Ik beoordeel meestal eerst wat voor een 'gevoel' een foto mee heeft. Wanneer je alleen naar technische zaken zou kijken zoals belichting, kleurverhouding en compositie zou je te snel foto's afwijzen die, hoewel technisch niet perfect, toch erg goed zijn. Vooral in dit digitale tijdperk, waarin het heel eenvoudig is honderden foto's te maken en er maar een paar te houden, wordt een foto veel sneller als 'niet goed genoeg' aangemerkt...
Als voorbeeld: bewogen foto's worden technisch niet als 'goed' beschouwd, maar een foto die geheel of gedeeltelijk bewogen is kan wel heel goed een gevoel van beweging, chaos of actie weergeven. Of een foto die doelbewust is over- of onderbelicht kan een gevoel van lichtheid of juist het tegenovergestelde, depressie, weergeven. Een kleurenfoto kan bagger zijn, maar wanneer je hem naar zwartwit omzet met de goede filters heb je een prachtige foto... Oorlogsfotografie is zelden technisch perfect, maar toch zijn dat juist de foto's die de World-Press awards binnenhalen omdat ze gevoel weergeven.
Vraag je dus altijd af "Wat wil de fotograaf mij vertellen met deze foto", en is hem dat zodanig gelukt dat de foto mij aanspreekt? In dat geval is het IN JOUW OGEN een goede foto. Het kan goed zijn dat een ander het bagger vindt, omdat hij of zij zich niet kan vereenzelvigen met het onderwerp.
Daarbij heb ik er overigens helemaal geen probleem mee wanneer een foto geshopt is, wanneer dat inhoudt dat je bepaalde zaken hebt aangepast die je ook in het analoge tijdperk had kunnen doen. Een zoom-blur zoals in het plaatje van Pim kan ook met een analoge camera gemaakt worden. Bepaalde gebieden van een foto lichter of donkerder maken is ook in de doka geen probleem. De grens is voor mij daarin bereikt wanneer je real-life foto's gaat retoucheren door zaken in de foto bij te voegen die er eerst niet waren, of zaken weg gaat halen die de foto een heel ander karakter hadden gegeven. Zaken die het realisme uit de foto halen, of het 'verhaal' veranderen zeg maar. Zoek met Google maar eens op 'Reuters press fraud', dan vindt je vast wel wat ik bedoel.
Er ligt op dat moment wel een dun lijntje tussen 'sfeerverbetering' en het aanpassen van het verhaal achter de foto... Daar zijn ook al veel discussies over geweest.