Ik vind dit erg ver gaan. Ter beeldvorming: ik heb een vriend die wel eens geen richting aangeeft als ik bijrijder in zijn auto ben. Een andere vriend van me heeft een aantal niet legaal gedownloade films waar ik wel eens bewust naar heb gekeken. Een collega van me heeft wel eens in mijn bijzijn een kauwgompje op staat gegooid. Van al deze strafbare feiten ben ik op de hoogte; kan ik na deze verklaring vannacht een AT verwachten?
Ik begrijp dat deze feiten een andere 'zwaarte' kennen dan het dronken en zonder rijbewijs besturen van een auto, maar is het kennen van een strafbaar feit strafbaar? Zie bij evenementen als ehv'er regelmatig mensen die in het openbaar dronken zijn; ik houd ze niet tegen en zie agenten dat vaak ook niet doen. Staan we straks samen een werkstraf te doen?
Je geeft zelf al aan dat deze feiten een andere 'zwaarte' kennen. Al jou voorbeelden doen dan ook niet ter zake. Natuurlijk ben jij niet strafbaar als je weet dat iemand een kauwgompje op straat spuwt. Echter zijn er bepaalde feiten wel door de wetgever strafbaar gesteld als jij daarvan op de hoogte bent. Ik vind dat ook een zeer goede zaak. Zo ben jij strafbaar als jij iemand in jou onverzekerde motorvoertuig laat rijden en ben je ook strafbaar als jij iemand laat rijden die onder invloed is van bepaalde stoffen. Ook is het strafbaar als jij iemand in jou auto een wedstrijd op de openbare weg laat rijden. Het zijn maar een paar feiten waar de wetgever van heeft gesteld dat je strafbaar bent als je ergens iets van af weet. Lees voor de grap eens de wetgeving door voordat je een reactie plaatst.
Zo is te lezen in art 8 van de Wegenverkeerswet 1994:
5. Het is verboden een motorrijtuig als bestuurder te doen besturen door een persoon waarvan men weet of redelijkerwijs moet weten dat deze verkeert in een toestand als in het eerste, tweede of derde lid is omschreven.
In de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen staat:
Artikel 30
1. Hij, die als bezitter, dan wel als degene aan wie het kenteken is opgegeven, dan wel als houder in de zin van artikel 2, tweede lid, een motorrijtuig op een weg doet rijden of laat staan
of toelaat dat daarmede op een weg wordt gereden of gestaan, of buiten een weg met een motorrijtuig deelneemt of toelaat dat daarmede wordt deelgenomen aan het verkeer op een terrein zonder dat hij voor dat motorrijtuig een verzekering overeenkomstig deze wet heeft gesloten en in stand gehouden, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie