C2000 tijdens hulpverlening na vliegramp Turkish Airlines

Auteur Topic: C2000 tijdens hulpverlening na vliegramp Turkish Airlines  (gelezen 16934 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #10 Gepost op: 11 april 2009, 19:18:27
Ik hoorde vandaag op radio 1 dat een aantal brandweerkorpsen terug gaan naar het oude systeem.
Volgens dit programma zou het brandweerkorps van Amsterdam al weer op het oude systeem van de portofoons werken.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 11 april 2009, 19:30:30
Zo jammer dat de media er weer een verhaal van maakt. Amsterdam heeft al heel wat jaren een UHF portonetwerk ingebruik voorbij het brandadres. Ook Utrecht en Rotterdam hebben zo'n netwerk ingebruik. En voor de rest van hun com maken ze gewoon gebruik van C-2.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #12 Gepost op: 11 april 2009, 19:49:08
Het is nu eenmaal een feit dat bij C-2000 portofoongebruik het bereik in sommige gebouwen niet gegarandeerd kan worden.
Hier zijn door diverse gebruikers diverse oplossingen voor gevonden.
Sommigen maken gebruik van een gateway om in de C-2000 wolk te blijven ... Anderen gebruiken het "oude"analoge systeem er naast.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #13 Gepost op: 11 april 2009, 20:02:59
Misschien een beetje off-topic maar als je het over portofoongebruik in gebouwen hebt waarom wordt er via de wet niet geregeld dat in ieder geval bij de bouw van grote gebouwen een verplichting komt om zogenoemde versterkers in te bouwen? Ik weet b.v. dat in grote gebouwen voor mobiel (GSM) verkeer versterkers ingebouwd worden om het signaal te versterken zodat medewerkers altijd mobiel bereikbaar zijn.
Dit kan ook voor C-2000 het geval zijn. Het is een kwestie van ontwerpen (als ze nog niet bestaan) en plaatsen.
Het druist natuurlijk in tegen mijn gevoelens als scannerluisteraar om analoog totaal uit te bannen maar het zou een goede oplossing kunnen zijn.
Je zou er zelfs aan kunnen denken om bestaande gebouwen op deze manier te voorzien van versterkers. Het is een kwestie van geld (en dit valt reuze mee) en belang.
Bij een ramp of calamiteit is een goede communicatie van wezenlijk belang, geld moet in dit geval geen belemering zijn.

Ben benieuwd naar de reacties.
Groeten van Jan (uut Emmen)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 11 april 2009, 20:09:52
Voor TMO zijn er wel een soort 'versterkers' voor speciale opjecten, alleen is de eigenaar van het object verantwoordelijk voor de installatie hiervan. En het schijnt niet overal te worden toegepast.

En als je zoiets voor DMO gaat doen, wens ik je veel succes voordat je overal een goede dekking hebt ::)

Joost


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #15 Gepost op: 11 april 2009, 20:26:03
Bedankt voor het succes.
Zonder in details te treden maakt de Landmacht gebruik van een DMO/TMO Gateway.
Met uitstekende resultaten mag ik zeggen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 11 april 2009, 20:38:48
Misschien een beetje off-topic maar als je het over portofoongebruik in gebouwen hebt waarom wordt er via de wet niet geregeld dat in ieder geval bij de bouw van grote gebouwen een verplichting komt om zogenoemde versterkers in te bouwen? Ik weet b.v. dat in grote gebouwen voor mobiel (GSM) verkeer versterkers ingebouwd worden om het signaal te versterken zodat medewerkers altijd mobiel bereikbaar zijn.
Dit kan ook voor C-2000 het geval zijn. Het is een kwestie van ontwerpen (als ze nog niet bestaan) en plaatsen.
Het druist natuurlijk in tegen mijn gevoelens als scannerluisteraar om analoog totaal uit te bannen maar het zou een goede oplossing kunnen zijn.
Je zou er zelfs aan kunnen denken om bestaande gebouwen op deze manier te voorzien van versterkers. Het is een kwestie van geld (en dit valt reuze mee) en belang.
Bij een ramp of calamiteit is een goede communicatie van wezenlijk belang, geld moet in dit geval geen belemering zijn.

Ben benieuwd naar de reacties.
Groeten van Jan (uut Emmen)


U vraagt wij draaien... ;)

Uit het Gebruiksbesluit (wetgeving):

http://www.vrom.nl/get.asp?file=Docs/bouwen_en_wonen/STB11834.pdf
Citaat
(...)
Paragraaf 2.8 Mobiele radiocommunicatie
Artikel 2.8.1 Communicatiesysteem hulpverleningsdiensten
Een voor grote aantallen bezoekers toegankelijk bouwwerk waarbij dit
noodzakelijk is voor het goed functioneren van hulpverleningsdiensten bij
calamiteiten en een wegtunnel met een tunnellengte van meer dan 250 m
hebben een adequate installatie voor mobiele radiocommunicatie tussen
hulpverleningsdiensten binnen en buiten dat bouwwerk.
(...)

Toelichting
(...)
Artikel 2.8.1 Communicatiesysteem hulpverleningsdiensten
Bij een calamiteit is adequate communicatie tussen publieke hulpverleners
essentieel om goed te kunnen functioneren. In het algemeen zijn
hiervoor geen extra voorzieningen nodig. In dit artikel is voor
bouwwerken die toegankelijk zijn voor grote aantallen bezoekers en voor
wegtunnels met een tunnellengte van meer dan 250 m wel een specifiek
voorschrift gegeven. In dergelijke gevallen kunnen bijzondere voorzieningen
voor een adequate mobiele radiocommunicatie tussen
hulpverleningsdiensten binnen en buiten dat bouwwerk nodig zijn. Bij
wegtunnels met een tunnellengte van meer dan 250 m is altijd een
dergelijke installatie nodig. Bij bouwwerken die voor grote aantallen
bezoekers toegankelijk zijn is de noodzaak van een dergelijke installatie
afhankelijk van de specifieke omstandigheden. Daarbij kunnen onder
meer een rol spelen de reeds beschikbare dekking van het communicatienetwerk
van publieke hulpverleningsdiensten in en buiten het bouwwerk,
het aantal personen en de complexiteit of omvang van het gebouw.
De reeds beschikbare dekking van het zogenoemde C2000-systeem zal
in de meeste gevallen voldoende zijn.
C2000 is een landelijk digitaal radionetwerk ten behoeve van de mobiele
communicatie van de Nederlandse hulpverleningsdiensten. Dit radionetwerk
garandeert buitenshuis een dekking van 95%, naar tijd en plaats
gemeten vanaf een op de heup gedragen portofoon. In de praktijk
betekent dit dat de hulpverlener in Nederland altijd en overal buitenshuis
een verbinding tot stand kan brengen met collega’s of met de meldkamer
of alarmcentrale. Door de wijze waarop het C2000-radionetwerk is
ontworpen zal in veel gevallen ook sprake zijn van binnenhuisdekking. Dit
is echter sterk afhankelijk van de aard en ligging van het bouwwerk. Het
ontbreken van binnenhuisdekking kan soms tot bezwaarlijke situaties
leiden in voor het grote publiek toegankelijke bouwwerken zoals voetbalstadions,
grote overdekte winkelcentra, luchthavengebouwen, stations en
ondergrondse bouwwerken zoals auto-, trein- en metrotunnels. Dergelijke
locaties worden in C2000-jargon aangeduid als special coverage locations
(SCL’s). In die gevallen kan vanuit de operationele werkwijze van de
hulpverleningsdiensten soms worden volstaan met plaatselijke en
tijdelijke dekkingsmaatregelen zoals direct mode of operations (DMO) of
met een zogenoemde DMO-TMO-gateway.
Voordat burgemeester en wethouders in het kader van artikel 2.8.1
aanvullende eisen kunnen stellen moeten zij vaststellen of de
bouwwerken op een SCL-locatie liggen en of er zonder aanvullende
voorzieningen in die SCL onvoldoende binnenhuisdekking is van het
bestaande radionetwerk (C2000). Is die dekking er niet (of niet in het
gehele bouwwerk), dient te worden bepaald of DMO of DMO-TMO een
voldoende oplossing biedt. Pas wanneer dat laatste niet het geval is moet
op grond van artikel 2.8.1 voor die locatie worden gezocht worden naar
een meer structurele oplossing voor adequate binnenhuisdekking.
(...)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #17 Gepost op: 11 april 2009, 20:46:56
Goed bezig palmpie  O0
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #18 Gepost op: 11 april 2009, 20:49:15
Hallo Palmpie,

Zooo, dat is een hele mond vol...
Maar idd dus wel een besluit voor nieuwe gebouwen waar veel mensen komen.
Wat ben je weer snel...  O0 ;)

Bedankt voor de info.
Even voor de goede orde. Moeten oude gebouwen nu ook hierin voorzien worden?
Lijkt me wel handig. Enne, graag niet van die grote verhalen hoor... :-)
Groetjes,
Jan (uut Emmen)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 11 april 2009, 20:52:58
Het probleem ligt in de term 'grote aantallen bezoekers toegankelijk bouwwerk'. Voor de brandweer is een kelderbrand misschien nog wel gevaarlijker dan een brand in een groot kantoor...

De brandweer werkt in gebouwen en dat betekent dat je geen gegarandeerde dekking hebt.

Maar dit topic ging over schiphol...  ;) Als er belangstelling is voor een nieuw topic over SCL's dan kan iemand een nieuw topic openen.  ;) :)