Ik heb nog wel wat mitsen en maren op jouw betoog. Allereerst ligt het geweldsmonopolie bij de overheid, niet exclusief bij de politie. Er zijn al zat niet-politiediensten bewapend, zoals enkele boswachters en de douane. Ook op het punt van aanhoudingsmiddel versus noodweermiddel, is dat ons beeld vanuit ons werk (ik heb die aanname namelijk ook eens verkeerd gemaakt op dit forum). De douane bijvoorbeeld heeft hun geweldsmiddelen enkel ter zelfverdediging!
https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HD/overige_bepalingen-gebruik_van_geweld_en_veiligheidsfouillering.html
Als wij als politie toelaten (toejuichen?) dat de gemeente/NS taken van ons overneemt, vind ik dat zij zich ook overtuigend moeten kunnen handelen. Dus niet terugtrekken, maar kunnen doorpakken als de situatie daar om vraagt.
Dag mag! Daar is een discussieforum immers voor
Wel graag relevant aan het topic, de politie heeft het geweldsmonopolie als het gaat om handhaven van de openbare orde. In bredere zin heeft de overheid het geweldsmonopolie, bijvoorbeeld de krijgsmacht. Gezien de taakomschrijving, ligt 'ie in deze puur en alleen bij de politie. (voor meer info
kijk eens hier)
De vergelijking met de douane gaat dan ook mank want zij handhaven geen openbare orde, iets wat van de BOA wel wordt 'verwacht'. Als het gaat om toezichthouders van de APV bijvoorbeeld, kunnen zij handhaven op drankgebruik in de openbare ruimte, dreigende wanordelijkheden etc. De vraag is of zij zich in zo'n positie moeten laten brengen en ze daarom uitgerust moeten worden met bewapening. Ik vind van niet en ben bang van mening dat zij een stap terug moeten kunnen doen, of zelfs de stap niet moeten zetten als dit mogelijk tot escalatie leidt.
Dan nog even terug naar de Douane, op hun vakgebied kunnen zij de stap terug niet zetten. Daarom snap ik dat zij wel bewapend zijn, ook van hun wordt verwacht dat ze een stap vooruit doen. Dat zij overigens alleen uit noodweer mogen schieten wist ik niet (dank daarvoor!) maar kan ik wel begrijpen.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb veel waardering voor de handhavers en snap dat zij zich in sommige gevallen onveilig voelen. Ik denk alleen niet dat hen uitrusten met bewapening de oplossing is. Volgensmij is er teveel bezuinigd op de politie en ligt vooral daar de oorzaak.
Een voorbeeld is de spoorwegpolitie waardoor het NS personeel zelf meer moet gaan oplossen en de schrijnende tekorten aan blauw in de wijk, waardoor de gemeentelijke handhavers meer moeten doen.