De politie is al lang niet meer bij machte om überhaupt in dit soort gevallen op te treden zoals het eigenlijk zou moeten.
Nu verspreid men zich en gaat over tot de orde van de dag. Wat dus betekent dat men elkaar op een ander tijdstip en op een andere plaats weer gezellig de mantel gaat lopen uitvegen, wetende dat de politie niets anders kan en zal doen dan vermanend de menigte toespreken en wegsturen.
Hoeze opterden tegen verstoring van de openbare orde?
Hoeze optreden tegen openlijke geweldpleging?
Hoezo optreden tegen verboden wapenbezit?
Het feit dat de overheid de politie niet de middelen geeft om hier eens ouderwets van leer te trekken is mede de oorzaak van het afglijden van het normbesef in onze maatschappij. Het kan allemaal maar, het gebeurt allemaal maar. Doordat de preventie heeft gefaald, is de repressie meegezogen in het pappen en nathouden. Harder optreden wordt vaak geroepen, maar het is een loze kreet om het electoraat tevreden te houden. Zware straffen heeft men de mond van vol, maar uitendelijk komt het weer neer op een paar uurtjes schoffelen en een paar tientjes in de staatsruif.
Ik heb diep en diep respect voor de mannen en vrouwen die zich deze avond weer in het uniform gehesen hebben om zich van hun taak te kwijten. Maar vergeeft u mij als ik toch niet een enigszins meewarend : "ach..." laat klinken.