Verboden politieapparatuur gevonden na woningbrand

Auteur Topic: Verboden politieapparatuur gevonden na woningbrand  (gelezen 8713 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GMX

  • Brigadier VP Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #20 Gepost op: 20 april 2009, 22:19:09
helemaal correct gmx ! O0

Is heel stom. Je weet dat het allemaal mag, maar om het ff te benoemen en op te zoeken in Stapelgek & de Koning wordt toch weer een ander verhaal  :-[


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #21 Gepost op: 21 april 2009, 00:23:53

Als je de woning binnentreedt en je ziet zaken open en bloot liggen (=zoekend rondkijken), dus je gaat geen kasten e.d. opentrekken (= doorzoeken), dan kun je goederen om wederrechtelijk verkregen voordeel aan te tonen, in beslag nemen (voorwaarden in art. 94 Wsv e.v.).

Uitspraak van de hoge raad is dat in bepaalde gevallen een kast opentrekken geen doorzoeking is.

En dan nog iets over inbeslagnemen:

Jij noemt alleen het wederrechtelijk veregen voordeel, daar mis ik dan nog de gronden waarheidsvinding, verbeurtverklaring en ontrekking aan het verkeer. Inbesalgname bevoegheid op hetterdaad komt toe aan een ieder, en niet alleen aan de opsporingsambtenaar.

mvg
Mike


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #22 Gepost op: 21 april 2009, 02:42:32
Back on-topic

Iemand al wat info over welke apparatuur het betreft?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #23 Gepost op: 21 april 2009, 09:31:38
Ik gok dat we dat nooit te weten komen.

mvg
Mike


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #24 Gepost op: 21 april 2009, 19:07:48
Uitspraak van de hoge raad is dat in bepaalde gevallen een kast opentrekken geen doorzoeking is.

En dan nog iets over inbeslagnemen:

Jij noemt alleen het wederrechtelijk veregen voordeel, daar mis ik dan nog de gronden waarheidsvinding, verbeurtverklaring en ontrekking aan het verkeer. Inbesalgname bevoegheid op hetterdaad komt toe aan een ieder, en niet alleen aan de opsporingsambtenaar.

mvg
Mike

Klopt wat je zegt, maar ik ga specifiek in op het geval van gevonden politieapparatuur zoals bedoeld in deze thread. Dus oa de onttrekking aan het verkeer ( en al het andere) is in dit geval niet van toepassing.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 21 april 2009, 19:34:03
Klopt wat je zegt, maar ik ga specifiek in op het geval van gevonden politieapparatuur zoals bedoeld in deze thread. Dus oa de onttrekking aan het verkeer ( en al het andere) is in dit geval niet van toepassing.

Lijkt me toch als je een (werkende) C2000 porto aantreft ... je die inbeslag neemt om hem aan het verkeer te ontrekken en níet om wederrechtelijk verkregen voordeel aan te tonen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #26 Gepost op: 22 april 2009, 02:22:51
Lijkt me toch als je een (werkende) C2000 porto aantreft ... je die inbeslag neemt om hem aan het verkeer te ontrekken en níet om wederrechtelijk verkregen voordeel aan te tonen.

Ik denk als aller eerste waarheidsvinding, dat is de aller eerste reden van inbeslagname. Bij wederrechtelijk vekregen voordeel, denk ik meer aan dure artikelen(Ferarri;s, sierraden enz). Ontrekken aan het verkeer is ook niet van toepassing. Dat gaat alleen op bij drugs en wapens(dingen die niet wenselijk zijn in de samenleving kort door de bocht)

mvg
Mike


GMX

  • Brigadier VP Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #27 Gepost op: 23 april 2009, 10:57:42
Ik denk als aller eerste waarheidsvinding, dat is de aller eerste reden van inbeslagname. Bij wederrechtelijk vekregen voordeel, denk ik meer aan dure artikelen(Ferarri;s, sierraden enz). Ontrekken aan het verkeer is ook niet van toepassing. Dat gaat alleen op bij drugs en wapens(dingen die niet wenselijk zijn in de samenleving kort door de bocht)

mvg
Mike

Eens. Het wederrechterlijk verkregen voordeel zie ik hier ook niet. Het gaat puur om de waarheidsvinding....het moet de waarheid aan het licht brengen. Zo is het mij altijd geleerd....


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 23 april 2009, 11:37:55
Huizen - 11-04-2009
Een kleine binnenbrand in een huis aan de Veenpluis in Huizen zorgde er zaterdagavond voor dat de politie verboden politieapparatuur vond. De brand was snel meester en uit voorzorg werden de naast gelegen panden ontruimt. Bij een van de buren, die waarschijnlijk niet huis waren, werd de deur opgebroken. Ook deze woning stond vol met rook. In het huis vond de politie middelen die niet in het huis horen te zijn, nadere informatie ontbreekt hier nog over.

http://www.112actueel.nl/cgi-bin/index.html?menu=zoeken&id=111000455855&web=link111000455855
BRON: www.112actueel.nl

Back on-topic

Iemand al wat info over welke apparatuur het betreft?

De hele discussie is onstaan door een vermoedelijk verkeerd kopje "verboden politieapparatuur" boven het stukje, terwijl in de tekst gesproken wordt van "middelen die niet in het huis horen te zijn"... Kijk maar eens wat ik inmiddels gevonden heb...  ;)
Wellicht heeft iemand gehoord dat "De politie apparatuur voor het kweken van hennep heeft gevonden" en daar een mooi kopje van gemaakt...  :D ;D


Woningbrand aan Veenpluis

Redactie - 14 april 2009 - Nieuwsblad voor Huizen

HUIZEN - De brandweer heeft zaterdagavond een woningbrand aan de Veenpluis geblust. Toen de brandweer arriveerde stond het hele huis al vol met rook. De brand was ontstaan in een koelkast, die achterin de woning stond. Er waren geen personen in de woning. Uit voorzorg werden de naast gelegen panden ontruimd. Bij buren die niet thuis waren, werd de deur opengebroken. Ook deze woning stond vol met rook. In de woning ontdekte de politie op zolder een reeds opgeruimde hennepkwekerij. Een nader onderzoek is ingesteld. De spuitgasten hadden het vuur snel onder controle.
Samen sterk in de hulpverlening!


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #29 Gepost op: 23 april 2009, 15:56:42
Kijk, de lucht is weer geklaard ;-)

mbt wederrechtelijk verkregen voordeel: dit heeft betrekking op zaken die zonder toestemming zijn weggenomen (diefstal). Als jij C2000-porto's in een huis van een burger vindt, dan is er naar alle waarschijnlijkheid wel sprake van diefstal (hoe komt die porto daar anders, even afgezien van verduistering) ;-)