Schuimvormend middel

Auteur Topic: Schuimvormend middel  (gelezen 18337 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2004, 14:47:07
Dan ben ik heel benieuwd wat voor een pomp er in die wagen zit?

Als ik het me goed herinner van de cursus pompbediener (brw I) moet een centrifugaalpomp "luchtdicht" zijn om te werken. (Jaap, corrigeer me waar nodig ;) ) En centrifugaal pompen waren zo populair bij de brandweer omdat ze met kleine pompen toch een grote opbrengst hebben.

Volgens mij zou je dan na de pomp wel ergens lucht erbij kunnen mengen. (toch een tussenmenger  ;D )
of een ander soort pomp natuurlijk (auw welke types had je nog meer? ???)
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2004, 15:02:40
Ja is helemaal correct, een centrifugaalpomp moet luchtdicht zijn anders gaat hij niet werken :D
Er zijn inderdaad wel andere pompen, denk aan de ahrens-fox, is wel erg oud en absoluut niet meer van deze tijd, wel met een gigantisch vermogen voor zijn tijd......sorry ik dwaal af, ben benieuwd hoe dat gaat bij zo'n CAFS, en mijn andere vraag staat ook nog, kan je meerdere soorten schuim maken met dit systeem en hoe doe je dat dan?
Jaap


firemanr

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2004, 15:41:00
Een goede uitleg (het is wel Engelssprekend!) en een bijbehorende film met uitleg is te zien op: http://www.piercemfg.com/company/Hercules_CAFS.cfm#

En dan op "view video" drukken. ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2004, 15:47:24
Trouwens, op de CAFS kun je de regelen wat voor schuim je wilt hebben, de tussenmenger zit vast geïntegreerd in de auto.
Na het menger wordt er door een luchtcompressor nog lucht toegvoegd onder druk (!) en je schuim komt er aan de straalpijp weer uit. ;)
Hieronder een foto van het pompgedeelte.

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


email

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2004, 12:06:05
Ik heb naar aanleiding van deze oproep van diverse mensen wat info gekregen. Ik zal het hier verwoorden zodat eenieder er wat aan kan hebben


erschuimingsgetal
Getal dat de volumeverhouding aangeeft tussen een hoeveelheid blusschuim en de hoeveelheid vloeistof (premix water + SVM), waaruit die hoeveelheid blusschuim is gevormd.
Lichtschuim
Blusschuim met een verschuimingsgetal groter dan 200.
Middelschuim
Blusschuim met een verschuimingsgetal tus-sen 20 en 200.
Zwaarschuim
Blusschuim met een verschuimingsgetal kleiner dan 20

Wat is dus het verschuimingsgetal
Het verschuimingsgetal geeft de verhouding aan tussen het aantal liters dat je er in stop (dus water + svm) en het aantal liters dat je er weer uit krijgt (je schuim dus). Voorbeeld (uit de oefenbank. L102, par 2.2): 98 l water + 2 l svm = 100 l. Bij een verschuimingsgetal van 10 geeft dit dus 10 x 100 = 1000 l schuim.
Waar komt die extra 900 l nou vandaan? Ra ra politiepet... lucht!
En een lager verschuimingsgetal betekend dus bij het zelfde aantal liters 'er in' minder liters 'er uit', dus minder lucht dus zwaar schuim.
Het verschuimingsgetal is niet in te stellen; het word bepaald door de snelheid van het water dat door de schuimstraalpijp stroomt (en constructie straalpijp), dus de pombediende heeft ook invloed op het verschuimingsgetal. Hiermee moet je wel oefenen.
Aplicatiegetal
Dit wordt ingesteld op de tussenmenger, en geeft het percentage aan van schuimvormend middel en het water. Bij alcohol(houdende) vloeistofbranden moet dit op 6% ingesteld worden. Bij niet alcoholhoudende vloeistofbranden (bv benzine) moet dit op 3% staan. Er zijn ook schuimvormende middelen die altijd op 3% moeten staan


email

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2004, 12:07:36
In nederland is er een firma die ook zoiets (als de cafs) leverd zie bijgaande info

One seven blussysteem
Blussen met lucht
Als we de vertegenwoordigers van de diverse blusmiddelenfabrikanten mogen geloven gaat schuim het in de nabije toekomst helemaal maken als blusstof. Niet alleen voor de klassieke toepassing bij vloeistofbranden, maar juist ook bij de bestrijding van gebouwenbranden en natuurbranden. Er worden verschillende redenen voor deze trend genoemd.
De toevoeging van blusstoffen aan water om het bluseffect te vergroten, staat al enige jaren in de belangstelling. Toevoeging van deze zogenaamde 'additieven' kan het rendement van bluswater aanzienlijk verhogen, met als gevolg dat grotere branden met steeds minder water kunnen worden bedwongen, waardoor minder waterschade en milieuschade ontstaat. Ook in gebieden met een beperkte bluswatervoorziening kan deze 'opwaardering' van bluswater uitkomst bieden.
Maar ook actuele thema's als arbeidsomstandigheden en de veiligheid van brandweerpersoneel tijdens de inzet worden als argument gebruikt om een bredere toepassing van nieuwe schuimblustechnieken te introduceren. Verschillende leveranciers brengen systemen op de markt waarbij een zogenaamd A-brandklasse schuim (voor vaste stofbranden) met een minimum aan water en in combinatie met lucht onder hoge druk tot verbluffende blusresultaten leidt. De Duitse fabrikant Schmitz brengt een systeem op de markt onder de naam One Seven, wat slaat op de volumevergroting van het blusmiddel, terwijl Rosenbauer een soortgelijk systeem levert onder de naam CAFS (Compressed Air Foam System).
De kracht achter het One Seven systeem van Schmitz is de volumevermeerdering die dankzij de hoge druk luchtinjectie in het schuimmengsel wordt verkregen. Dit geeft een enorm koelend vermogen door het grote oppervlak van de schuimblaasjes, terwijl ook de zuurstoftoevoer naar de brandhaard wordt afgesloten. Bovendien heeft de zo verkregen schuimstraal een grote worplengte. Groot bijkomend voordeel is dat bij schuimblussing met het One Seven-systeem, in tegenstelling tot de klassieke blusmethode met water, geen stoomvorming optreedt. De brandweerlieden krijgen daardoor niet met de bijbehorende hoge gevoelstemperaturen van hete stoom te maken en houden bovendien goed zicht. Tegelijk wordt wel de in de ruimte aanwezige hitte geabsorbeerd, waardoor het systeem ook bij uitstek geschikt is om een flashover te voorkomen. Deze blustechniek komt de veiligheid van het brandweerpersoneel dan ook ten goede. De brandweer van Delft is het eerste korps in Nederland dat inmiddels beschikt over een tankautospuit uitgerust met het One Seven-systeem.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2004, 19:28:12
ik ben eigenlijk wel nieuwschierig naar de ervaringen van de brandweer Delft met One-seven :)


firemanr

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2004, 20:00:32
ik ben eigenlijk wel nieuwschierig naar de ervaringen van de brandweer Delft met One-seven :)
Niet naar die van ons????? :'( :'(


 ;D ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2004, 20:01:37
In nederland is er een firma die ook zoiets (als de cafs) leverd zie bijgaande info

One seven blussysteem
Blussen met lucht
Als we de vertegenwoordigers van de diverse blusmiddelenfabrikanten mogen geloven gaat schuim het in de nabije toekomst helemaal maken als blusstof. Niet alleen voor de klassieke toepassing bij vloeistofbranden, maar juist ook bij de bestrijding van gebouwenbranden en natuurbranden. Er worden verschillende redenen voor deze trend genoemd.
De toevoeging van blusstoffen aan water om het bluseffect te vergroten, staat al enige jaren in de belangstelling. Toevoeging van deze zogenaamde 'additieven' kan het rendement van bluswater aanzienlijk verhogen, met als gevolg dat grotere branden met steeds minder water kunnen worden bedwongen, waardoor minder waterschade en milieuschade ontstaat. Ook in gebieden met een beperkte bluswatervoorziening kan deze 'opwaardering' van bluswater uitkomst bieden.
Maar ook actuele thema's als arbeidsomstandigheden en de veiligheid van brandweerpersoneel tijdens de inzet worden als argument gebruikt om een bredere toepassing van nieuwe schuimblustechnieken te introduceren. Verschillende leveranciers brengen systemen op de markt waarbij een zogenaamd A-brandklasse schuim (voor vaste stofbranden) met een minimum aan water en in combinatie met lucht onder hoge druk tot verbluffende blusresultaten leidt. De Duitse fabrikant Schmitz brengt een systeem op de markt onder de naam One Seven, wat slaat op de volumevergroting van het blusmiddel, terwijl Rosenbauer een soortgelijk systeem levert onder de naam CAFS (Compressed Air Foam System).
De kracht achter het One Seven systeem van Schmitz is de volumevermeerdering die dankzij de hoge druk luchtinjectie in het schuimmengsel wordt verkregen. Dit geeft een enorm koelend vermogen door het grote oppervlak van de schuimblaasjes, terwijl ook de zuurstoftoevoer naar de brandhaard wordt afgesloten. Bovendien heeft de zo verkregen schuimstraal een grote worplengte. Groot bijkomend voordeel is dat bij schuimblussing met het One Seven-systeem, in tegenstelling tot de klassieke blusmethode met water, geen stoomvorming optreedt. De brandweerlieden krijgen daardoor niet met de bijbehorende hoge gevoelstemperaturen van hete stoom te maken en houden bovendien goed zicht. Tegelijk wordt wel de in de ruimte aanwezige hitte geabsorbeerd, waardoor het systeem ook bij uitstek geschikt is om een flashover te voorkomen. Deze blustechniek komt de veiligheid van het brandweerpersoneel dan ook ten goede. De brandweer van Delft is het eerste korps in Nederland dat inmiddels beschikt over een tankautospuit uitgerust met het One Seven-systeem.


Mooi omschreven, email.....uit de kunst. Ik had het niet beter kunnen omschrijven.... ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2004, 20:02:56
Niet naar die van ons????? :'( :'(


 ;D ;D
hoe zijn jullie ervaringen met One seven Ronald  :-[ ;D ;D ;D