Bedankt voor jullie reacties. We kunnen op voorhand allerlei theoretische aannames doen over mijn plan. Maar ik vind het veel belangrijker om te kijken of er in het buitenland ervaring is met de combinatie tussen een politieheli en gewondentransport en hoe dat bevalt.
In Engeland draait er in Wiltshire zo'n systeem. Zeg maar een dual-role heli. Een gecombineerde police helicopter en 'air ambulance', zoals ze dat daar noemen. Die heli is standaard bemand met een piloot, een 'paramedic' (waarschijnlijk dus een soort ambulanceverpleegkundige) en een politieagent. En ze helpen elkaar. Hier staat daarover een uitgebreide discussie:
http://www.theyworkforyou.com/whall/?id=2008-06-04b.301.0
Die heli ziet er zo uit:
http://www.flickr.com/photos/mark005/3299657492/sizes/l/
Kijk als de Nederlandse politie nu gewoon netjes bij die MD900 was gebleven was dat misschien mogelijk
Om even op het technische aspect terug te komen, als je dit zou willen combineren in een heli, heb je ook geen range meer om te vliegen.
Als je een volledige kit installeerd, met daarbij ook nog eens artikelen voor een Politie heli, zoals bijv een Wescam systeempje van alles bijelkaar een paar honderd kilo, kan je minder brandstof meenemen, en pax dat betekend dus dat je of minder brandstof erin gooit, of geen patient mee kan nemen bijv.
Als je dan met een team van 3 mensen werkt, zoals in jou verhalen staan beschreven, betekend dit dat je niet een echt MMT hebt, omdat je een flightnurse ,pilot en in dit geval politie agent in de lucht.
Kortom, zoals al mijn voorgangers het al aangaven, is dit geen verstandige keuze.
In duitsland heb je ook de Bundergrensshuts, met hun blauwe heli's als Politie, en met hun oranje heli's als Medisch