C2000 tijdens hulpverlening na vliegramp Turkish Airlines

Auteur Topic: C2000 tijdens hulpverlening na vliegramp Turkish Airlines  (gelezen 16930 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 21 april 2009, 12:57:21
Kan er door de centralisten niet actief worden ingegrepen zodat alleen bepaalde spraakgroepen via de mast gaan? (dus andere blokeren cq automatisch omschakelen naar een inmeldgroep)


Matthieu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #41 Gepost op: 24 april 2009, 23:27:31
Wat ik begrepen heb, is dat tijdens de crash het C2000 netwerk eruit lag (waarschijnlijk is een van de zendmasten overbelast geraakt).
Toen we ons in wilden melden, lukte dat niet en moest dat telefonisch door onze HGE gebeuren.
Matthieu Berrevoets Coördinator Verbindingen Rode Kruis Afd. Amstelveen 35-21 EHV-er Rode Kruis Afd. Amstelveen


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #42 Gepost op: 15 mei 2009, 23:03:54
Nouja er is een maximum vwb het aantal aktieve gespreksgroepen. Alle eenheden rondom 1 mast kunnen op tientallen, misschien zelfs honderden gespreksgroepen staan afgestemd, maar die groepen kunnen nooit allen tegelijk aktief zijn. Die "aktiviteit" wordt natuurlijk niet alleen bepaald door de eenheden ter plaatse, maar ook door andere gebruikers van die gespreksgroep, zoals de meldkamer van de regio waar een eenheid vandaan komt. Als je je als voertuig door het land heen verplaatst, afgestemd op jouw lokale gespreksgroep, dan neem je die groep als het ware mee. Als je als wagen uit Haaglanden in Groningen naar de eigen meldkamer blijft luisteren, dan gebruik je dus een stukje beschikbare capaciteit van de Groningse mast. Heb je ook nog een portofoon bij je die ook op een (ander) lokaal kanaal staat afgestemd, dan gebruik jij als "gast" ineens 2 gespreksgroepen. Zolang die groepen niet aktief zijn is er niets aan de hand. Zodra iemand zendt op die groepen dan worden er voor "jouw" gespreksgroepen dus 2 tijdsloten gereserveerd. Verplaats dit naar de Haarlemmermeer en vermenigvuldig het met het aantal regio's wat daar bijstand verleende en ja, dat kan C2000 natuurlijk niet aan. Wel de communicatie mbt de rampenbestrijding, maar niet de groepen die onnodig "mee worden genomen". Lokale groepen uitzetten, zodat die niet meer hoeven te worden uitgezonden. Scheelt een berg op zo'n moment, maarja zie zoiets maar voor elkaar te krijgen tijdens zo'n groot incident. Als er eenmaal 1 groep van buiten de regio aktief is dan maakt het niet uit of er 1 apparaat of 100 op staan afgestemd. Draai het eens om, als er 100 wagens uit Hollands-Midden tp zijn (beetje veel misschien, maargoed), krijg het maar eens voor elkaar dat er niemand op PHM-xxx, BHM-xxx, of AHM-xxx staat afgestemd. Eentje die het vergeet en je hebt een probleem waarbij het -zoals ik al zei- dan niet meer uit maakt of er 100 apparaten naar dat kanaal luisteren, het leed is dan al geleden...


Hoe gaat zoiets dan bij bijvoorbeeld de IVIC die op het moment aan de gang is. Daar stond op de parkeerplaats toch een aardige verzameling HV voertuigen uit verschillende regio's.
Is het gebruikelijk/beleid dat als je niet in (parate) functie door het land crossed, de porto/mobi uit staat? Anders kan ik mij voorstellen dat er in de betreffende regio een heleboel gespreksgroepje mee liften met de voertuigen.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #43 Gepost op: 16 mei 2009, 13:02:44
Hoe gaat zoiets dan bij bijvoorbeeld de IVIC die op het moment aan de gang is. Daar stond op de parkeerplaats toch een aardige verzameling HV voertuigen uit verschillende regio's.
Is het gebruikelijk/beleid dat als je niet in (parate) functie door het land crossed, de porto/mobi uit staat? Anders kan ik mij voorstellen dat er in de betreffende regio een heleboel gespreksgroepje mee liften met de voertuigen.

Heel scherp opgemerkt! Als iedereen zijn apparatuur vrolijk aan laat staan dan zit de regio Hollands-Midden met een aardig probleem in de omgeving van Valkenburg. Ben inderdaad benieuwd in hoeverre men hierover geinstrueerd is...


keiharddegekste

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2009, 10:08:44
En een ander probleem was dat alle het witte verkeer, lokale ambulances, externe ambulances, SIGMA en MMT maar ook regulier vervoer in 1 kanaal zat gepastched.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #45 Gepost op: 24 mei 2009, 10:27:21
En een ander probleem was dat alle het witte verkeer, lokale ambulances, externe ambulances, SIGMA en MMT maar ook regulier vervoer in 1 kanaal zat gepastched.

Dat is juist geen probleem. Door groepen te patchen hou je fysiek minder groepen over en neemt de belasting dus ook af. Iedereen kan dan wel op zijn eigen groep staan afgestemd, maar als ze uiteindelijk allemaal dezelfde communicatie te horen krijgen gebruiken ze maar 1 gespreksgroep.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #46 Gepost op: 24 mei 2009, 11:06:51
Je zal alleen wat vaker die irritante toon horen onder begeleiding van de tekst "zenden niet mogelijk. systeem in gebruik" in je display. :-X
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 24 mei 2009, 18:23:26
Dat is juist geen probleem. Door groepen te patchen hou je fysiek minder groepen over en neemt de belasting dus ook af. Iedereen kan dan wel op zijn eigen groep staan afgestemd, maar als ze uiteindelijk allemaal dezelfde communicatie te horen krijgen gebruiken ze maar 1 gespreksgroep.

Met hoeveel eenheden op een gespreksgroep blijft het 'werkbaar'? Als je een 1/2 uur moet wachten voordat je eens wat kan zeggen lijkt het me zijn doel voorbij schieten...  ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #48 Gepost op: 25 mei 2009, 07:50:23
Met hoeveel eenheden op een gespreksgroep blijft het 'werkbaar'? Als je een 1/2 uur moet wachten voordat je eens wat kan zeggen lijkt het me zijn doel voorbij schieten...  ;)

Dat is moeilijk te zeggen. Tijdens zo'n ramp zal er veel gecommuniceerd worden, maar onder normale omstandigheden kan het in een regio zoals Groningen misschien uren doodstil zijn (bijvoorbeeld 's nachts). Zelfs als politie/BRW/ambu dan op 1 groep zouden zitten dan kan het nog rustig zijn. Het hangt dus sterk af van de tijd en de omstandigheden. Op dagen dat er veel aktiviteiten zijn of bijvoorbeeld met oud en nieuw dan komt men bij wijze van spreken gespreksgroepen tekort terwijl er dan verhoudingsgewijs veel minder eenheden op een groep zitten. 1 voertuig kan het een hele dienst druk hebben met communiceren terwijl een ander diezelfde dienst de microfoon niet eens aanraakt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 25 mei 2009, 09:49:33
Dat is moeilijk te zeggen. Tijdens zo'n ramp zal er veel gecommuniceerd worden, maar onder normale omstandigheden kan het in een regio zoals Groningen misschien uren doodstil zijn (bijvoorbeeld 's nachts). Zelfs als politie/BRW/ambu dan op 1 groep zouden zitten dan kan het nog rustig zijn. Het hangt dus sterk af van de tijd en de omstandigheden. Op dagen dat er veel aktiviteiten zijn of bijvoorbeeld met oud en nieuw dan komt men bij wijze van spreken gespreksgroepen tekort terwijl er dan verhoudingsgewijs veel minder eenheden op een groep zitten. 1 voertuig kan het een hele dienst druk hebben met communiceren terwijl een ander diezelfde dienst de microfoon niet eens aanraakt.


Maar tijdens zo'n incident als de vliegramp is er juist in het begin veel spraakverkeer nodig om de boel 'op te starten'.