Maar waarom wordt het zo georganiseerd? Waarom sluiten politiebureau's, worden openingstijden korter, worden lokale teams samengevoegd, krijgt de wijkagent een groter werkgebied?
Ik denk dat je ook een gedeelte efficiëntie moet bekijken. Als je ziet dat er politiebureau's zijn, die een publieke taak vervullen, die over een hele dag maar 4 a 5 klanten binnen krijgen, is het veel goedkoper én (dus) efficiënter om die openingstijden terug te schroeven zodat datzelfde personeel in veel minder tijd net zo veel mensen kan helpen en de rest van de tijd met andere zaken bezig is. Op een gemiddelde zondag kwamen bij ons nauwelijks ''klanten'', maar er zat wel een (vuurwapendragende) collega én een servicemedewerkster binnen tussen 08.00 uur en 18.00 uur.
Ik hoorde laatst iemand de politie vergelijken met een persoon met een waterhoofd. Groot hoofd en een klein lichaam. (Te) Veel leidinggevende en te weinig personeel op straat. Daarnaast zie je dat er in bepaalde regio's grote gedeelten van de gebouwen leeg staan, soms zelfs complete verdiepingen.
Overigens hoode ik ook dat er in de nieuwe Nationale Politie één wijkagent per 5000 inwoners komt, en dat is toch een flinke stijging in het aantal wijkagenten.