Om even de knuppel in he hoenderhok te gooien:
Ik ben er voorstander van om het fenomeen stadswacht cq. handhaving en wat daaraan verwant is helemaal op te heffen cq. onder te brengen bij de politie. Ik zou liever zien dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om extra te investeren in het wijkteam van de politie.
Nu is het zo dat de rijksoverheid in grote mate bepaalt hoeveel financiële middelen een korps mag besteden. Binnen dat budget moet het korps de politiezorg organiseren, maar vaak beperkt dat zich tot het hoogst noodzakelijke. Hoe vaak lezen we hier niet dat de noodhulp op krepeersterkte zit bijvoorbeeld?
Mijn voorstel zou zijn dat de rijksoverheid, net zoals nu, het budget bepaalt en alles wat een gemeente méér aan politiezorg wil hebben, mogen ze investeren in het wijkteam. Concreet zou het erop neerkomen dat er in dat wijkteam extra surveillanten komen die vooral worden belast met de handhaving in de wijk.
Waarom politie en geen gemeentelijke handhavers:
Er komen steeds meer verschillende uniformen, verschil in voertuiguitmonstering, enz. Ook willen de bevoegdheden nog wel eens verschillen. Daarbij zie je ook veel verschil in het ter beschikking hebben van handboeien, wapenstok, pepperspray, C2000, enz. Sommige gemeenten creëren bijna weer een eigen gemeentepolitie. De burger weet op den duur niet meer wie welke functie heeft en waar diegene toe bevoegd is.
Bij de politie is het helder wat de bevoegdheden zijn en over welke middelen ze beschikken. Ik durf te stellen, al is dat een gewaagde uitspraak, dat je met politiesurveillanten meer kwaliteit in huis haalt. Meer eenheid in middelen, scholing, training en bevoegdheden. De politie wil dicht bij de burger staan en juist met met het aanwezig zijn en (voor de burger) zichtbaar zijn in de wijk krijg je die binding. Voor de handhavers zelf zijn er betere doorstroommogelijkheden, wat ook weer een voordeel is.