Ja, maar die hebben een eigen nummer: het zogenaamde 'Europanummer', dit staat altijd op de zijkant en/of achterkant van het schip, samen met de afmetingen. Dit nummer zorgt ervoor dat bij sluizen en verkeersposten de afmeting, bestemming, lading en andere belangrijke gegevens bekend zijn in geval van een calamiteit.
Maar Rescue suggereert dat ze in het BPR 'vergeten' zijn zich aan internationale maritieme regels te houden, waardoor er een gaatje ontstaat qua wetgeving. Ik denk dus dat dit niet zo is: Nederland heeft gewoon in een wet (binnenschepenwet, net vernieuwd nav Europese Richtlijn) vastgelegd dat op haar binnenwateren het BPR het geldende vaarreglement is en dat mag zij zo stellen binnen haar landsgrenzen. Die maritieme verdragen gaan vooral over de zeevaart. In het BPR staan zelfs een aantal uitzonderingen beschreven (voor bijvoorbeeld navigatielichten) voor schepen die rechtstreeks van of naar zee gaan, die hoeven zich dan niet aan het BPR te houden als ze zich aan de zeeregels (ZAR) houden.
Kort gezegd: wat de KNRM op zee doet, moeten zij weten, maar in BPR-gebied hebben ze zich gewoon aan het BPR te houden en ze kunnen dan geen aanspraak maken op zeeregels!
EDIT: heb nog even wat opgezocht:
1. registratieteken is alleen verplicht voor kleine snelle motorboten (vanaf 20km/u en tot 20 meter lengte)
2. zelfs in niet-BPR gebieden kan het registratieteken via de APV verplicht worden gesteld (dus bv aan de kust!)
3. kadasterregistratie zegt niks over klein of groot schip, dit gaat alleen over eigendom, hypotheekbezwaring, afmetingen, motortype etc. (dus net als bij een huis)
4. vroeger konden alleen grote schepen (vanaf 20m) in het kadaster ingeschreven worden, daarom was je dus automatisch een groot schip als je in het kadaster stond. Sinds enkele jaren is het kadaster opengesteld voor kleine schepen in een poging van de overheid om de vele bootdiefstallen tegen te gaan...