Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 178592 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?url=%2FHomepage%2FNieuws&view=%2FNews%2FDefault%2F2010%2FAugustus2010%2FStadstoezicht+beeindigd+straatfeest+Hillegersberg&page=2

Stadstoezicht beëindigt straatfeest Hillegersberg

http://www.rijnmond.nl/files/2628773/15082010straatfeest2.jpg.cropresize.tmp.jpg

15 augustus 2010

Onbegrip en woede in Rotterdam-Hillegersberg. Medewerkers van Stadstoezicht riepen daar zaterdagavond versterking in om een buurtbarbecue aan Burgemeester Le Févre de Montignylaan te beëindigen.

Het ingrijpen van de Stadswacht heeft voor heel wat beroering gezorgd aan de anders zo rustige Burgemeester Le Févre de Montignylaan in Rotterdam-Hillegersberg. Foto’s laten volgens de bewoners zien dat het hier om een beschaafd feestje ging, maar Stadstoezicht zag dat anders, en constateerde dat het om een "illegale activiteit" ging.

Reactie Stadstoezicht
Volgens de Stadswachten werd er sterke drank geschonken aan de openbare weg en er was geen vergunning aangevraagd. Allemaal goed voor een proces-verbaal. Daarna moest het buurtfeest per direct worden beëindigd. Een woordvoerder van Stadstoezicht Rotterdam stelt dat er heel mild is opgetreden.

Zo is een discriminerende opmerking aan het adres van één van de stadswachters door de vingers gezien, en heeft de buurt een half uur de tijd gekregen om op te breken. Dat is uiteindelijk ook gebeurd, maar boos zijn de bewoners nog altijd.

&feature=player_embedded

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Stadstoezicht beëindigt straatfeest Hillegersberg

Een kant van het verhaal ....

Overigens maken de stadwachten/toezichthouders/gemeenteboa's op veel mensen (idem bij ondergetekende) niet echt een goede indruk.
Bekeuringen schrijven voor de meest achterlijke feiten, waardoor men alleen maar meer negatieve meningen kweekt. Bezig houden met bepaalde problematiek in een wijk zit er niet in, maar als men vervolgens de hond uitlaat men staande word gehouden en gevraagd word naar een hondenpoepzakje (die de beste burger net heeft gebruikt om een andere drol weg te gooien), dan word er een bekeuring uitgeschreven of word er een waarschuwing uitgedeeld in de trant van ''dan is het voor u te hopen dat u hond niet meer hoeft te kakken'', waarna men vervolgens de gehele ronde word achtervolgd om te zien of er geen drol word gedraaid ...

Allemaal kleine dingen, waardoor het respect voor de stadswachten nou niet echt groeit  ::) :-X

Daarnaast vind ik dat er heel veel te winnen is uit een les bejegening van de burger, als je ziet hoe sommige burgers worden aangesproken door de gemeentelijke handhavers  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Een kant van het verhaal ....

(...)

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2FAugustus2010%2FStadstoezicht%3A%20Wij%20traden%20heel%20soepel%20op

Stadstoezicht: 'Wij traden heel soepel op'
16 augustus 2010

Stadstoezicht heeft zaterdagavond in Hillegersberg heel soepel opgetreden bij een illegale straatbarbecue. Dat zei hoofd Stadstoezicht Fred Marree maandag.

De bewoners van de Le Fèvre de Montignylaan waren boos, omdat ze van de stadswachten hun feestje moesten opbreken.

Volgens Marree gebeurde dat pas nadat de straatbewoners zich niet aan de afspraken hadden gehouden. Zo hadden ze op aanwijzing van de stadswachten een roodwit lint weggehaald, maar bleek dat later weer te zijn teruggehangen. Ook was op dat moment de stemming wat vervelender geworden doordat sommige feestvierders aangeschoten waren.

Vragen in Rotterdamse raad
Zowel GroenLinks, VVD als Leefbaar Rotterdam is niet te spreken over het opbreken van het straatfeestje in Hillegersberg. GroenLinks gaat opheldering vragen bij het college van burgemeester & wethouders.

Arno Bonte van GroenLinks noemt het de kinderachtigheid ten top en een slecht signaal richting bewoners. Hij wil daarom van de verantwoordelijk wethouder weten wat er precies gebeurd is. "Stadstoezicht had niet zo pietluttig moeten optreden. Rotterdam staat juist bekend om zijn straatfeesten en in dit geval had niemand er last van. Bovendien was het bij die mensen zelf voor de deur. Formeel gezien staat Stadstoezicht misschien in zijn recht, maar dit begint een beetje te lijken op de zero-tolerance van de politie. Dat is een verkeerde weg.''

Ook Dries Mosch van Leefbaar Rotterdam vindt het een zwaar overtrokken reactie van Stadstoezicht. Volgens hem is streng handhaven wel nodig, maar dan wel op belangrijker zaken dan een straatfeest dat geen enkele overlast veroorzaakt.

"Dit is echt de lulligheid ten top. Hier moet je een beetje soepel denken. Als die mensen dat lintje hadden weggehaald dan hadden ze waarschijnlijk er hun eigen auto weer geparkeerd. De mensen van Stadstoezicht zijn hier echt een beetje doorgeslagen. Laat ze een keer goed optreden bij de rotzooi die op straat ligt."

Dit lint: http://www.rijnmond.nl/files/2628773/15082010straatfeest1.jpg.cropresize.tmp.jpg

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Die BBQ hebben ze ook helemaal verkeerd aangepakt hè. Ze hadden er een wijk-leefbaarheids-project van moeten maken, krijg je nog een zak subsidie ook.

Sneu gedoen van die stadswachten, maar daar zijn ze stadswacht voor (ja, dat beeld krijg je zo ja).

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Ach, van de andere kant: het imago van de politie loopt er dit keer géén schade door op 0098

Al met al wordt ik van dit soort optreden niet vrolijk. Was het ook niet burgemeester Aboutaleb die hamert om sociale binding? Daar is zo'n buurtfeestje een mooi voorbeeld van. Er is ook nog zoiets als discretionaire bevoegdheden; niet alles hoeft bekeurd te worden. De betreffende straat is vrij breed en heeft aan beide zijden een stoep. Van veel hinder kan er m.i. nooit sprake zijn geweest. Leven en laten leven.

Mocht in de toekomst een nationale politie gevormd worden en daardoor de gemeentelijke handhaving in omvang toenemen, ben ik heel benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen. Dan krijg je er eigenlijk weer een soort gemeentepolitie voor terug. Die na X jaar dan weer samengevoegd wordt met de politie, in het kader van efficiëntie. En met een beetje 'geluk' wordt dat een cyclus die zich herhaalt. ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Ehv-er

• Senior gebruiker
Formeel staat stadstoezicht in haar recht, zoals Groenlinks politicus Arno Bonte al aangeeft. Dus ik zie het probleem niet, ze mogen blijkbaar controleren, en verbaliserend optreden in dit geval, zoals ook gebeurd is. Ik zie de 'schuld' niet alleen bij stadstoezicht. Waar 2 kijven hebben immers 2 schuld.

De buurtbewoners zouden volgens stadstoezicht instructies van de BOA niet hebben opgevolgd, en zouden sterke dranken schenken op de openbare weg. Tevens zou er door de buurtbewoners (organisator) geen vergunning zijn aangevraagd, en heeft een enkeling beledigende/discriminerende teksten uitgesproken over een medewerker van stadstoezicht.

Ik vind dat er maar een vergunning aangevraagd had moeten worden. Doe je alles volgens de regels dan hoef je geen gedonder te hebben, en anders loop je bewust het risico. Ik geloof niet dat de betreffende medewerkers van stadstoezicht een bepaalde vorm van genot voelen als zij de burger dwarsgezeten hebben.

Stadstoezicht had misschien iets coulanter mogen zijn, maar dat zijn ze niet verplicht. Niemand kan en mag dat van ze verwachten. Eerlijk gezegd vind ik dat dergelijke organisaties eerlijk en onafhankelijk moeten zijn. Daarom vind ik dat niemand het recht heeft vraagtekens te zetten bij het handelen van BOA’s (zolang zij zich aan de wet houden). Niet de gemeente, niet de burger. Enkel de rechter mag daarover oordelen. Als de buurtbewoners, of de gemeentelijke politiek denken dat zij gelijk hebben, of boven de wet staan, hebben zij het recht om deze zaak aan de rechtbank voor te leggen.

Ook wil ik benoemen dat ik het ongepast vind dat de gemeentelijke politiek eerst beleid gaat maken in de vorm van een APV die door stadstoezicht keurig word gehandhaafd, waarna de gemeentelijke politiek zich gaat bemoeien met de uitvoering/handhaving van het beleid. Ik vergelijk een beetje het met het buitenland waar corrupte politici druk uitoefenen op gezagsdragers in hun eigen belang.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7423442/__Lieve_zwartrijder_krigt_geen_boete__.html?sn=binnenland,buitenland

Lief lachende zwartrijder krijgt geen boete Van onze Haagse redactie

DEN HAAG -  Zwartrijders worden in de Haagse tram ongelijk behandeld. De ene reiziger krijgt wel een boete opgelegd, terwijl de andere, lief lachend, gewoon een kaartje mag kopen.

Dat stelt het Haagse VVD-raadslid Arjen Lakerveld, die wil dat het college van burgemeester en wethouders een onderzoek instelt naar de omgang van tramcontroleurs met zwartrijders. Lakerveld heeft van verschillende kanten gehoord dat het HTM-personeel niet consequent is in het uitdelen van boetes. „Eén van de klachten was dat in een tram een meneer op het ene bankje een boete kreeg, terwijl de mevrouw er iets achter gewoon een kaartje tegen normaal tarief mocht kopen. Dat wekt verbazing. Scheelt het als je man of vrouw bent, blank of bruin of speelt leeftijd een rol?”

Lakerveld is ontstemd over de situatie. „Ik neem deze zaak zwaar op. Als VVD staan we pal voor gelijke behandeling. Op één en dezelfde overtreding moet ook één en dezelfde straf staan. Een controleur moet zelfs zijn eigen moeder beboeten als hij tijdens zijn werk constateert dat ze zwartrijdt. Als er verzachtende omstandigheden zijn, kun je altijd in beroep gaan tegen een boete”, stelt Lakerveld.

Volgens hem zegt het feit dat er signalen binnenkomen bij de VVD, dat er in het beste geval onduidelijkheid is over de regels. Hij wil graag dat de trammaatschappij helderheid verschaft over het beleid en zo nodig de controleurs beter instrueert.

Volgens HTM-woordvoerder Frank Wetters is een onderzoek onnodig en zijn de regels duidelijk. „In principe krijgen zwartrijders eerst een kaartje tegen verhoogd tarief aangeboden, denk aan zo’n 20 euro extra. Als ze dat niet accepteren of niet kunnen betalen, dan krijgen ze een boete.” Volgens hem zou het dus ook niet moeten voorkomen dat zwartrijders tegen normaal tarief een kaartje kopen.

„Misschien is er onduidelijkheid over het kaartje tegen verhoogd tarief, maar onze controleurs zijn duidelijk geinstrueerd om consequent op te treden.”

Dinges

• Senior gebruiker
Gisteren voor het eerst sinds jaaaaaren weer eens in zo'n trein gestapt, op van die rails, weet je wel. En nieuwe: lijken wel vliegtuigen met die schermpjes en bagagebakken boven je hoofd.  0098

Maar goed, op de terugweg: 4 stuks BOA aan boord. En zowel heen en terug geen overlast ondervonden, in welke vorm dan ook. Is het tegenwoordig zo netjes en op orde, in die treinen? Petje af hoor.. Waarom dragen die boa's eigenlijk geen pet, in het OV? Over petjes gesproken..

Overigens op 2 keer 100km reisafstand, niet 1 keer gecontroleerd. Da's dan wel weer vreemd.

Dinges

• Senior gebruiker
In navolging op dit topic:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,43078.0/topicseen.html

Gisteren zag ik in A'dam BOA's lopen met exact zo'n zelfde gele jas als de politie. Pas toen ik op 30m genaderd was, zag ik dat het BOA's betroffen, het leken net agenten, incl. platte pet. Zaait dat nou niet enorm veel verwarring, zeker onder toeristen etc?

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
In navolging op dit topic:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,43078.0/topicseen.html

Gisteren zag ik in A'dam BOA's lopen met exact zo'n zelfde gele jas als de politie. Pas toen ik op 30m genaderd was, zag ik dat het BOA's betroffen, het leken net agenten, incl. platte pet. Zaait dat nou niet enorm veel verwarring, zeker onder toeristen etc?

Dat heet volgens mij het veiligheidsteam openbaar vervoer en is een mix van verschillende instanties. Staat ook wel e.e.a. van op het forum.

Ergens, tussen al die eentjes en nulletjes 0098
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s