Algemeen topic brandstichtingen omgeving Veendam en Groningen - 2009/2010/2011

Auteur Topic: Algemeen topic brandstichtingen omgeving Veendam en Groningen - 2009/2010/2011  (gelezen 25603 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Dat klopt helemaal.
Daarom zorg ik er ook voor dat :
- Ik duidelijk herkenbaar ben als pers.
- Ik alle benodigde papieren bij mij heb.
- En als het mogelijk is, dan schiet ik van te voren al even een agent/surveillant aan.
- Daarnaast ben ik geen onbekend gezicht voor hun.

Bovenstaand werkwijze heb ik ook toegepast tijdens de branden in 't Zandt.
Was een goede samenwerking met de politie daar.


brwams

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
We zullen dat vannacht wel mee maken denk ik. Zelf rij ik aan het eind van de avond, begin van de nacht, door Veendam heen.
Alles staat gereed in de auto, na een eventuele melding zal ik snel ter plaatse zijn. Zal ook niet de enige zijn, andere teams zitten in hotels,
maar die moeten eerst nog naar de auto toe. En vanavond/vannacht gaat het mij niet om de beelden van een brand. Maar als er een brand komt,
en de politie ziet kans om een dader op te pakken, dan wil ik daar de beelden van.
Dus ik ben benieuwd hoe vaak ik staande gehouden ga worden, ik hoop vaak, want dan lijkt er nu tenminste een goede waakzaamheid te zijn.

Misschien kan je een videorecorder monteren zodat hij opneemt door de voorruit. Daarmee dek je jezelf in mocht je verdachte worden, kan je potentieel waardevolle informatie voor de politie vergaren en misschien nog spannende filmpjes voor hier op het forum maken


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6338196/__Noodverordening_in_Veendam__.html

za 20 mrt 2010, 15:40
Noodverordening in Veendam na branden

VEENDAM -  Burgemeester Ab Meijerman van het door branden geplaagde Veendam heeft een noodverordening afgekondigd. Niemand mag er meer rondlopen met voorwerpen die kunnen worden gebruikt om brand te stichten, zoals brandbare en brandversnellende vloeistoffen, brandlonten, brandontstekers of molotovcocktails.

Als er een redelijk vermoeden bestaat dat iemand zulke spullen bij zich heeft, kan de politie hem of haar preventief fouilleren door bijvoorbeeld te vragen een tas te openen. Iedereen is verplicht hieraan mee te werken, zo heeft de gemeente zaterdag gemeld. De noodverordening geldt sinds vrijdagavond. De burgemeester heeft de extra maatregel genomen in de hoop daarmee de maatschappelijke onrust over de branden weg te nemen.

In Veendam is waarschijnlijk een pyromaan actief. In de afgelopen twee weken gingen drie winkelpanden in vlammen op. In alle gevallen gaat de politie ervan uit dat de branden zijn aangestoken. Bij één van de vuurhaarden, vorige week maandag, kwam een brandweerman om het leven.

De gemeente zal komende week vijftien extra camera's ophangen om de boel beter in de gaten te houden. Tot die tijd wordt een mobiele camerawagen ingezet.


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Citaat
Misschien kan je een videorecorder monteren zodat hij opneemt door de voorruit

Dat is geen misschien, heb een vast dashboard statief, en ik zal met mijn 2e camera hier inderdaad
de gehele tijd vanaf filmen.

En het gaat mij niet om de spannende/sensationele filmpjes.
Maar als ik het shot kan krijgen van de arrestatie/aanhouding vermoedelijke pyromaan, dan zal ik daar
beroepsmatig niet rouwig om zijn.


ambulance 16103

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 188
Misschien wel een idee om helemaal geen pers in het gebied rond te laten rijden en lopen!
Lopen toch maar de plaatselijke overheid in de weg! In de aandacht staan van de media is
juist wat een pyromaan wil (is een kick voor die gene) Hierdoor wordt hij gevoed om steeds
meer branden te stichen! Brand is aandacht!


ambulance 16103

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 188
Verder zou je voor verwarring kunnen zorgen bij de overheidsdiensten,als de gehele nederlandspers
door het dorpje Veendam heen en weer rijd. Wij hebben zo incidentje zelf in de regio gehad,de politie
vond het maar niks al die pers en sensatiezoekers! Ze voelden zich juist belemmerd in hun werk door de pers!


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Zoals ik schreef, ik ben herkenbaar, en de contacten met de politie zijn prima.
En je moet natuurlijk wel een beetje weten hoe je zoiets moet aanpakken.
Ga je inderdaad een beetje geheimzinnig rondhangen, dan kan dat erg verwarrend zijn.
En eventueel beeldmateriaal kan, indien gewenst, door de politie bekeken worden.

Citaat
In de aandacht staan van de media is juist wat een pyromaan wil

Misschien heb je een punt, misschien niet.
Als fotograaf/cameraman dien je ervoor te zorgen dat je de juiste beelden schiet. Het is aan de eindredactie van
de diverse kranten/zenders of de beelden wel, of niet, worden uitgezonden.
Voorlopig heeft de media niet besloten tot een mediastilte, dus ben ik vanavond in Veendam.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Om hoeveel branden gaat het nu eigenlijk, voor zover ik kan nagaan zijn er 3 of vier brandjes(en) geweest na de dodelijke brand?


Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Misschien een idee om een apart topic te starten en alle berichten die niet van het incident van de Kerkstraat op 16-3 zijn uit dit topic te halen?
Maakt het misschien een stuk overzichtelijker, aangezien de laatste pagina's allemaal over andere branden en de pyromaan gaat.
 ::)