ehbo op sociale studies

Auteur Topic: ehbo op sociale studies  (gelezen 10949 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Geertje

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2004, 14:04:43
Geertje,

In 402 thema 15 wordt hier aandacht aan besteed: een eindterm is:
de afgestudeerde kan adequaat reageren bij ongevallen en in onverwachte situaties.
Dit is zeker geen EHBO-vervangende opleiding, maar er wordt wel degelijk aandacht besteed aan onderwerpen als botbreuken, bloedingen e.d.  :-\

Er wordt zeker aandacht besteed aan bloedingen e.d., maar er wordt eigenlijk vanuit gegaan dat het gebeurt in het ziekenhuis, dat je alles bij de hand hebt en de arts met 5 minuten bij je is. Verder heb ik bijna geen handelingen gehad wat je moet doen als er iets op straat gebeurt. Er zullen vast scholen zijn, waar dit wel gedaan zal worden, maar de school waar ik de opleiding volg, niet.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2004, 14:40:50
Geertje,

Dat is inderdaad per school - helaas.... - verschillend. Zie mijn eerdere posting over de inhoud van studieboeken over deze eindterm!

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2004, 17:20:00
Waarin was ze gespesializeert dan ? Een verpleegkundige die niet zo goed tegen bloed kan vind ik nogal opmerkelijk. :o Kan je het misschien nog ietjes meer toelichten ?...uit nieuwsgierigheid ;) :D :P

Groetjes J :D :DST

Verpleging van psycho-somatische patienten.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2004, 17:27:08
De opmerking dat je geen goede EHBO'er bent al je cursus verplicht hebt gedaan spreek ik tegen.

Ik heb het niet over verplicht, maar met tegenzin, gehad. Je kunt mensen dwingen dingen te doen of te laten, maar niet om een positieve houding te hebben.

80 % van de communicatie gebeurd zonder woorden en een groot deel daarvan is ook nog eens onbewust. En tegenzin is iets wat je vaak moeilijk kunt verbergen richting hulpvrager.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2004, 17:45:40
EHBO-er, geen enkele verpleegkundige zal met tegenzin een hulpvrager helpen. Ook iemand die het EHBO-er zijn heeft "geleerd" op een opleiding "sociale studies"  zal hulpverlenen zonder tegenzin. En hulpverlenen doe je met een positieve grondhouding!

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2004, 00:03:18
Jos je draait het om, de stelling was dat EHBO verplicht gesteld moet worden.

Dat EHBO een verplicht vak is voor de opleiding voor verpleegkundigen, is voor mij een goede keuze.

Maar wat als na twee jaar het diploma verlopen is ?
Is dan de consequentie "geen EHBO dan ook geen verpleegkundige meer" ?

Dit speelt bij beveiligingsbeambtes. Hun baan is gekoppeld aan het bezitten van een geldig EHBO diploma. En daarom zitten er wel degelijk mensen tussen die alleen om die reden zeer tegen hun zin de EHBO volgen.

En dat is niet bevordelijk voor hun motivatie.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2004, 09:10:04
Jos je draait het om, de stelling was dat EHBO verplicht gesteld moet worden.

Dat EHBO een verplicht vak is voor de opleiding voor verpleegkundigen, is voor mij een goede keuze.

Dit speelt bij beveiligingsbeambtes. Hun baan is gekoppeld aan het bezitten van een geldig EHBO diploma. En daarom zitten er wel degelijk mensen tussen die alleen om die reden zeer tegen hun zin de EHBO volgen.

Ik regaeer op jouw stelling over een positieve houding, ik draai dus niks om  ???
EHBO is nooit een verplicht vak geweest op een verpleegkundige opleiding in een dusdanige vorm dat er een officieel EHBO-diploma aan vast zat. Jouw vraag over twee jaar dan ook geen verpleegkundige meer zijn is niet relevant! Los daarvan is de basis van het verpleegkundige beroep een hele andere....

Michel

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2004, 13:52:25
(...)

Er moet wel verschil worden gemaakt tussen een baan en een diploma. Wanneer ik mijn diploma 'Bachelor in Nursing' heb gehaald, dan ben ik verpleegkundige. Ook als ik daarna alles vergeet wat ik ooit geleerd heb.
Wanneer een werkgever iemand aanneemt, heeft de werkgever vaak een functieprofiel opgesteld. Als daarin staat dat je een geldig EHBO diploma moet bezitten weet je dat. Wanneer je als verpleegkundige bij die werkgever je EHBO diploma laat verlopen, en hij ontslaat je daarom (lijkt mij allemaal bijzonder ver gezocht hoor!), dan ben je nog steeds verpleegkundige!

Groeten van Michel

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2004, 03:15:45
jos,

Iemand lanceerde de stelling dat EHBO een verplicht vak moet zijn. De rest van het verhaal is een eigen leven gaan leiden.

Binnen de beveiligingswereld, en dat weet ik van dichtbij, speelt ontslag wel degelijk mee.

We zijn het er samen overeens dat bij mensen binnen de hulpverlening hulpvaardigheid hoog in het vaandel staan.

marijke 25

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2004, 15:35:09
weten jullie ook waarom EHBO niet verplicht is gesteld?
Bij de verpleegkunde-opleiding kan ik me iets bij voorstellen. Zij gaan al verder dan de eerste hulp verlenen. Zij worden opgeleid om jouw eerste hulpverlening af te maken.

ciao, Marijke 25 ;)