Maar dat is ook een totaal andere registratie met een heel ander doel:
Het registratieteken zoals voorgeschreven in het BPR is bedoeld als 'kenteken' voor snelle boten om ze te kunnen bekeuren bij te snel varen enzo.
Dit nummer moet dan ook verplicht duidelijk zichtbaar op de boot worden aangebracht. Doordat de NAW-gegevens van de eigenaar van het nummer bij de RDW zijn opgeslagen, kan er dan netjes een boete thuis worden bezorgd.
De registratie van grote schepen in het kadaster is een puur administratieve registratie om bij diefstal of verkoop het eigendom van het schip aan te kunnen tonen. Het Kadaster legt dus net als bij onroerende goederen (huizen) voor sommige roerende goederen (grote schepen) vast wie de eigenaar is, de zogenaamde teboekstelling. Dit nummer word in stalen schepen ingebeiteld/geslagen (net als het chassisnummer bij een auto), in polyester wordt een merkplaatje aangebracht tussen de lagen. Dit is bedoeld tegen diefstal en om bijvoorbeeld (bij grote vrachtschepen) een hypotheek op het schip te kunnen afsluiten.
Ik denk inderdaad dat, zoals camende al zei, de KNRM-boten geen registratieteken (of in de volksmond: speedbootnummer) hebben omdat het BPR niet geldt waar zij varen. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...