Registratienummer boot

Auteur Topic: Registratienummer boot  (gelezen 22680 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #10 Gepost op: 21 april 2009, 10:47:09
Maar dat is ook een totaal andere registratie met een heel ander doel:

Het registratieteken zoals voorgeschreven in het BPR is bedoeld als 'kenteken' voor snelle boten om ze te kunnen bekeuren bij te snel varen enzo.
Dit nummer moet dan ook verplicht duidelijk zichtbaar op de boot worden aangebracht. Doordat de NAW-gegevens van de eigenaar van het nummer bij de RDW zijn opgeslagen, kan er dan netjes een boete thuis worden bezorgd.

De registratie van grote schepen in het kadaster is een puur administratieve registratie om bij diefstal of verkoop het eigendom van het schip aan te kunnen tonen. Het Kadaster legt dus net als bij onroerende goederen (huizen) voor sommige roerende goederen (grote schepen) vast wie de eigenaar is, de zogenaamde teboekstelling. Dit nummer word in stalen schepen ingebeiteld/geslagen (net als het chassisnummer bij een auto), in polyester wordt een merkplaatje aangebracht tussen de lagen. Dit is bedoeld tegen diefstal en om bijvoorbeeld (bij grote vrachtschepen) een hypotheek op het schip te kunnen afsluiten.


Ik denk inderdaad dat, zoals camende al zei, de KNRM-boten geen registratieteken (of in de volksmond: speedbootnummer) hebben omdat het BPR niet geldt waar zij varen. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #11 Gepost op: 21 april 2009, 10:54:27
Nog even snel gekeken naar foto's van KNRM-station Dordrecht, die dus wel in BPR-gebied varen en zij hebben wel degelijk een registratieteken op hun boten...
Dit zou echter ook nog een overblijfsel kunnen zijn van Reddingsbrigade Dordrecht, waar boot en bemanning oorspronkelijk vandaan komen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #12 Gepost op: 21 april 2009, 11:21:27
Hou er maar rekening mee als de vrienden van de klpd lastig willen zijn je mooi een boete krijg.
Ook als je de hele dag met ze samen vaart en een evenement bewaakt je bij donker als je lampje het niet doet een prent krijgt. Vraag maar aan deventer.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 21 april 2009, 11:47:58
De KNRM vaart ook op urk en elburg.. vele andere stations in het BPR gebied..


Foto van de Willempje uit Urk, gemaakt door Timco Houcema. (killk op de foto voor een vergroting)


De Narwal van Hindelopen.. Vaart ook gewoon in het BPR gebied.. Foto gemaakt door Nils ???(killk op de foto voor een vergroting)



Foto van Orca gemaakt door Christian Westerink. (killk op de foto voor een vergroting)

Ik weet niet welke regelgeving hiervan op toepassing is.., Ik kon nergens een uitzonderspositie vinden voor de KNRM, behalve dat de kadaster schepen registratie zorgt dat een registratienummer niet nodig zou zijn..

Misschien een vraag die kan stellen op het Reddingsbotenforum.NL


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 21 april 2009, 14:47:47
Het registratieteken zoals voorgeschreven in het BPR is bedoeld als 'kenteken' voor snelle boten om ze te kunnen bekeuren bij te snel varen enzo.
Dit nummer moet dan ook verplicht duidelijk zichtbaar op de boot worden aangebracht. Doordat de NAW-gegevens van de eigenaar van het nummer bij de RDW zijn opgeslagen, kan er dan netjes een boete thuis worden bezorgd.

En dat klopt dus niet! Staandehouding is (/ was tot voor kort) nog altijd verplicht en werkte het dus niet zo als een kenteken.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 21 april 2009, 15:54:33
Voor dat de discussie een andere wending geeft, over de toepassing door de politie en de kenteken registratie.  Waarom zou de KNRM binnen het BPR gebied geen registratienummer hoeven voeren ??

Een Atlantic 75 kan je toch nauwelijks een groot schip kunnen noemen ?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 21 april 2009, 16:24:16
Misschien een landelijke ontheffing ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 21 april 2009, 19:22:21
Misschien een landelijke ontheffing ?

Niet dat ik ergens heb kunnen vinden..  De brandweer moet ook gewoon registratienummers op de boten hebben, en dat is een overheid instantie en de KNRM is dat niet..

Echter ze hebben een intern beleid dat een boot in elk water inzetbaar moet zijn, en zullen het wel voor alle schepen gelijk geregeld hebben dan lijkt de kadaster schepen registratie lijkt waarschijnlijker, want dan hoef je geen registratie nummer te hebben, echter dat zou ik een dure methode zijn voor de kleinere schepen, < type Atlantic 75
Echter ik kan niet in de interne beleidsrichtlijnen van de KNRM kijken.. Maar we zouden de vraag natuurlijk altijd kunnen vragen aan de KNRM..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #18 Gepost op: 22 april 2009, 11:34:37
En dat klopt dus niet! Staandehouding is (/ was tot voor kort) nog altijd verplicht en werkte het dus niet zo als een kenteken.

Weer wat geleerd!

maar dan nog is volgens mij de registratie bij het kadaster geen vervanging voor het registratienummer?

heeft er iemand een lijntje met de KNRM om het ze eens te vragen?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 22 april 2009, 11:59:16
Weer wat geleerd!

maar dan nog is volgens mij de registratie bij het kadaster geen vervanging voor het registratienummer?

heeft er iemand een lijntje met de KNRM om het ze eens te vragen?

Dat is nu precies het dubieuze, volgens de internationale maritieme spelregels (IMO) wel.. Alleen in de BPR is daar geen rekening meegehouden.. Een groot snel schip hoeft ook geen registratienummers te hebben, en als je geregistreerd staat bij het kadaster ben je voor de regelgeving in eens een groot schip.., Dan kan je ineens op je RIB een hypotheek afsluiten..  ;D