Dus... er is een groot incident in Haarlemmermeer. Verschillende diensten van tien verschillende regio's verlenen bijstand en schakelen naar de juiste bijstandsgespreksgroepen EN houden een portofoontje op een gespreksgroep van hun eigen regio, zodat ze daar ook contact mee houden. Als ik je goed begrijp hebben we dan een capaciteitsprobleem? Of zie ik dat verkeerd?
Nouja er is een maximum vwb het aantal
aktieve gespreksgroepen. Alle eenheden rondom 1 mast kunnen op tientallen, misschien zelfs honderden gespreksgroepen staan afgestemd, maar die groepen kunnen nooit allen tegelijk aktief zijn. Die "aktiviteit" wordt natuurlijk niet alleen bepaald door de eenheden ter plaatse, maar ook door andere gebruikers van die gespreksgroep, zoals de meldkamer van de regio waar een eenheid vandaan komt. Als je je als voertuig door het land heen verplaatst, afgestemd op jouw lokale gespreksgroep, dan neem je die groep als het ware mee. Als je als wagen uit Haaglanden in Groningen naar de eigen meldkamer blijft luisteren, dan gebruik je dus een stukje beschikbare capaciteit van de Groningse mast. Heb je ook nog een portofoon bij je die ook op een (ander) lokaal kanaal staat afgestemd, dan gebruik jij als "gast" ineens 2 gespreksgroepen. Zolang die groepen niet aktief zijn is er niets aan de hand. Zodra iemand zendt op die groepen dan worden er voor "jouw" gespreksgroepen dus 2 tijdsloten gereserveerd. Verplaats dit naar de Haarlemmermeer en vermenigvuldig het met het aantal regio's wat daar bijstand verleende en ja, dat kan C2000 natuurlijk niet aan. Wel de communicatie mbt de rampenbestrijding, maar niet de groepen die onnodig "mee worden genomen". Lokale groepen uitzetten, zodat die niet meer hoeven te worden uitgezonden. Scheelt een berg op zo'n moment, maarja zie zoiets maar voor elkaar te krijgen tijdens zo'n groot incident. Als er eenmaal 1 groep van buiten de regio aktief is dan maakt het niet uit of er 1 apparaat of 100 op staan afgestemd. Draai het eens om, als er 100 wagens uit Hollands-Midden tp zijn (beetje veel misschien, maargoed), krijg het maar eens voor elkaar dat er niemand op PHM-xxx, BHM-xxx, of AHM-xxx staat afgestemd. Eentje die het vergeet en je hebt een probleem waarbij het -zoals ik al zei- dan niet meer uit maakt of er 100 apparaten naar dat kanaal luisteren, het leed is dan al geleden...