De discussie gaat je duidelijk aan het hart Maxell01. Dat is goed om te zien, maar ik ben het wel met Silque eens. De politie trekt zich steeds meer terug uit de handhaving en laat openbare orde problemen aan buitengewoon opsporingsambtenaren over. De term buitengewoon is niet voor niets ooit gekozen hoewel het steeds minder buitengewoon aan het worden is.
Ik heb buitengewoon (pun intendend) veel waardering voor het werk dat door handhaver BOA's verricht wordt. Ik heb echt weinig behoefte om in vuilniszakken te graven naar adresgegevens. Dat moest tijdens de opleiding wel maar nu laten we dat over aan de BOA's. En goed dat ze het doen, anders wordt het een zooitje en doet iedereen maar wat.
BOA's zijn er voor de leefbaarheid. Daarom verbaas ik mij des te meer dat ik nu BOA's zonder bewapening of met alleen handboeien zie rondlopen in horecagebieden waar bewust surveillanten door de politie geweerd worden omdat zij niet getraind zijn en worden in het herstellen van de openbare orde. Diezelfde BOA's staan vaak ook net aan de verkeerde kant als er met een groepsoptreden op linie gestaan wordt. Dat is niet uit knulligheid van de BOA zelf maar dat komt gewoon omdat de taakstelling van de politie anders is. De politie is er voor de openbare orde, voor de geweldsincidenten, voor de misdrijven. Het is niet voor niets dat de domeinenlijst van BOA's domein 1 niet alle wetsartikelen van het Wetboek van Strafrecht omvat.
Ik ben het niet met je eens dat BOA's altijd een stap vooruit moeten doen. Daar zijn de opleidingen niet voor en daar zijn de middelen niet voor. Natuurlijk moet je als BOA dan wel over je eigen schaduw heen kunnen stappen en dat kost ook soms wat gezichtsverlies. Tactisch terugtrekken, daarna met de politie terug komen en uiteindelijk winnen is beter dan op een strand geslagen en geschopt worden tot de politie er bij komt. Juist daar gaat het mis. Wees je bewust van je eigen taak en je eigen beperkingen, niet alleen als persoon maar ook in je mogelijkheden. Je werkt niet voor de nieuwe gemeentepolitie. Je werkt voor de gemeente om de overlast op straat te beperken.