Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 179136 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #180 Gepost op: 11 november 2011, 01:37:34
Studenten als beveiligers

ZEIST - De gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug krijgen de komende maanden hulp van studenten om het daar veiliger te maken.

Dat meldt RTV Utrecht. Leerlingen in die op het ROC-ASA worden opgeleid tot toezichthouders, worden daarvoor in beide gemeenten ingezet. Ze zullen met name op koopavonden en koopzondagen hun rondes maken.

Twee jaar geleden werd in Amersfoort een soortgelijke proef gehouden. Die leidde daar toen tot een daling van de criminaliteit. Het aantal gevallen van van zakkenrollen en inbraak in auto's verminderde gedurende die periode zichtbaar.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10901627/__Studenten_als_beveiligers__.html?sn=binnenland

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 11 november 2011, 01:44:31
donderdag 10 november 2011 15:54 uur
ROC-studenten worden toezichthouder

UTRECHT - Studenten moeten de gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug de komende maanden veiliger maken.

Beide gemeenten zetten leerlingen in die op het ROC-ASA worden opgeleid tot toezichthouders. Vooral op koopavonden en koopzondagen lopen de leerlingen rond.

Eenzelfde proef in Amersfoort, twee jaar geleden, zorgde voor een daling van criminaliteit, zoals zakkenrollen en auto-inbraken.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/406087

Bromsnor

• Nieuwe gebruiker
  • *
Alles mooi en wel, maar verwacht men dan dat ''Jan met de pet'' alle wetjes en regeltjes uit z'n hoofd kent? Als  een voor mij onbekend voertuig mij een stopteken geeft,  dan weet ik eigenlijk niet wat ik zou doen. Op een verlaten industrieterrein zou ik i.i.g. niet stoppen, denk ik.  ::)

Ik herinner mij ook niet dat zoiets ooit aan bod is gekomen bij welke verkeersexamens dan ook. Behalve v.w.b. politiediensten natuurlijk.

Apart geval..
Weet wel wat je zegt. Ik weet waarover ik spreek, de meeste boa's (domein 2) zijn beter op de hoogte wat betreft bevoegdheden dan een doorsnee algemeen opsporingsambtenaar.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Dinges weet meestal wel wat hij zegt.
Maar jij ook als ik je reactie zo lees Bromsnor. Mooi.

Ik zie dat je al een maand of tien bekend bent met het forum en dat vandaag de dag was om actief mee te schrijven. Welkom! O0
Nieuwe mensen = nieuwe meningen = inhoudelijke discussie.
Gezien je andere reactie van zojuist sta je er ook voor open.
Kijk eens hier en laat ons weten vanuit welke hoek je tegen de HV wereld aankijkt.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

sylvester1986

• Gast
Reactie #184 Gepost op: 28 januari 2012, 01:00:34
Ondertussen misschien nieuwe meningen/suggesties?

.G illes

• Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
Reactie #185 Gepost op: 28 januari 2012, 15:26:46
maar ondertussen ook een gemeentepolitie conform het Belgische model uit de middeleeuwen aan het creëren zijn."

?!

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #186 Gepost op: 28 januari 2012, 15:42:04
Maar waarom wordt het zo georganiseerd? Waarom sluiten politiebureau's, worden openingstijden korter, worden lokale teams samengevoegd, krijgt de wijkagent een groter werkgebied?

Ik denk dat je ook een gedeelte efficiëntie moet bekijken. Als je ziet dat er politiebureau's zijn, die een publieke taak vervullen, die over een hele dag maar 4 a 5 klanten binnen krijgen, is het veel goedkoper én (dus) efficiënter om die openingstijden terug te schroeven zodat datzelfde personeel in veel minder tijd net zo veel mensen kan helpen en de rest van de tijd met andere zaken bezig is. Op een gemiddelde zondag kwamen bij ons nauwelijks ''klanten'', maar er zat wel een (vuurwapendragende) collega én een servicemedewerkster binnen tussen 08.00 uur en 18.00 uur.

Ik hoorde laatst iemand de politie vergelijken met een persoon met een waterhoofd.  Groot hoofd en een klein lichaam. (Te) Veel leidinggevende en te weinig personeel op straat. Daarnaast zie je dat er in bepaalde regio's grote gedeelten van de gebouwen leeg staan, soms zelfs complete verdiepingen.

Overigens hoode ik ook dat er in de nieuwe Nationale Politie één wijkagent per 5000 inwoners komt, en dat is toch een flinke stijging in het aantal wijkagenten.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #187 Gepost op: 28 januari 2012, 15:47:31
Euh.. in de eerste plannen spreekt men over 1 op 5000. Voor sommige regio's betekent dat er aardig wat bij moeten. Bij ons is het reeds al een paar jaar zo verdeeld en gaat er weinig veranderen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #188 Gepost op: 28 januari 2012, 16:00:42
Typfoutje  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #189 Gepost op: 29 januari 2012, 19:52:48
Ik denk dat je ook een gedeelte efficiëntie moet bekijken. Als je ziet dat er politiebureau's zijn, die een publieke taak vervullen, die over een hele dag maar 4 a 5 klanten binnen krijgen, is het veel goedkoper én (dus) efficiënter om die openingstijden terug te schroeven zodat datzelfde personeel in veel minder tijd net zo veel mensen kan helpen en de rest van de tijd met andere zaken bezig is. Op een gemiddelde zondag kwamen bij ons nauwelijks ''klanten'', maar er zat wel een (vuurwapendragende) collega én een servicemedewerkster binnen tussen 08.00 uur en 18.00 uur.

Natuurlijk, maar dat is deels ook inherent aan publieke dienstverlening. Vooral op het gebied van veiligheid, zijn een hoop voorzieningen nu eenmaal niet efficiënt. Denk aan de beroepsbrandweer die 24/7 op kazernes aanwezig. Toch moeten ze er wel zijn, dus zijn er werkzaamheden bij georganiseerd (m.n. preparatie) om die tijd toch goed te besteden.

Dezelfde soort afweging heb je als het gaat om de aanwezigheid en bemensing van politiebureaus. Ja, bepaalde voorzieningen zul je dan vanuit efficiënteoogpunt moeten schrappen. Of erop organiseren, zoals politie servicepunten in gemeentehuizen, die je her en der ziet ontstaan. De medewerker zit dan niet alleen, er is toch politiezorg én het scheelt kosten mbt vastgoed. Wat ik er maar mee wil zeggen, is dat het 'm er volgens mij vooral in zit hoe je het organiseert. En bepaalde inefficiënte zaken (zoals een districtsbureau dat naar mijn mening 24/7 publiek toegankelijk moet zijn) zul je toch op de koop toe moeten nemen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s