Binnenzijde van politievoertuigen (inrichting)

Auteur Topic: Binnenzijde van politievoertuigen (inrichting)  (gelezen 174377 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #280 Gepost op: 11 juni 2012, 14:01:08
Ja zijn verschillende meningen over. De één vindt de mob overbodig (opzich is hij ook overbodig als je allebei een porto hebt), maar het heeft toch ook weer voordelen.
Wat mij opvalt is dat de mob over het algemeen een slechter bereik heeft dan de porto, althans bij ons in de regio.

In mijn regio wordt de noodhulp via 1 gespreksgroep geleid. Dat betekent dus dat je allebei altijd op dat kanaal staat. Als er verder in het district niet spannends te doen is zet ik de MOB standaard op INRAP 01. Mijn werkgebied grenst aan 3 kanten aan 3 andere regio's en het gebeurd nog wel eens dat wij door het meeluisteren op INRAP al post hebben gevat tegen de tijd dat onze meldkamer ons in seint.
Daarnaast kan je meeschakelen naar onderlinge kanalen op het moment dat er in het district wat gebeurd. Zo blijf je toch een beetje bij, zeker als het gaat om de andere auto's in je werkgebied.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #281 Gepost op: 11 juni 2012, 14:10:55
Dat bedoel ik, wij werken standaard op twee kanalen waarvan één op de meldkamer. Om het voor de collega ook een beetje verstaanbaar te maken staat de mob altijd op meldkamer, geeft een stuk beter geluid dan een porto tijdens het rijden.
Maar of het nou écht nodig is....
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #282 Gepost op: 11 juni 2012, 14:34:18
Nou vooruit: dit is de 7134 met anpr scherm. Het scherm heb ik bewust wazig gehouden, er stond een melding in, maar ze zijn ook slecht hoor  :D.

Rechts onderin het dashboard het losse toetsenbord. Was een proef opstelling zoals dat zo mooi heet. De carkit is een parrot (bij de toerenteller) die staat uit want dat werkt voor de honden niet. Dat rode bedieningspaneel is voor de toeters en bellen en het volgen-/stopbord en de pijlen. Dat werkt wel, maar is niet praktisch.

Meer uitleg = meer gemopper  ;D


Heb jij nog een navigatie nodig als je zowat getrouwd bent met de A10? ;-)


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #283 Gepost op: 11 juni 2012, 15:06:42
Heb jij nog een navigatie nodig als je zowat getrouwd bent met de A10? ;-)

Volgens mij heeft hij er zelfs 2 ! Tussen de Parrot en ANPR-scherm zit volgens mij in het dashboard een Volvo RTI navigatie:



tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #284 Gepost op: 11 juni 2012, 15:16:51
Ja zijn verschillende meningen over. De één vindt de mob overbodig (opzich is hij ook overbodig als je allebei een porto hebt), maar het heeft toch ook weer voordelen.
Wat mij opvalt is dat de mob over het algemeen een slechter bereik heeft dan de porto, althans bij ons in de regio.

Dat is heel erg vaag en zou niet moeten. Als kerninstructeur van C2000 mag ik zeggen dat ik er best wel wat vanaf weet en dit is echt opmerkelijk. Juist zenden en ontvangen in een voertuig met porto wordt ten zeerste afgeraden. Dit in verband met de zogenaamde ' Kooi van Faraday '. De mobilofoon heeft doorgaans een antenne op of in ieder geval aan het voertuig waardoor dat effect van de ' Kooi van Faraday ' er niet of nauwelijks is. Een porto met carkit heeft dan ook alleen nut als deze is verbonden met een externe antenne.

Dus een tip voor een ieder, zend met de mobilifoon en niet met de portofoon als je in een voertuig zit ( tenzij dit kennelijk niet werkt natuurlijk  :P )

Citaat
Dat bedoel ik, wij werken standaard op twee kanalen waarvan één op de meldkamer. Om het voor de collega ook een beetje verstaanbaar te maken staat de mob altijd op meldkamer, geeft een stuk beter geluid dan een porto tijdens het rijden.
Maar of het nou écht nodig is....
Geplaatst door: DiNozzo
« Gepost op: Vandaag om 14:01:08 »

    Voeg citaat toe


Citaat van: silque op Vandaag om 10:28:25

    Ja zijn verschillende meningen over. De één vindt de mob overbodig (opzich is hij ook overbodig als je allebei een porto hebt), maar het heeft toch ook weer voordelen.
    Wat mij opvalt is dat de mob over het algemeen een slechter bereik heeft dan de porto, althans bij ons in de regio.

In mijn regio wordt de noodhulp via 1 gespreksgroep geleid. Dat betekent dus dat je allebei altijd op dat kanaal staat. Als er verder in het district niet spannends te doen is zet ik de MOB standaard op INRAP 01. Mijn werkgebied grenst aan 3 kanten aan 3 andere regio's en het gebeurd nog wel eens dat wij door het meeluisteren op INRAP al post hebben gevat tegen de tijd dat onze meldkamer ons in seint.
Daarnaast kan je meeschakelen naar onderlinge kanalen op het moment dat er in het district wat gebeurd. Zo blijf je toch een beetje bij, zeker als het gaat om de andere auto's in je werkgebied.

Dat is dus ten niet wenselijk, al is het wel begrijpelijk. Weet in ieder geval wat het effect is van extra groepen bijzetten. Door die gespreksgroepen bij te zetten die op dat moment wel/niet gebruikt worden, zoals inrap 1 t/m 3, belast je het netwerk extra. Kijk ook maar eens op portogewoon.nl, daar wordt dat nog eens uitgelegd.
Het lijkt muggenziften maar dat was een van de redenen dat de communicatie faalde bij bijv. de ramp met Turkish Airlines: veeeeeeeeel te veeeeeel gespreksgroepen 'in gebruik/werd op meegeluisterd'. Voertuigen uit andere regio's lieten hun randapparatuur staan op hun eigen groepen, dat weer een enorme belasting op het netwerk gaf.....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #285 Gepost op: 11 juni 2012, 16:00:14
Ik ben ermee bekend maar ik mag hopen (en het gaat nog goed) dat het systeem het wel aan kan dat een voertuig met 3 randapparaten 2 gespreksgroepen uit luister. Of de mob nou op de noodhulp groep staat of op inrap zou niet uit mogen maken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #286 Gepost op: 11 juni 2012, 16:14:23
Dat van die groepen wist ik, kooi van faraday niet. Desondanks komen wij er niet onderuit om met de porto te zenden; wij staan namelijk altijd via de mob in contact met de meldkamer en één van de porto's staat altijd op het eigen bureau kanaal waar we de wijkmeldingen krijgen, kentekens/personen navragen etc.  Zoals je begrijpt gebeurt (en moet) dit vaak tijdens het rijden.

Wat me dan wel is opvalt is dat de mob soms stil is terwijl ik via mijn porto (die op hetzelfde kanaal staat) wel de gesprekken kan volgen.. dit duurt vaak zo'n 5 á 10 seconden en dan ontvangt de mob het signaal ook weer.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #287 Gepost op: 11 juni 2012, 16:14:28
Ik ben ermee bekend maar ik mag hopen (en het gaat nog goed) dat het systeem het wel aan kan dat een voertuig met 3 randapparaten 2 gespreksgroepen uit luister. Of de mob nou op de noodhulp groep staat of op inrap zou niet uit mogen maken.

Dat maakt wel degelijk uit, maar dit is een technisch verhaal. Juist groepen die niet standaard over de mast gaan zorgen voor belasting. En nogmaals, ik wil niet muggenziften, maar als men allemaal een randapparaat op een andere groep heeft staan dan waarop standaard gewerkt wordt kan dat zeker wel gebeuren... e050


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #288 Gepost op: 11 juni 2012, 16:15:54
Dat van die groepen wist ik, kooi van faraday niet. Desondanks komen wij er niet onderuit om met de porto te zenden; wij staan namelijk altijd via de mob in contact met de meldkamer en één van de porto's staat altijd op het eigen bureau kanaal waar we de wijkmeldingen krijgen, kentekens/personen navragen etc.  Zoals je begrijpt gebeurt (en moet) dit vaak tijdens het rijden.

Wat me dan wel is opvalt is dat de mob soms stil is terwijl ik via mijn porto (die op hetzelfde kanaal staat) wel de gesprekken kan volgen.. dit duurt vaak zo'n 5 á 10 seconden en dan ontvangt de mob het signaal ook weer.

Welk merk/type mob gebruiken jullie, ik herken dit namelijk niet. En het is niet verboden of zo, alleen niet wenselijk. Maar wat niet anders kan..  kan niet anders  ;)998765


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #289 Gepost op: 11 juni 2012, 16:38:22
Ik heb werkelijk waar geen flauw idee! Alleen Motorola weet ik.  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.