Lidocaine geen effect bij hechting

Auteur Topic: Lidocaine geen effect bij hechting  (gelezen 3054 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul P

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 1 mei 2009, 21:22:43
Heeft iemand op de SEH wel eens meegemaakt dat lidocaine niet werkte bij een patient? Ik ken iemand bij wie lidocaine geen verdovende werking had toen het gebruikt werd bij een hechting. Ook niet na drie keer "spuiten". Welke alternatieven zijn er dan?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2009, 09:46:04
Er zijn een hele hoop -caine's:

articaïne
(levo)bupivacaïne
lidocaïne
mepivacaïne
prilocaïne
ropivacaïne

4. Aanwijzingen voor het maken van een keuze
Voor algemeen gebruik als lokaal anaestheticum verdient lidocaïne de voorkeur. De werking ervan treedt vrij snel in en het heeft een middellange werkingsduur. Het is geschikt voor alle lokale anesthesietechnieken.
Ook als oppervlakte-anaestheticum verdient lidocaïne de voorkeur vanwege de geringe kans op sensibilisatie. Indien gewenst is dat de werking snel intreedt, kan prilocaïne worden toegepast, hoewel de tijdwinst maar gering is.
Bij langdurige geleidingsanesthesie komen bupivacaïne en mepivacaïne in aanmerking; bij langdurige epidurale anesthesie bupivacaïne.

(FK CVZ)

Er zijn dus een aantal alternatieven... maar veel verstand heb ik er niet van. :)
Arts  www.alphalog.nl

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2009, 10:39:49
Als je onder verdovende werking geen pijn voelen verstaat is dat inderdaad vreemd, maar niet onmogelijk. Echter, ook bij een verdoving met lidocaine zul je het hechten blijven voelen, het doet alleen geen pijn. Alleen de pijnzenuwen zijn verdoofd (dit is o.a. afhankelijk van dosering, bij hogere doses zullen ook andere zenuwen verdoofd raken).

Een deel van de werking van een lokaalanestheticum is onder andere bepaald door de zuurgraad. Ook de zogenaamde pKa waarde heeft invloed op de werkingssnelheid en werkingsduur van een l.a. Dit kan allemaal leiden tot een verminderde werking. Ook locatie en toepassing van een l.a. bepaling de werking en het effect.

Echter op basis van de verstrekte informatie kan ik geen zinnig antwoord verzinnen op het gestelde voorbeeld. "Ik ken iemand" verhalen zijn helaas meestal niet informatief genoeg.

Misschien dat Expert er iets meer over kan zeggen? Pijnbestrijding is immers ook een domein van de anesthesiologie.