Ik vind het een uitermate denigrerend artikel en ben het, los van de vorm, ook met de inhoud niet eens.
Ik ben het deels met jou eens dat we naar het takenpakket moeten kijken, als de bewaping onbespreekbaar blijft. We (als in: de samenleving, de politiek) moeten niet verwachten dat ze taken overnemen als we ze niet daartoe uitrusten. Overlast jeugd, een dakloze uit een portiek/garage sturen; het zijn situaties die makkelijk kunnen omslaan in geweld.
Ik zit er dus iets anders in: geef ze bewapening zodat ze taken kunnen overnemen i.p.v geef ze minder taken zodat ze geen bewapening nodig hebben.
Het zit hem niet alleen in de bewapening, iemand met een wapenstok en pepperspray uitrusten gaat niets oplossen. Sterker nog, ik denk dat dit alleen maar voor escalatie gaat zorgen. Wetenschappelijk bewezen dat je zelfvertrouwen groter is, je meer risico's gaat nemen en minder snel terug stapt. Kortom, juist een stap naar voren waar wij willen dat ze een stap terug doen.
Daarbij ontbreekt de opleiding, de politie opleiding is minimaal 2,5 jaar fulltime. Daar leer je omgaan met geweld, zelfverdediging, bewapening, gesprekstechnieken, wetskennnis etc. Een handhaver heeft dit allemaal niet, simpelweg uitrusten met een wapenstok en 4x per jaar IBT gaat daar niets aan veranderen. Wat gaat de volgende stap zijn, ook de taser en ook een vuurwapen? Het geweld blijft.
Zo kan ik nog meer praktische bezwaren noemen, denk aan screening en het gewenste niveau. Maar vergis je ook niet in een grote groep handhavers die helemaal niet meer taken en bewapening willen. In de grote steden zal het nog wel loslopen, maar in de kleinere gemeentes die 1 of 2 handhavers hebben die zijn doorgestroomd vanuit de afdeling groenvoorziening is bewapening een hele grote stap.
Overigens vind ik je voorbeelden niet sterk, een burger spreekt ook jeugd aan en stuurt diezelfde zwerver weg. Een beveiliger van een discotheek of supermarkt komt meer geweld tegen dan de gemiddelde handhaver, verkeersregelaars en ambulancemedewerkers kampen ook met geweld. Zullen we die ook een wapenstok geven?
Nee, ik vind het absoluut geen goed idee. Zorg dat de politie weer lokaal verankerd is en zulke taken oppakt, laat de handhavers vooral op de leefbaarheid zitten en een stap terug doen als het te groot wordt. Denk dan aan grote groepen jeugd, mensen die onder invloed zijn. Samen met de politie werken aan veiligheid.