Geef traumaheli's ook politietaken

Auteur Topic: Geef traumaheli's ook politietaken  (gelezen 11124 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GMX

  • Brigadier VP Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #10 Gepost op: 24 april 2009, 11:04:34
Wat een slecht idee zeg. De piloot, arts en verpleegkundige hebben toch helemaal geen kaas gegeten van de juridische wereld. En ik denk ook niet dat zij hierop zitten te wachten.

Lekker de boel de boel laten en ieder zijn eigen specialiteit.

Kan ik dadelijk als agent zijnde nog de taken van een ambulancebroeder overnemen ook.....


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #11 Gepost op: 24 april 2009, 11:46:44
Ga je dat combineren dan vrees ik dat bepaalde situaties uit de hand kunnen gaan lopen en dat er bijvoorbeeld op traumaheli's geschoten kan worden.
Voor zover ik weet, zijn er niet veel politieheli's uit de lucht geschoten. In Engeland is dat in elk geval geen reden om te stoppen met hun grote aantal politieheli's.

Bovendien kan een heli een lichtgewicht bodemplaat inbouwen als pantsering. Daarbij kunnen onder andere materialen als kevlar en aluminium worden gebruikt.

En bij een vuurwapenrisico kan de heli zonodig extra hoog blijven, als bescherming tegen kogels. Een pistool schiet niet heel erg ver. Ook zijn er helicopters die minder kwetsbaar zijn voor kogels door een bepaalde constructie. Het blijft een afweging tussen kosten en veiligheid.
Ik stem links.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #12 Gepost op: 24 april 2009, 12:24:34
Nee, het blijft geen afweging tussen kosten en veiligheid: de strekking van de reacties is, dat dit absoluut geen wenselijke situatie is, waar ook niemand op zit te wachten. De eerste prioriteit van een traumaheli is medisch ingrijpen mogelijk maken om levens te redden en lijden te verzachten en zeker niet om boeven te vangen.
Geloof niet alles wat je denkt.


GMX

  • Brigadier VP Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #13 Gepost op: 24 april 2009, 13:03:27
Nee, het blijft geen afweging tussen kosten en veiligheid: de strekking van de reacties is, dat dit absoluut geen wenselijke situatie is, waar ook niemand op zit te wachten. De eerste prioriteit van een traumaheli is medisch ingrijpen mogelijk maken om levens te redden en lijden te verzachten en zeker niet om boeven te vangen.

Mooi gesproken en ik denk ook einde discussie....

Dus ik zeg: Een mooi slot erop  :o


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #14 Gepost op: 24 april 2009, 13:24:53
In het artikel hieronder worden veel argumenten genoemd voor politie-helikopters, praktijkervaringen daarmee en kosten. (Sorry voor de Engelste taal, maar dit is in het Nederlands niet makkelijk te vinden.)

http://www.crimewise.com/library/asu.html
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #15 Gepost op: 24 april 2009, 13:41:55
In het bovenstaande artikel worden de volgende taken genoemd voor politiehelikopters:

    *  Provide the City with an effective, highly visible community anti-crime program with a highly favorable cost to benefit ratio

    * Enhance the City's pro public safety image in the eyes of both its residents and the criminal element

    * Provide widespread ability to monitor and disperse gang activity

    * Reduce vehicle theft, robbery, burglary, and assaults, etc.

    * Increase criminal apprehension rates

    * Reduce police response time to emergency and "in-progress calls" and provide valuable support to City staff during disasters such as the recent earthquake, the 1992 floods, and others events.

    * Deter street narcotic activity

    * Provide improved narcotic surveillance, increasing the opportunity for seizures of illegal narcotic assets (which could help support the Air Unit's operating budget)

    * Improve safety to Police Officers investigating criminal activity

    * Reduce the number and duration of police pursuits thereby limiting the City's liability exposure and the risk to officers and innocent third parties

    * Reduce man-hours spent conducting searches for missing persons and criminal suspects

    * Facilitate traffic management

    * Provide increased SWAT capabilities

    * Facilitate patrol and off-road enforcement in the open areas surrounding the City

    * Increase the level of fire protection
Ik stem links.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #16 Gepost op: 24 april 2009, 15:45:45
Er wordt hier in het topic nergens betwist dat helicopters voor de politie erg nuttig kunnen wezen.
Alleen zullen deze helicopters iij daadwerkelijk alleen de poluitietaken moeten hebben.

De gele helicopters zijn uitsluitend bedoeld voor de medische hulpverleners. Zoals jij de zaken aan het voorleggen bent, haal je een aantal zaken wat mij betreft door elkaar, Ook in de UK zul je geen enkele traumahelicopter vinden die ook politietaken uitvoert.

Zoals door diverse mensen voor mij gezegd: schoenmaker blijf bij je leest.... of verwacht je bij de bakker ook je lapjes vlees te kunnen kopen???

Mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


GMX

  • Brigadier VP Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #17 Gepost op: 24 april 2009, 15:57:09
Zoals door diverse mensen voor mij gezegd: schoenmaker blijf bij je leest.... of verwacht je bij de bakker ook je lapjes vlees te kunnen kopen???

Mzzl, d'n Druif

Ligt eraan wat voor bakker het is  ;D


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #18 Gepost op: 24 april 2009, 16:12:14
Heb het bewust over lapjes vlees, niet over de worsten- en saucijsenbroodjes.....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Glenn2

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 24 april 2009, 16:50:37
Voor zover ik weet, zijn er niet veel politieheli's uit de lucht geschoten. In Engeland is dat in elk geval geen reden om te stoppen met hun grote aantal politieheli's.

Bovendien kan een heli een lichtgewicht bodemplaat inbouwen als pantsering. Daarbij kunnen onder andere materialen als kevlar en aluminium worden gebruikt.

En bij een vuurwapenrisico kan de heli zonodig extra hoog blijven, als bescherming tegen kogels. Een pistool schiet niet heel erg ver. Ook zijn er helicopters die minder kwetsbaar zijn voor kogels door een bepaalde constructie. Het blijft een afweging tussen kosten en veiligheid.
Het is ook geen reden om te stoppen met de heli's, maar ik vind het wel een reden om de scheiding tussen medisch en justitie zeer goed in het oog te houden.