Ja zijn verschillende meningen over. De één vindt de mob overbodig (opzich is hij ook overbodig als je allebei een porto hebt), maar het heeft toch ook weer voordelen.
Wat mij opvalt is dat de mob over het algemeen een slechter bereik heeft dan de porto, althans bij ons in de regio.
Dat is heel erg vaag en zou niet moeten. Als kerninstructeur van C2000 mag ik zeggen dat ik er best wel wat vanaf weet en dit is echt opmerkelijk. Juist zenden en ontvangen in een voertuig met porto wordt ten zeerste afgeraden. Dit in verband met de zogenaamde ' Kooi van Faraday '. De mobilofoon heeft doorgaans een antenne op of in ieder geval aan het voertuig waardoor dat effect van de ' Kooi van Faraday ' er niet of nauwelijks is. Een porto met carkit heeft dan ook alleen nut als deze is verbonden met een externe antenne.
Dus een tip voor een ieder, zend met de mobilifoon en niet met de portofoon als je in een voertuig zit ( tenzij dit kennelijk niet werkt natuurlijk
)
Dat bedoel ik, wij werken standaard op twee kanalen waarvan één op de meldkamer. Om het voor de collega ook een beetje verstaanbaar te maken staat de mob altijd op meldkamer, geeft een stuk beter geluid dan een porto tijdens het rijden.
Maar of het nou écht nodig is....
Geplaatst door: DiNozzo
« Gepost op: Vandaag om 14:01:08 »
Voeg citaat toe
Citaat van: silque op Vandaag om 10:28:25
Ja zijn verschillende meningen over. De één vindt de mob overbodig (opzich is hij ook overbodig als je allebei een porto hebt), maar het heeft toch ook weer voordelen.
Wat mij opvalt is dat de mob over het algemeen een slechter bereik heeft dan de porto, althans bij ons in de regio.
In mijn regio wordt de noodhulp via 1 gespreksgroep geleid. Dat betekent dus dat je allebei altijd op dat kanaal staat. Als er verder in het district niet spannends te doen is zet ik de MOB standaard op INRAP 01. Mijn werkgebied grenst aan 3 kanten aan 3 andere regio's en het gebeurd nog wel eens dat wij door het meeluisteren op INRAP al post hebben gevat tegen de tijd dat onze meldkamer ons in seint.
Daarnaast kan je meeschakelen naar onderlinge kanalen op het moment dat er in het district wat gebeurd. Zo blijf je toch een beetje bij, zeker als het gaat om de andere auto's in je werkgebied.
Dat is dus ten niet wenselijk, al is het wel begrijpelijk. Weet in ieder geval wat het effect is van extra groepen bijzetten. Door die gespreksgroepen bij te zetten die op dat moment wel/niet gebruikt worden, zoals inrap 1 t/m 3, belast je het netwerk extra. Kijk ook maar eens op portogewoon.nl, daar wordt dat nog eens uitgelegd.
Het lijkt muggenziften maar dat was een van de redenen dat de communicatie faalde bij bijv. de ramp met Turkish Airlines: veeeeeeeeel te veeeeeel gespreksgroepen 'in gebruik/werd op meegeluisterd'. Voertuigen uit andere regio's lieten hun randapparatuur staan op hun eigen groepen, dat weer een enorme belasting op het netwerk gaf.....