Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 172362 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #160 Gepost op: 21 april 2011, 20:32:51
We gaan even terug naar 14 december:

Opstelten: meer blauw op straat door nationaal politiekorps
Van onze redactie − 14/12/10, 11:2
Volkskrant.nl

AMSTERDAM - De landelijke politie gaat inkrimpen tot tien regionale eenheden en er komt één landelijk korps. Dat moet leiden tot meer blauw op straat.
Dit heeft minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) vandaag gezegd bij de presentatie van zijn plannen voor de oprichting van een nationale politie.

Tijdwinst
Op dit moment zijn er 25 politiekorpsen. De samenvoeging van verschillende regionale politiekorpsen moet onder meer tijdwinst opleveren en een snellere en betere samenwerking bewerkstelligen.  

Bij de nieuwe nationale politie komt één korpsbeheerder: de minister van Veiligheid en Justitie. En die legt verantwoording af aan de Kamer. Deze nationale korpschef wordt het gezicht van de politie wordt. Zaken als ICT, huisvesting en personeelsbeleid worden ondergebracht bij één politiedienstencentrum.

Meer tijd op straat
Opstelten wil de bureaucratie terugdringen met 25 procent. Door minder bureaucratie zouden agenten vaker de straat op kunnen en zijn ze minder tijd kwijt achter het bureau. Ook wordt het recherchewerk uitgebreid, en worden aangifteprocedures vereenvoudigd. Opstelten wil dat wijkagenten straks 80 procent van hun werktijd in hun buurt actief zijn. Uit onderzoek blijkt dat de agenten nu 65 procent van hun tijd in hun wijk doorbrengen en dat vindt Opstelten te weinig.

Er gaan ook banen verdwijnen bij de politie. Dit gaat volgens de minister alleen om mensen die bureauwerk doen. De operationele sterkte, de hoeveelheid agenten op straat, blijft gelijk.

Het kan snel gaan in de politiek...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #161 Gepost op: 21 april 2011, 21:06:12
Ik zie liever een agent op straat die een gedegen opleiding heeft gehad, dan een simpele BOA/toezichthouder en nu kan je aan het BOA/toezichthouder teken zien dat het een BOA/toezichthouder is, maar wat voor soort BOA/toezichthouder dit is en waar deze voor mag bekeuren is mij vaak een raadsel.
Door meer BOA/toezichthouders aan te stellen zie je door de bomen het bos niet meer.
Ze weten Nederland wel aardig na de knoppen te helpen op deze manier :-\


sylvester1986

  • Gast
Reactie #162 Gepost op: 21 april 2011, 21:14:04
Gaat het nu om een soort uitgebreide surveillant?
Citaat
Agenten vervangen door toezichthouders

DEN HAAG -  Het kabinet wil agenten vervangen door politietoezichthouders die een beperkter takenpakket en minder verantwoordelijkheden en bevoegdheden zullen hebben. Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) benadrukt echter dat het wel gaat „om volwaardige politiemensen, met een dienstwapen en pepperspray”.

De plannen zijn nog in bespreking met de korpschefs en korpsbeheerders en met de politievakbonden. De vervanging, opgenomen in het regeerakkoord, moet een besparing opleveren van 30 miljoen euro. Opstelten kan nog niet zeggen om hoeveel agenten en toezichthouders het gaat, maar een aantal van 10.000 „is zeker niet aan de orde”, aldus de minister via zijn woordvoerder.
PVV-leider Geert Wilders, die als gedoogpartner getekend heeft voor de 18 miljard aan bezuinigingen deze kabinetsperiode, steunt het voorstel niet. „Een heel slecht plan. Geen toezichthouders in plaats van agenten. Bezuinigingen zoeken ze maar op een andere manier, maar niet zo.” Wilders is niet per se tegen toezichthouders, zolang hun komst maar niet ten koste gaat van reguliere agenten op straat. Wel kunnen ze ingezet worden voor het opnemen van aangiftes.
Ook Opsteltens eigen VVD in de Tweede Kamer ziet „een slecht plan”. Minister Opstelten „lijkt zich te verslikken”, stelt Kamerlid Jeanine Hennis. „Als de berichten waar zijn, is de minister bij mij helemaal aan het verkeerde adres. We gaan geen 'politie-light' creëren.”
GroenLinks noemt de plannen in een reactie „onacceptabel voor een kabinet dat van veiligheid zo een prioriteit heeft gemaakt”. De SP spreekt van een ongehoord voorstel. „Er is al een wildgroei aan toezichthouders. We moeten niet echte agenten vervangen door halve. Dan krijgen we alleen maar minder blauw op straat.” De PvdA noemt de plannen „te gek voor woorden” en eist dat ze van tafel gaan. SP, GroenLinks en de PvdA willen volgende week opheldering van Opstelten.
De politiebond ACP is „verbijsterd” over de plannen. „Met het vervangen van agenten door toezichthouders kleed je de veiligheid uit. Wat ons betreft is dit onbespreekbaar”, zei een woordvoerder van de bond donderdag. „Het past ook niet in de beloftes die het kabinet aan de samenleving heeft gedaan”, aldus de zegsman.
Bron: Telegraaf


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #163 Gepost op: 22 april 2011, 02:29:22
http://twitter.com/#!/geertwilderspvv
Plan kabinet voor toezichthouders ipv agenten is bagger.
Bezuinigingen zoeken ze maar op een andere manier maar niet zo.
Geen steun PVV dus
3 hours ago
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #164 Gepost op: 22 april 2011, 02:40:42
Komende week 26 / 27 of 28 april staat er een VOA Politie ( Kort Plenair debat ter afronding van een Algemeen Overleg van een kamercommissie ) op de agenda.
Exacte datum is nog niet bekend maar ik wil het in de gaten houden en zal het dan ook plaatsen.
Dit debat zal dan live te zien zijn als het goed is vanuit de Plenaire zaal.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #165 Gepost op: 22 april 2011, 03:50:27
In de reactie van Wilders kan ik mij vinden... O0


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #166 Gepost op: 22 april 2011, 11:51:03
Toevallig stond er ook een stukje, hier in de plaatselijke krant, dat zij het idee hebben om 'de' werklozen om te scholen tot BOA en zij onder andere het uitgaansleven onder zijn/haar hoede krijgen..

Ik zou stukje wel kunnen inscannen, als ik hier behoefte voor is.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #167 Gepost op: 22 april 2011, 11:56:55
Ik denk dat dit een proefballonnetje is, ik denk niet dat dit er gaat komen....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #168 Gepost op: 22 april 2011, 12:08:05
Ik denk dat dit een proefballonnetje is, ik denk niet dat dit er gaat komen....

Laten we hopen dat je gelijk krijgt!
Senior GGP / Oost-Brabant


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #169 Gepost op: 22 april 2011, 13:12:50
Aboutaleb: geen agenten inleveren voor toezichthouders
21 april 2011

Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam voelt er niets voor om agenten in te leveren voor toezichthouders.
Het kabinet wil dit plan doorvoeren om zo dertig miljoen euro te bezuinigen op de politiesalarissen.


Volgens ingewijden zouden hierdoor 10.000 agenten verdwijnen en toezichthouders met een kleiner takenpakket en minder bevoegdheden terugkomen.
Korpsbeheerder Aboutaleb vindt dit 'onacceptabel'.

Het kabinet wil de agenten vervangen door politietoezichthouders die een beperkt takenpakket en minder
verantwoordelijkheden en bevoegdheden zullen hebben.
Minister Opstelten benadrukt dat het gaat "om volwaardige politiemensen, met een dienstwapen en pepperspray''.

De plannen zijn nog in bespreking met de korpschefs en korpsbeheerders en met de politievakbonden.
De vervanging moet een besparing opleveren van 30 miljoen euro.
Opstelten kan nog niet zeggen om hoeveel agenten en toezichthouders het gaat, maar spreekt via zijn
woordvoerder het aantal van 10.000 tegen.

PVV-leider Geert Wilders, die als gedoogpartner getekend heeft voor de 18 miljard aan bezuinigingen deze kabinetsperiode,
steunt het voorstel niet.
"Een heel slecht plan. Geen toezichthouders in plaats van agenten.
Bezuinigingen zoeken ze maar op een andere manier, maar niet zo.''

Ook Opsteltens eigen VVD in de Tweede Kamer is fel tegen het plan.
SP, GroenLinks en de PvdA willen volgende week opheldering van Opstelten.

BRON: http://bit.ly/i5NZoe

Radio interview Aboutaleb over plan kabinet
http://soundcloud.com/rtvrijnmond/22-4-2011-aboutaleb-over-plan

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=I1TY-mHEz9g#at=11
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen