dan nog eens "onnodige" gespreksgroepen bij komen, kan je een aardige BBQ van die site maken.

Wat ik duidelijk probeerde te maken, als meerdere gespreksgroepen worden "gegroepeerd" dan telt die groep effectief als 1 groep. Theoretisch zouden alle gespreksgroepen die in Nederland bestaan gekoppeld kunnen worden waardoor elke zendmast maximaal belast zal worden met 1 gespreksweg. Het zal dan wel heeeel erg druk worden, maar dat praktische aspect doet er even niet toe :)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #32 Gepost op: 15 april 2009, 17:41:51
Is de kern van het probleem niet net als in een gewoon gesprek dat teveel mensen teveel praten?

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #33 Gepost op: 15 april 2009, 19:53:17
Is de kern van het probleem niet net als in een gewoon gesprek dat teveel mensen teveel praten?

Kees  8)
Nee,

er zijn teveel mensen die de mobilofoon in de juiste gespreksgroep hebben staan, maar de portofoons op de eigen regio gespreksgroepen. Want het is maar al te interressant naar de andere collega's toe om ff te melden dat JIJ er wel bij bent en zij niet.

RR (portofoon dus gewoon uit)
Elke hulpverlening start met communicatie.


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #34 Gepost op: 16 april 2009, 12:38:35
Nee,

er zijn teveel mensen die de mobilofoon in de juiste gespreksgroep hebben staan, maar de portofoons op de eigen regio gespreksgroepen. Want het is maar al te interressant naar de andere collega's toe om ff te melden dat JIJ er wel bij bent en zij niet.

RR (portofoon dus gewoon uit)
of gebruik maken van de belfunctie van je portofoons als je bij een incident staat... ook niet altijd handig


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #35 Gepost op: 16 april 2009, 18:03:17
of gebruik maken van de belfunctie van je portofoons als je bij een incident staat... ook niet altijd handig

Die staat gelukkig niet aan bij de porto's in Kennemerland  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #36 Gepost op: 16 april 2009, 18:58:53
Er zijn echt maar heel weinig porto's waarbij de mogelijkheid aanwezig is om te bellen.
Binnen de Landmacht zijn het er ... 0!!!
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #37 Gepost op: 17 april 2009, 14:13:48
Die staat gelukkig niet aan bij de porto's in Kennemerland  ;)
Helaas werkt AA er mee, de politie weet ik toevallig. zeer zwaar belastend voor het netwerk


nvdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #38 Gepost op: 20 april 2009, 21:17:36
Dat scheelt per mast, net als bij GSM. 1 fysiek radiokanaal kan 4 gespreksgroepen aan en volgens mij kunnen er maximaal 4 kanalen in. Dat geeft 16 gespreksgroepen minus 1 voor de besturing, geeft maximaal 15 groepen. Dat is dus het maximum en niet het gemiddelde. Vervolgens kunnen er wel 10.000 gebruikers aan een mast "hangen" die op wel 100 verschillende groepen staan afgestemd. Ze kunnen echter nooit allemaal tegelijk aktief zijn, ook niet luisteren dus, aangezien er maximaal 15 in de lucht kunnen zijn. Als er 10.000 eenheden naar dezelfde gespreksgroep luisteren (via 1 mast) dan kan dat gewoon. Het signaal hoeft immers maar 1x te worden uitgezonden en kan vervolgens door iedereen worden ontvangen, dat kost geen extra capaciteit. Daarom was het verhaal zo vreemd dat men niet naar dat kanaal van AKL mocht schakelen. Hoe meer op 1 kanaal, hoe beter. Wel worden de wachttijden dan langer, er kan immers maar 1 voertuig tegelijk spreken. Ook al willen er 10 tegelijk spreken, de eerste krijgt toegang, de andere 9 worden in de wacht gezet waarbij dit volgens mij totaal geen gevolgen heeft voor de capaciteit, dit gaat allemaal via dat ene besturingskanaal, dus ook dit argument is volgens mij uit de lucht gegrepen :)


Dus... er is een groot incident in Haarlemmermeer. Verschillende diensten van tien verschillende regio's verlenen bijstand en schakelen naar de juiste bijstandsgespreksgroepen EN houden een portofoontje op een gespreksgroep van hun eigen regio, zodat ze daar ook contact mee houden. Als ik je goed begrijp hebben we dan een capaciteitsprobleem? Of zie ik dat verkeerd?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #39 Gepost op: 21 april 2009, 10:19:03
Dus... er is een groot incident in Haarlemmermeer. Verschillende diensten van tien verschillende regio's verlenen bijstand en schakelen naar de juiste bijstandsgespreksgroepen EN houden een portofoontje op een gespreksgroep van hun eigen regio, zodat ze daar ook contact mee houden. Als ik je goed begrijp hebben we dan een capaciteitsprobleem? Of zie ik dat verkeerd?

Nouja er is een maximum vwb het aantal aktieve gespreksgroepen. Alle eenheden rondom 1 mast kunnen op tientallen, misschien zelfs honderden gespreksgroepen staan afgestemd, maar die groepen kunnen nooit allen tegelijk aktief zijn. Die "aktiviteit" wordt natuurlijk niet alleen bepaald door de eenheden ter plaatse, maar ook door andere gebruikers van die gespreksgroep, zoals de meldkamer van de regio waar een eenheid vandaan komt. Als je je als voertuig door het land heen verplaatst, afgestemd op jouw lokale gespreksgroep, dan neem je die groep als het ware mee. Als je als wagen uit Haaglanden in Groningen naar de eigen meldkamer blijft luisteren, dan gebruik je dus een stukje beschikbare capaciteit van de Groningse mast. Heb je ook nog een portofoon bij je die ook op een (ander) lokaal kanaal staat afgestemd, dan gebruik jij als "gast" ineens 2 gespreksgroepen. Zolang die groepen niet aktief zijn is er niets aan de hand. Zodra iemand zendt op die groepen dan worden er voor "jouw" gespreksgroepen dus 2 tijdsloten gereserveerd. Verplaats dit naar de Haarlemmermeer en vermenigvuldig het met het aantal regio's wat daar bijstand verleende en ja, dat kan C2000 natuurlijk niet aan. Wel de communicatie mbt de rampenbestrijding, maar niet de groepen die onnodig "mee worden genomen". Lokale groepen uitzetten, zodat die niet meer hoeven te worden uitgezonden. Scheelt een berg op zo'n moment, maarja zie zoiets maar voor elkaar te krijgen tijdens zo'n groot incident. Als er eenmaal 1 groep van buiten de regio aktief is dan maakt het niet uit of er 1 apparaat of 100 op staan afgestemd. Draai het eens om, als er 100 wagens uit Hollands-Midden tp zijn (beetje veel misschien, maargoed), krijg het maar eens voor elkaar dat er niemand op PHM-xxx, BHM-xxx, of AHM-xxx staat afgestemd. Eentje die het vergeet en je hebt een probleem waarbij het -zoals ik al zei- dan niet meer uit maakt of er 100 apparaten naar dat kanaal luisteren, het leed is dan al geleden...