Wereldwijd gat in de markt??? Airbags voor schepen?

Auteur Topic: Wereldwijd gat in de markt??? Airbags voor schepen?  (gelezen 4361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 18 april 2009, 22:27:30
Misschien een beetje raar idee... ???

Airbags hebben hun dienst bewezen in de autoindustrie maar heeft iemand ooit wel eens bedacht wat je nog meer met deze techniek zou kunnen doen?
Bij aanvaringen van schepen gaan er velen zinken met alle gevolgen van dien zoals olievervuiling e.d.
Waarom zou er geen airbag rondom schepen gemaakt worden die met een druk op de knop zichzelf vullen met lucht zodat schepen blijven drijven.
Nogmaals... ik vind het zelf ook wel een beetje vreemd om op deze manier airbags in te zetten maar kan het idee nog niet helemaal uit me hoofd zetten.  :)
Ik ben benieuwd naar de reacties van forumleden die mogelijk kennis van zaken hebben.
Ik heb dat namelijk niet.  ;D

Nou, wie?


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 18 april 2009, 22:31:53
Misschien een beetje raar idee... ???

Airbags hebben hun dienst bewezen in de autoindustrie maar heeft iemand ooit wel eens bedacht wat je nog meer met deze techniek zou kunnen doen?
Bij aanvaringen van schepen gaan er velen zinken met alle gevolgen van dien zoals olievervuiling e.d.
Waarom zou er geen airbag rondom schepen gemaakt worden die met een druk op de knop zichzelf vullen met lucht zodat schepen blijven drijven.
Nogmaals... ik vind het zelf ook wel een beetje vreemd om op deze manier airbags in te zetten maar kan het idee nog niet helemaal uit me hoofd zetten.  :)
Ik ben benieuwd naar de reacties van forumleden die mogelijk kennis van zaken hebben.
Ik heb dat namelijk niet.  ;D

Nou, wie?



Wet van archimedes... Heb je al uit gerekend welk volume je nodig hebt om een boot te laten blijven drijven?  :) Airbags in auto's blijven niet vol maar lopen na activering weer leeg...  ;)


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2009, 22:39:27
Kunnen we toch niet die rekentest invoeren voor het posten op dit soort dagen/tijden? :-\


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2009, 22:41:45
Ja ok, Palmpie. Maar....ehhh, als je nu de airbag niet leeg laat lopen en het materiaal ook wat steviger maakt en niet leeg laat lopen.
Ik heb b.v. een keer het lichten van een schip gezien op tv waarbij een soort ballonnen aangebracht werden. Het schip kwam ook in zijn geheel mooi omhoog.
In principe zou het dus wel kunnen werken denk ik. Ligt natuurlijk ook aan het gewicht en omvang van het schip maar zinken doet hij dan waarschijnlijk niet.

Sorry, maar in natuurkunde was ik nooit een ster...  ;D  ;D
T'is jammer dat ik geen badkuip heb... anders ging ik het even proberen met mijn eendje.  :D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2009, 22:43:44
Hee, q300r_bc2, dronken ben ik nog lang niet hoor....  :P  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2009, 22:45:09
Ja ok, Palmpie. Maar....ehhh, als je nu de airbag niet leeg laat lopen en het materiaal ook wat steviger maakt en niet leeg laat lopen.
Ik heb b.v. een keer het lichten van een schip gezien op tv waarbij een soort ballonnen aangebracht werden. Het schip kwam ook in zijn geheel mooi omhoog.
In principe zou het dus wel kunnen werken denk ik. Licht natuurlijk ook aan het gewicht en omvang van het schip maar zinken doet hij dan waarschijnlijk niet.

Sorry, maar in natuurkunde was ik nooit een ster...  ;D  ;D
T'is jammer dat ik geen badkuip heb... anders ging ik het even proberen met mijn eendje.  :D


Als de boot geheel onder water staat moet het materiaal waar de boot van gemaakt is + de producten die het vervoert gebruiken als opwaartse kracht. Vaak staat er bij schepen ook de 'waterverplaatsing' als maat. Dit volume zou je minimaal met airbags moeten gaan behalen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2009, 22:55:03
Wij hebben dit idee al reeds lang uitgewerkt en toegepast door vijf grote airbags laten monteren die constant opgeblazen rond het schip bij een aanvaring de klap opvangen en ons drijvende houden tot deskundige hulp arriveert...
De naam die wij er voor hebben is RIB.

Henk


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #7 Gepost op: 18 april 2009, 22:57:08
Heb je daar ook foto's van of meer beschrijving?
Zou er graag iets van zien of willen lezen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 18 april 2009, 23:00:52
Heb je daar ook foto's van of meer beschrijving?
Zou er graag iets van zien of willen lezen.


In de volksmond ook wel rubberboot genoemd ;)
Geintje van Henk op dit late uur ;D

RIB betekent Rigid (Hull) Inflatable Boat.
Oftewel een vaste kiel met een opblaasbare tube.


(eerste hit van google maar even genomen ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #9 Gepost op: 18 april 2009, 23:03:31
:D ;D ;D ;D O0

Had al zoiets verwacht. Zag die site ook al.   ::)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.