Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 179084 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Als hij een diefstal op heterdaad ziet, dan is er geen probleem toch?
Tenslotte mag iedereen optreden bij een heterdaad.

Klopt, maar het gaat in dit krantenartikel over het opnemen van een aangifte bij geconstateerde diefstal door b.v. de winkelier.

Oscar.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Hierbij een stukje uit het betreffende artikel in de Telegraaf.

ZALTBOMMEL -  Winkeliers die de dupe worden van diefstal kunnen gemakkelijker aangifte doen. Ze kunnen daarvoor bij wijze van proef straks ook terecht bij de buitengewone opsporingsambtenaren (boa's) die bij winkels een oogje in het zeil houden.

Oscar.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Even een moppersmurf er tegen aan gooien:

Al jaren zijn de BOA's en stadswachten een goedkope "oplossing" om de problemen van de politie te maskeren. De overheid weigert de politie goede systemen en materialen te verstrekken om zo de de taak die zij heeft te kunnen uitvoeren. Om de problemen die daardoor ontstaan te maskeren zijn de stadswachten en BOA's uitgevonden.

DE stelling van moppersmurf: Stadswachten en BOA's moeten geheel opgeheven worden, tenzij ze een taak beoefenen die niet toebehoort aan de politie. Zij zijn niet de oplossing om de gaten in de taken des polities op te vullen.

Daarbij teken ik gelijk aan: Stadswachten en BOA's moeten beter opgeleid, uitgerust en betaald worden om de taak die zij hebben uit te kunnen voeren. De taak van een stadswacht of BOA is GEEN melkertbaan maar een maatschappelijk verantwoordelijke baan die uitgevoerd moet worden door gekwalificeerd personeel met in acht neming van hetgeen bij de wet bepaald is.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Ik heb onlangs een vacature voor de dienst Stadstoezicht in Hoorn gelezen, hier wordt expliciet gevraagd om een Handhaving Toezicht en Veiligheid opleiding of gedegen ervaring, icm een BOA diploma.  O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

sylvester1986

• Gast
Kun je als groentje ook instromen, zodat je het diploma via de gemeente haalt?

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Even een moppersmurf er tegen aan gooien:

Al jaren zijn de BOA's en stadswachten een goedkope "oplossing" om de problemen van de politie te maskeren. De overheid weigert de politie goede systemen en materialen te verstrekken om zo de de taak die zij heeft te kunnen uitvoeren. Om de problemen die daardoor ontstaan te maskeren zijn de stadswachten en BOA's uitgevonden.

DE stelling van moppersmurf: Stadswachten en BOA's moeten geheel opgeheven worden, tenzij ze een taak beoefenen die niet toebehoort aan de politie. Zij zijn niet de oplossing om de gaten in de taken des polities op te vullen.

Daarbij teken ik gelijk aan: Stadswachten en BOA's moeten beter opgeleid, uitgerust en betaald worden om de taak die zij hebben uit te kunnen voeren. De taak van een stadswacht of BOA is GEEN melkertbaan maar een maatschappelijk verantwoordelijke baan die uitgevoerd moet worden door gekwalificeerd personeel met in acht neming van hetgeen bij de wet bepaald is.

De meeste Boa's verdienen een vergelijkbaar loon met de politie. Een parkeercontroleur in Den Haag verdient  na 7 dienstjaren ongeveer €1850,- netto. (inclusief onregelmatigheid, exclusief vakantiegeld en eindejaarsbonus van €1750,-).
Een Flora en faunabeheerder (bv boswachter  ::) ) zit daar nog 2 loonschalen boven.
Een Boa is dus niet echt goedkoper dan een politieagent, het geld komt alleen uit een ander overheidspotje.

Oscar.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
De meeste Boa's verdienen een vergelijkbaar loon met de politie.

Nu begrijp ik nog meer waarom een politieagent zich onderbetaald voelt.
Om over waardering nog maar niet te spreken.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Nick

• Senior gebruiker
Ik kreeg net een e-mail over de Dag van de BOA die op 21 mei georganiseerd wordt. Als ik het mailtje en het programma op de website bekijk zie ik een aantal zaken uit dit topic ook terug komen. Bijvoorbeeld meer taken (jeugdoverlast & taken nav Nationale Politie), meer bevoegdheden (Bestuurlijke strafbeschikking) en meer middelen (registratiesystemen en smartphones voor BOA's). Het is mij ietsje te duur om deel te nemen als niet-BOA, maar lijkt me erg interesant. Misschien dat er mensen zijn op het forum die vanuit hun functie interesse hebben!

E-mail:
Citaat
Wanneer is iets bedreiging en hoe reageert u hierop?

Dit is één van de vragen waar we tijdens de Dag van de BOA bij stil zullen staan. De Dag van de BOA biedt de ideale gelegenheid voor BOA’s, handhavers en toezichthouders om hun kennis op het eigen vakgebied te verrijken en ervaringen te delen met collega’s en belangstellenden.

Tijdens de dag wordt u, onder leiding van Voormalig Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries, bijgepraat over verschillende regels en ontwikkelingen op het gebied van onder andere:
- De Bestuurlijke Strafbeschikking
- Handhaving openbare orde in relatie tot een zich terugtrekkende gemeente
- Jeugdoverlast: taak voor de gemeentelijke toezichthouder?
- Nationalisering van de politie: Wat wordt de taak, rol en opdracht van de gemeentelijke handhaver?

Tijdens de Dag van de BOA deelt u ervaringen en hoort u praktijkvoorbeelden. Laat deze kans niet aan uw neus voorbij gaan en schrijf u vandaag nog in!

Website: http://www.reedbusinessevents.nl/Event-detail-pagina/1014/205889/Dag-van-de-BOA.html?utm_source=em3_gemeentenu&utm_medium=e-mail&utm_campaign=boa12&#tab0
Senior GGP / Oost-Brabant

Nick

• Senior gebruiker
Met betrekking tot meer middelen (waar ik opleiding ook onder schaar) het volgende nieuwsbericht:

Citaat
Nieuwe opleiding voor buitengewone opsporingsambtenaren

De gemeente Ede en de Politieacademie zijn eind maart gestart met een nieuwe opleiding voor buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s). Met deze opleiding wordt naast theorie vooral ingegaan op de dagelijkse praktijk. Het is hiermee bedoeld voor BOA’s die al een basistraining hebben gehad en ook enige ervaring hebben opgedaan. Het is een permanent opleidingstraject met 30 onderwerpen waarvan er jaarlijks ongeveer 8 behandeld worden in een cyclus van 4 jaar.

Zowel voor de gemeente Ede als voor de Politieacademie is deze vorm van samenwerking bijzonder. De gemeente krijgt hiermee de kans om haar BOA’s in teamverband een scholing op maat aan te bieden en daarbij gebruik te maken van de expertise van de Politieacademie. De scholing biedt de academie op haar beurt praktijkervaring. Deze kan ze gebruiken voor verdere ontwikkeling van haar opleidingstrajecten, ook voor andere doelgroepen.

Opleiding
De nieuwe opleiding duurt 8 tot 10 dagdelen per jaar en wordt in teamverband, op locatie, gegeven. Op het lesprogramma staan zaken als sociale vaardigheden, optreden naar jeugd, praktisch schakelen tussen bevoegdheden, wet- en regelkennis en kwaliteit van afhandeling.
Tijdens de opleiding wordt veel aandacht besteed aan ervaring vanuit de praktijk. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om situaties waarin iemand niet mee wil werken of agressief gedrag vertoont. De opleiding biedt straks een permanent her- en bijscholingprogramma voor BOA’s die via een vier jaar durend programma kan worden gevolgd. In deze vier jaar komen circa 30 onderwerpen aan bod.

Ede voorloper
De gemeente Ede werkt sinds de jaren tachtig al met speciale opsporingsambtenaren. Ede liep daarmee voorop in vergelijking met andere gemeenten in Nederland. De afgelopen jaren zijn de taken van de gemeente op het gebied van toezicht in de openbare ruimte aanzienlijk uitgebreid. Gemeenten hebben een regierol gekregen op het gebied van de lokale veiligheid en de BOA’s vervullen daarin een steeds belangrijkere rol.

Kennis op peil houden
Naar verwachting zal deze ontwikkeling zich de komende jaren voortzetten. Daarom is het belangrijk de kennis en vaardigheden van de buitengewone opsporingsambtenaren steeds op peil te houden. De nieuwe opleiding biedt daar een uitstekende gelegenheid voor.
Bron: Gemeente Ede
http://www.ede.nl/bestuur/nieuws/nieuwsberichten/artikel/nieuwe-opleiding-voor-buitengewone-opsporingsambtenaren/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Senior GGP / Oost-Brabant

C337

• Senior gebruiker
Nationaal uniform poetst imago stadswachten op

© Koen Verheijden. In Ede dragen boa's van Toezicht handboeien en eventueel een wapenstok.

Gemeentelijke handhavers moeten overal in Nederland hetzelfde uniform dragen. Het publiek heeft geen idee van de taken en bevoegdheden van deze buitengewone opsporingsambtenaren (boa's). In elke gemeente zijn die weer anders. Een nationaal uniform geeft de gemeenteboa's met straatfuncties een duidelijker imago, stelt de nieuwe beroepsvereniging Beboa, die in mei officieel begint. Demissionair minister Opstelten van veiligheid en justitie staat al welwillend tegenover een nationaal uniform, zolang dat niet te veel lijkt op een politieoutfit.

In Nederland werken 25.000 boa's in 115 functies, zoals conducteur en leerplichtambtenaar. De gemeentelijke handhavers zijn het zichtbaarst, omdat ze op straat plaatselijke verordeningen en milieuregels handhaven. Steeds vaker werken zij ook aan de openbare orde en veiligheid.

Gemeentebesturen bepalen zelf of ze dit soort boa's inzetten. Sommige hebben al een eigen surveillancedienst en meldkamer. Een nationaal uniform zou meer eenheid scheppen. Opstelten wil van gemeenten weten wat zij daarvan vinden.

De komst van de Nationale Politie zal het debat over boa's met beperkte bevoegdheden aanwakkeren, verwacht Beboa-secretaris Robin Kooy. "Politie-invloed op het gemeentelijke veiligheidsbeleid neemt af als de Nationale Politie nationale prioriteiten gaat stellen", zegt hij. Hij vermoedt dat meer gemeenten boa-teams zullen oprichten als een aanvulling op de politie, die zich lokaal steeds meer tot haar kerntaken moet beperken.

Gemeentelijke boa's met straatfuncties mogen een wapenstok en handboeien gebruiken. Ze moeten vooral veelvoorkomende overlast bestrijden. Sommige gemeentelijke milieuboa's mogen op pad met pepperspray en dienstwapen. Weinig gemeenten benutten alle mogelijkheden. Er zijn verschillende visies. "Sommige gemeenten zien boa's eerder als gastheren", zegt Kooy. "Er is inderdaad debat over de terugkeer van de gemeentepolitie."

Beboa is opgericht door Bestuursadviesgroep ZPG en richt zich op alle 115 soorten boa's. "Een beroepsvereniging voor hen was er niet", zegt Kooy. "De wil om die op te richten bestond, maar niemand nam het initiatief. Toen besloten wij dat te doen." Beboa wil het publieksimago van de boa's verbeteren, inhoudelijke discussies opstarten en boabelangen behartigen. Het Rijk en ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zien in Beboa een gesprekpartner.

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3249525/2012/05/02/Nationaal-uniform-poetst-imago-stadswachten-op.dhtml