Registratienummer boot

Auteur Topic: Registratienummer boot  (gelezen 22678 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #20 Gepost op: 22 april 2009, 14:07:05
...en als je geregistreerd staat bij het kadaster ben je voor de regelgeving in eens een groot schip...

toch niet voor regelgeving wat betreft voorrangsregels BPR enzo? dat geloof ik echt niet?  ???
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 22 april 2009, 14:17:50
Dat zou zo maar kunnen, wel eens een binnenvaartschip met registratieletters gezien?

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #22 Gepost op: 22 april 2009, 14:44:47
Ja, maar die hebben een eigen nummer: het zogenaamde 'Europanummer', dit staat altijd op de zijkant en/of achterkant van het schip, samen met de afmetingen. Dit nummer zorgt ervoor dat bij sluizen en verkeersposten de afmeting, bestemming, lading en andere belangrijke gegevens bekend zijn in geval van een calamiteit.

Maar Rescue suggereert dat ze in het BPR 'vergeten' zijn zich aan internationale maritieme regels te houden, waardoor er een gaatje ontstaat qua wetgeving. Ik denk dus dat dit niet zo is: Nederland heeft gewoon in een wet (binnenschepenwet, net vernieuwd nav Europese Richtlijn) vastgelegd dat op haar binnenwateren het BPR het geldende vaarreglement is en dat mag zij zo stellen binnen haar landsgrenzen. Die maritieme verdragen gaan vooral over de zeevaart. In het BPR staan zelfs een aantal uitzonderingen beschreven (voor bijvoorbeeld navigatielichten) voor schepen die rechtstreeks van of naar zee gaan, die hoeven zich dan niet aan het BPR te houden als ze zich aan de zeeregels (ZAR) houden.

Kort gezegd: wat de KNRM op zee doet, moeten zij weten, maar in BPR-gebied hebben ze zich gewoon aan het BPR te houden en ze kunnen dan geen aanspraak maken op zeeregels!

EDIT: heb nog even wat opgezocht:
1. registratieteken is alleen verplicht voor kleine snelle motorboten (vanaf 20km/u en tot 20 meter lengte)
2. zelfs in niet-BPR gebieden kan het registratieteken via de APV verplicht worden gesteld (dus bv aan de kust!)
3. kadasterregistratie zegt niks over klein of groot schip, dit gaat alleen over eigendom, hypotheekbezwaring, afmetingen, motortype etc. (dus net als bij een huis)
4. vroeger konden alleen grote schepen (vanaf 20m) in het kadaster ingeschreven worden, daarom was je dus automatisch een groot schip als je in het kadaster stond. Sinds enkele jaren is het kadaster opengesteld voor kleine schepen in een poging van de overheid om de vele bootdiefstallen tegen te gaan...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 22 april 2009, 20:19:30
En een belletje naar de KNRM ... zal je gerust antwoord krijgen ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #24 Gepost op: 22 april 2009, 21:46:26
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat de KNRM als designated SAR party, zoals ook t.a.v. zeeradargebruik op binnenwater een bijzondere ministeriële ontheffing heeft.

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #25 Gepost op: 23 april 2009, 00:31:26
Zeker ook interessant om te weten hoe het met politieboten zit.
Wie heeft info, vooral met betrekking tot de kleinere politieboten?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #26 Gepost op: 23 april 2009, 08:04:08
Voor rijksvaartuigen, en kleine rijksvaartuigen zijn wat uitzonderingen voor in de binnenschepenwet. Het gehele vrhaal heb ik niet door kunnen lezen maar ik gok dat het hierin staat vermeld.

9910001
9910001


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #27 Gepost op: 10 juli 2009, 18:04:59
Ik ben aan het zoeken geweest maar heb niets kunnen vinden over uitzonderingen. Iemand anders nog nieuws over kleine politie boten ?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 10 juli 2009, 19:02:51
Ik ben aan het zoeken geweest maar heb niets kunnen vinden over uitzonderingen. Iemand anders nog nieuws over kleine politie boten ?

Als er uitzonderingen zijn dan moeten die staan of in het BPR of in een ministeriële regeling:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/volledig/geldigheidsdatum_10-07-2009#DeelI/Hoofdstuk8/Artikel801

Artikel 8.01. Registratiebewijs
1.Een snelle motorboot moet ten name van de eigenaar zijn geregistreerd bij een door de Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen instelling. Deze instelling kent aan hem een registratieteken toe en geeft een bijbehorend registratiebewijs af volgens een door de Minister van Verkeer en Waterstaat vastgesteld model.
2.Het registratiebewijs bedoeld in het eerste lid moet tijdens het varen met een snelle motorboot aan boord aanwezig zijn.
3.De Minister van Verkeer en Waterstaat kan nadere regels stellen met betrekking tot de registratie.  



Op de site van MinV&W en op www.wetten.nl kan ik geen nadere regels vinden...  ;)