Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 179076 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Mister81

• Senior Handhaver - Praktijk begeleider HTV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #400 Gepost op: 11 januari 2017, 19:01:30
Ik denk alleen dat er wel gekeken moet gaan worden naar wijze van inzet en noodzakelijkheid. Een wapenstok draag ik zelf als boa ook, echter vindt ik het geen meerwaarde hebben bij een een op een situatie met betrekking tot een verzettende verdachte. De keren dat ik hem nodig heb gehad is bij een messentrekker tijdens de nachtdienst en bij dreigend geweld door een groep voetbal supporters. De keren dat ik te maken heb gehad met een verzettende verdachte waarbij het hebben van pepperspray welkom was geweest kon ik alleen terug grijpen naar fysiek geweld. Met name voor de Boa zal er dus gekeken moeten worden naar waar krijgt hij mee te maken en hoe snel kan (politie) assistentie ter plaatste zijn.

Als politie ambtenaar kan je zeker nog de keuze maken of je je wapenstok inzet of pepperspray gebruikt. Deze keuze is er voor de boa dus meestal niet, echter heeft de boa vaak te maken met dezelfde personen waar de politie collega's mee te maken hebben als het om overlastgevende zaken gaat.

Wat dus zou moeten verdwijnen is de opties wapenstok of wapenstok en pepperspray en deze samen te voegen als een gewelds niveau.
Je goede daden worden vaak vergeten, je fouten meestal niet.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #401 Gepost op: 13 januari 2017, 09:35:00
Nieuwe tijden vragen om nieuwe oplossingen. De Nederlandse samenleving is helaas verhard in de afgelopen decennia. Ook BOA's hebben recht op optimale bescherming tegen geweld. En sterk verschillende dreigingssituaties kunnen vragen om verschillende geweldsmiddelen. Bijvoorbeeld afhankelijk van omstanders, weersomstandigheden en aanrijtijden van eventuele assistentie.

Daarom vind ik dat BOA´s dezelfde uitrusting moeten hebben als politieagenten. Daar zou o.a. bij moeten horen: pistool, taser, uitschuifbare wapenstok, sterk geconcentreerde pepperspray, handboeien, body-cam, en een actuele zaklamp die zeer ver schijnt.

Als een BOA geen pistool en geen taser draagt, zou hij in elk geval een bus pepperspray moeten dragen van een halve liter. Dat vereist niet meer training, dan een kleiner busje pepperspray.
Ik stem links.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #402 Gepost op: 13 januari 2017, 13:52:52
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1473522 date=1484296500
Daarom vind ik dat BOA´s dezelfde uitrusting moeten hebben als politieagenten. Daar zou o.a. bij moeten horen: pistool, taser, uitschuifbare wapenstok, sterk geconcentreerde pepperspray, handboeien, body-cam, en een actuele zaklamp die zeer ver schijnt.
Nee, bedankt. Er zijn echt genoeg capabele BOA's in het land, maar het merendeel vertrouw ik niet met zaken die een ander pijn kunnen doen. Laat staan dat je ze nog met een vuurwapen uitrust. Het zijn bovendien geen BOA taken, overvallers achtervolgen en inbrekers pakken. Dat bedrijf heet Politie Nederland b.v. en als de gemeenten meer politie op straat willen moeten ze er eens over gaan denken structureel een deel van hun budget aan de pliessies over te maken. Met afspraken dat dat geld besteed wordt aan extra blauw op straat. Niet aan bewapening van BOA's...

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #403 Gepost op: 13 januari 2017, 14:40:03
Citaat van: Haageneesch link=msg=1473571 date=1484311972
Nee, bedankt. Er zijn echt genoeg capabele BOA's in het land, maar het merendeel vertrouw ik niet met zaken die een ander pijn kunnen doen. Laat staan dat je ze nog met een vuurwapen uitrust. Het zijn bovendien geen BOA taken, overvallers achtervolgen en inbrekers pakken. Dat bedrijf heet Politie Nederland b.v. en als de gemeenten meer politie op straat willen moeten ze er eens over gaan denken structureel een deel van hun budget aan de pliessies over te maken. Met afspraken dat dat geld besteed wordt aan extra blauw op straat. Niet aan bewapening van BOA's...
hier sluit ik me bij aan  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

EotS

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #404 Gepost op: 13 januari 2017, 17:54:03
De bewaping van BOA's is zeer strak geregeld en wordt toegekend door de Min. Van V&J op verzoek van de werkgever en met instemming van de KC. Het principe hierbij is NEE, tenzij.... Aangezien de BOA nog niet gelijk wordt gesteld met de politie, wordt dus zeer terughoudend bewapening verstekt. Immers: de enige organisatie die geweld mag gebruiken is de politie, en een BOA is wel OA, maar geen politie.

Ondanks dat bewapening wel standaard op de akte is vermeld, geeft dit nog geen "recht" op,de betreffende bewapening.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #405 Gepost op: 13 januari 2017, 18:37:29

Immers: de enige organisatie die geweld mag gebruiken is de politie, en een BOA is wel OA, maar geen politie.
Snel de wapens afpakken dan van de marechaussee, douane, FIOD en alle andere diensten die al geweldsbevoegdheid hebben.

Oftewel, je stelling klopt niet. De overheid heeft het geweldsmonopolie, niet alleen de politie.

Frankovski

• Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
Reactie #406 Gepost op: 24 december 2017, 14:42:39

Gelukkig word het geld niet geïnvesteerd in de Politie. Dat verdwijnt immers in zaken als aanbestedingen, ondernemingsraden, slechtwerkende ict systemen en duurbetaalde adviserende ex-korpschefs . Er zijn gelukkig genoeg gemeenten waar het geld geïnvesteerd word in de handhavers. 20 lesdagen per jaar RTGB is bij diverse gemeenten geen uitzondering. Daar kan de politie nog een puntje aan zuigen! Wat mij betreft gaat er komende jaren nog veel meer geïnvesteerd worden in de handhavers. Toezicht houden en handhaven met lokale kennis en gericht op lokale problematiek.

--------------------------------------------------------Zie reactie Moderator teamEr zullen absoluut handhavers zijn die niet of minder geschikt zijn voor het dragen van geweldsmiddelen, maar daar heeft een werkgever ook nog altijd een rol in. Daarnaast lopen er bij de Politie minstens net zoveel snuiters rond die ook niet geschikt zijn of die zichzelf misschien wel iets té geschikt vinden om met al die rommel rond te banjeren. Ik kan je genoeg praktijkvoorbeelden geven waarin politiecollega's zichzelf hebben gekwalificeerd als volkomen ongeschikt. Het is de politie die ruimte heeft gegeven aan Handhavingsteams om te groeien naar dit niveau. Het is ook o.a. de politieorganisatie die zich steeds verder terugtrekt en mij dagelijks belt met de vraag of ik even achter een winkeldief aan kan gaan, "omdat we weer even niemand hebben"... Ondertussen sta ik dagelijks tussen de grootstedelijke problematiek mijn werk te doen met alle gevaren van dien. Ik heb de afgelopen jaren meerdere incidenten met messen gehad. Mijn collega's hebben laatst liggen vechten waarbij de 112 centralisten de legendarische woorden: "We hebben niemand, kunnen jullie iets anders verzinnen?" uitspraken, waarna we vervolgens de verdachte hebben overgebracht met behulp van de boa's van het OV bedrijf. Zo lang de Politie haar zaken niet op orde heeft en zelf steeds minder competent aan het raken is neem ik graag de regie over mijn eigen veiligheid en zal ik hier tot aan mijn laatste snik voor vechten. Helaas dan ook weer tegen beter weten in zolang de organisatie die mijn veiligheid niet kan garanderen advies uitbrengt over mijn bevoegdheden.....

Bollie

• Forum gebruiker
Reactie #407 Gepost op: 27 december 2017, 19:37:35
Beetje bijzonder, dat bij 112 bellen van "collega's" er geen politie beschikbaar is, maar als een agent hetzelfde doet dat er dan binnen no time het een blauw feestje word aan politiemensen.... In diezelfde stad.....020?

Probleem wat Haageneesch aangeeft en waar jij ook in je recht staat is dat er bij elke werkgever hetzij de nationale politie of de lokale "b" ambtenarij dat er altijd rotte appels er tussen zitten, maar hoewel jij van niet vind is het probleem dat de rest van NL wel vind is dat de maatschaven voor de NP'ers en ook communicatie hoger liggen dan bij de diverse gemeentelijke organisaties. Kijk maar naar de vele youtube filmpjes waarin de BOA nog niet eens een normale Nederlandse zin kan formuleren. Plus dat het vaak overkomt is dat agent => vaak waarschuwing (afhankelijk van zwaarte van de overtreding), BOA = BON. Vandaar dat mensen ook bij het idee BOA = bonnen ambtenaar en verder heb je er niks aan, word het moeilijk dan bel je de politie(voor de duidelijkheid dit is niet mijn mening).

En zolang je filmpjes op dumpert worden geuploaded waarin een BOA zich niet sterk sociaal uitlaat zal dat helaas ook niet veranderen ben ik bang......

Moderator watch

• Forum Moderator
  • Junior gebruiker
Reactie #408 Gepost op: 27 december 2017, 21:30:16
Aanwijzing voor forumlid Frankovski

Opmerkingen in de trend van: "Onder welke steen heb jij gelegen"

Zijn denigrerend bedoelt en voegen niks toe aan de discussie.
Gelieve dit soort opmerkingen achterwege te laten.

Het moderatorteam

Frankovski

• Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
Reactie #409 Gepost op: 3 januari 2018, 11:55:24
Aanwijzing voor forumlid Frankovski

Opmerkingen in de trend van: "Onder welke steen heb jij gelegen"

Zijn denigrerend bedoelt en voegen niks toe aan de discussie.
Gelieve dit soort opmerkingen achterwege te laten.

Het moderatorteam

Grappig, de aanleiding is namelijk een reactie waarin een halve beroepsgroep als een stel idioten word weggezet. Ik vraag mij dan af, zonder denigrerende bijbedoelingen, onder welke steen je hebt gelegen, aangezien er de afgelopen jaren bijzonder veel maatregelen zijn genomen om de kwaliteit in deze beroepsgroep omhoog te trekken. Incapabele boa's zijn zo goed als uitgestorven aangezien het niveau van de verplichte opleidingen en de jaarlijkse examinering omhoog geschroefd zijn.

Mocht je met handhavers te maken hebben die niet aan deze eisen voldoen dan zou ik contact opnemen met de direct toezichthouder van de politie organisatie aangezien hij degene is die bij machte is om zaken te veranderen en gemeenten aan te spreken:

Citaat
Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar
Artikel 38
De toezichthouder ziet er op toe dat de buitengewoon opsporingsambtenaar zijn taak bij de opsporing naar behoren vervult en de opsporingsbevoegdheden alsmede de politiebevoegdheden op juiste wijze uitoefent. Hij ziet eveneens toe op een goede samenwerking met de politie.

Artikel 39
1 De direct toezichthouder ziet toe dat de buitengewoon opsporingsambtenaar het gestelde in hoofdstuk 5 naleeft. Hij oefent tevens het dagelijks toezicht uit op de juiste uitoefening van bevoegdheden en een goede samenwerking met de politie.
2 De direct toezichthouder ziet toe dat de werkgever zorg draagt voor het onderricht aan de buitengewoon opsporingsambtenaar, tenzij in de voorschriften, bedoeld in artikel 16, derde lid, een ander persoon daarvoor is aangewezen.
3 De direct toezichthouder verstrekt de toezichthouder de gewenste inlichtingen en doet ook ongevraagd mededeling van hetgeen voor het uitoefenen van het toezicht van belang kan zijn.

Artikel 40
1 De toezichthouder en de direct toezichthouder plegen regelmatig overleg over het functioneren van de buitengewoon opsporingsambtenaren. Zij kunnen daarbij de werkgever uitnodigen.
2 Zij kunnen het bevoegd gezag, de meerdere of andere betrokkenen raadplegen over de uitoefening van bevoegdheden van buitengewoon opsporingsambtenaren.
3 Zij verschaffen Onze Minister en het College van procureurs-generaal de gewenste informatie over de buitengewoon opsporingsambtenaren.