En weer woedt er brand in het hart van Bredadinsdag 28 april 2009 | 09:37 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 28 april 2009 | 09:41
Tekstgrootte
BREDA - Pas in het ochtendlicht is goed te zien hoe vernietigend de brand is geweest.
De bovenste etages van café 't Hart van Breda, dat in 2005 ook werd getroffen door brand, zijn compleet verdwenen, de brokstukken steken door de ramen op de eerste verdieping. Af en toe stijgt er nog een kleine rookpluim op uit de verkoolde massa. De zware, zinken dakgoot lijkt achteloos over de pui van het pand te zijn gedrapeerd. Tegelijkertijd is de glazen pui van het café de brand opmerkelijk ongeschonden doorgekomen.
Tientallen mensen staan met open mond te kijken naar het resultaat van het vuur dat gisternacht zo meedogenloos toesloeg. Aan de andere kant van de dranghekken pompen brandweermannen de kelder onder het café leeg. Door de grote transformator die daarin staat, waren de duizenden liters bluswater in de afgelopen uren tot hoge temperatuur verwarmd. De stoom sloeg ervan af.
Even verderop, tussen een groepje mannen in blauwe blazers, staat Nanda Koomans. De uitbaatster van het getroffen café staart samen met de verzekeringsagenten naar de ravage. Met fotocamera's wordt alles gedocumenteerd.
Geslapen heeft ze waarschijnlijk niet, en toch doet ze in heldere bewoordingen haar verhaal. "Ik werd gebeld door de bediening van het café omdat ze rook uit het raam op de eerste etage zagen komen. Toen ik eenmaal vanuit Hank hier was aangekomen, sloegen de vlammen al naar buiten. Godzijdank zijn er geen slachtoffers gevallen. Maar mijn medewerkers hebben de bewoner van het appartement waar de brand is ontstaan letterlijk naar buiten moeten trekken. Hij wilde per se terug naar binnen om zijn hond te redden. Die heeft het uiteindelijk niet overleefd."
Ze praat, net zoals zovelen vandaag, met bewondering over het werk dat de brandweer heeft geleverd. Want hoe fel het vuur gisternacht ook was, verder dan het ene pand kwamen de vlammen dankzij hen niet. Het naast 't Hart gelegen café Sam Sam, wat Koomans ook uitbaat, heeft zelfs de deuren gewoon geopend. Binnen is er nauwelijks iets van de brand te merken.
Toch is het verlies hard. "Ik ben net even stiekem binnen wezen kijken. Het regent er nog steeds. Alles is verwoest, echt vreselijk." Het brengt ook herinneringen boven aan de novembernacht in 2006, toen café Vulling, dat ook van Koomans is, eveneens door brand zwaar beschadigd raakte. "Je verwacht niet dat je zoiets een tweede keer meemaakt."
En dan is er tussen alle ellende toch ook nog wat goed nieuws te melden. Geluksvogel Jasper Bronkhorst van Flinstering woonde boven café 't Hart. Tot dit weekend, toen hij zijn spullen pakte en verhuisde naar zijn nieuwe woning.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/4887586/En-weer-woedt-er-brand-in-het-hart-van-Breda.ece