Registratienummer boot

Auteur Topic: Registratienummer boot  (gelezen 22399 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Gepost op: 19 april 2009, 11:24:08
Binnenkort wil de RB Zwolle de ZWO-119 (BRB) gaan bestickeren (striping, logo's, roepnummer, registratienummer).

Volgens de regeltjes van de RDW moet het registratienummer van de boot midscheeps of op de boeg geplaatst worden. Bij veel reddingsboten (vooral type BRB of Rescue 2/3) zie ik echter het registratienummer vaak meer naar achteren op de zijkant geplaatst. Dit lijkt mij ook de beste plek voor onze boot.

Wie heeft er ervaring mee dat er 'moeilijk' gedaan wordt over de plaatsing van dit nummer, bv. door de politie of een andere instantie? Ik kan het me niet voorstellen, maar ik heb natuurlijk ook geen zin in gedoe. Regeltjes zijn regeltjes....

Groeten,
Mark




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 19 april 2009, 11:30:12
We varen in het zelfde water en hebben zelfs een hele tijd zonder registratieletters gevaren. Toen ze op een gegeven moment erg begonnen te zeuren hebben we registratie letters aan gebracht. Een poos op de beugel achterop aan de zijkant en nu het laatste jaren op de boeg. Als ze er leesbaar op staan zal niemand problemen maken, ongeacht waar.

Henk



zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Reactie #2 Gepost op: 19 april 2009, 22:53:26
weten jullie hoe dat zit met de boten van de knrm. daar zie ik nooit een registratienummer op staan.


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #3 Gepost op: 20 april 2009, 00:33:12
Ik heb altijd begrepen dat vaartuigen van reddingsbrigades e.d. geen registratienummer nodig hadden/hebben.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 20 april 2009, 00:43:59
Ik heb altijd begrepen dat vaartuigen van reddingsbrigades e.d. geen registratienummer nodig hadden/hebben.

Is dat ergens 'verankerd' in een wet?  :)


camende

  • Reddingsbrigade & LOTUS & Sigma
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #5 Gepost op: 20 april 2009, 07:27:59
Boten van reddingsinstanties (RB's KNRM etc) moeten zich op het binnenwater ook gewoon aan het BPR houden, dus ook registratie voeren als ze langer zijn dan 15 meter of harder kunnen dan 20 KM/h.

Het BPR geldt op zee volgens mij niet, dus dat zou mogelijk kunnen verklaren dat op die schepen geen registratie zit...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #6 Gepost op: 20 april 2009, 11:01:54
Boten van reddingsinstanties (RB's KNRM etc) moeten zich op het binnenwater ook gewoon aan het BPR houden, dus ook registratie voeren als ze langer zijn dan 15 meter of harder kunnen dan 20 KM/h.

Het BPR geldt op zee volgens mij niet, dus dat zou mogelijk kunnen verklaren dat op die schepen geen registratie zit...


Klopt! Even wat quotes uit het BPR (www.wetten.nl):

Artikel 2.02. Kentekens van kleine schepen
1. Een klein schip mag niet deelnemen aan de scheepvaart, indien hierop niet zijn aangebracht:
a. hetzij de naam van het schip die ook een kenspreuk kan zijn, hetzij het registratieteken voor snelle motorboten, bedoeld in artikel 8.02, hetzij de naam van de instelling waaraan het schip toebehoort of de gebruikelijke afkorting daarvan, al dan niet gevolgd door een nummer, aan de buitenzijde van het schip in lichte kleur op donkere ondergrond of in donkere kleur op lichte ondergrond in goed leesbare en onuitwisbare Latijnse letters en Arabische cijfers; en
b. de naam en de woonplaats van de eigenaar op een in het oog vallende plaats aan de binnen- of de buitenzijde van het schip.
2. Op een bijboot van een schip behoeft echter, aan de binnen- of de buitenzijde, slechts een zodanig kenteken te zijn aangebracht, dat daaruit kan worden opgemaakt wie de eigenaar is.
3. Het eerste lid is niet van toepassing op een door spierkracht voortbewogen schip noch op een zeilschip met een lengte van minder dan 7 m.

Artikel 8.02. Registratieteken
1. Een snelle motorboot mag niet deelnemen aan de scheepvaart indien hij niet is voorzien van het, door de in artikel 8.01, eerste lid, bedoelde instelling toegekende registratieteken. Dit teken bestaat uit een of meer letters en een nummer, met een hoogte van ten minste 150 mm, een breedte van ten minste 100 mm en een stamdikte van ten minste 20 mm. Het moet goed waarneembaar zijn en in een van de ondergrond afwijkende kleur zijn aangebracht aan weerszijden van de boot.
2. Een snelle motorboot, welke tengevolge van de constructie niet kan voldoen aan het in het eerste lid bepaalde omtrent de grootte van de registratieletters en nummers, moet zijn voorzien van een of meer letters en een nummer van ten minste respectievelijk 100 mm, 60 mm en 15 mm.

er staat dus alleen: goed waarneembaar aan weerszijden van de boot, dit mag dus ook gewoon aan de achterzijde zijn!
Zo gebeurt het nu ook bij de Rescue's zoals die door RN worden geleverd/beletterd (heb even geen foto bij de hand).
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #7 Gepost op: 20 april 2009, 11:46:35
zie de nieuwe RIII van culemborg
keurig door de bond aangeleverd met spriping en beletterd
foto's wel ergens op de site


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #8 Gepost op: 20 april 2009, 15:36:15
Het is mij wel duidelijk. Vanuit de bond heb ik ook een voorstel ontvangen, waarin het registratienummer achteraan geplaatst is.

Blijft 't alleen gek dat het BPR anders beweert dan het formulier van de RDW. Maar als niemand er problemen mee gehad heeft, dan zal het wel loslopen. Ik heb zelfs boten gezien die witte kentekenplaten voeren op de tube of radarbeugel. Dat valt dan vast weer onder artikel 8.02 lid 2.

Ik denk dat het gewoon stickers achteraan worden. Dat is wel het mooist.

Bedankt vor de reacties!

Groeten,
Mark


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 20 april 2009, 20:31:09
De meeste reddingsboten van de KNRM hebben zover ik begrepen heb een zelfstandig registrering bij het kadaster als schip voor grote schepen.  

zie www.kadaster.nl/schepen;  http://www.kadaster.nl/pdf/scheepsregistratie.pdf

Zover ik begrepen heb, hoeft dan alleen de scheepsnaam genoemd te worden..  Het is wel een veel duurdere registratie methode.