Politieperskaart is niet persé nodig. In het convenant wordt gesteld dat iemand
zich moet kunnen ligitiemeren als professioneel journalist.
Bijvoorbeelddoor een politieperskaart. Er zijn verschillende regio's die kaarten van lokale
media accepteren om deze ook de gelegenheid te geven verslag te doen.
Verder is de politieperskaart de laatste jaren gedevalueerd tot een leugenbriefje waar
je liever niet mee gezien wilt worden. Dat is overigens wel ten goede aan het veranderen
zowel vanuit de Stichting Politieperskaart als vanuit het werkveld.
Het idee dat de houder van een politieperkaart weet wat hij wel en niet mag doen
is overigens een verkeerde aanname. Ik heb PPK-bezitters dingen zien/horen doen waar
de eerste de beste amateur-fotograaf schande van spreekt
Het in beslag nemen van perskaarten schijnt een lastige zaak te zijn. Wel kan de
politie je gegevens noteren en -al dan niet via de politievoorlichter- controleren bij
de media waarvoor je zegt te werken.
Brandweerfotograaf is een niet officiële term. Wél is het een bestaande functie binnen KE.
Kijk maar naar de officiële VRK3 brandweerfotografen.
Of je zo'n bordje mag hebben weet ik niet, maar op het logo en de striping zit
een bepaalde bescherming. Incidentenfotograaf is denk ik een goede term voor
iemand die wel foto's maakt maar niet bij de hulpverleners hoort.
Zelf heb ik een wit bordje "Foto Pers" op mijn auto. Daarnaast heb ik een bordje
"Reddingsbrigade Fotograaf". Dat is alleen maar voor de parkeerplaats van de lokale
RB. Als ik mijn auto namelijk verderop neer zet krijg ik van de RBtjes op m'n sodemieter
Maar ook dat bordje geeft geen status/rechten.
Ergens heel diep in mijn dashbordkastje heb ik nog een bordje 'Brandweer Fotograaf".
Aangeschaft toen ik net begon, maar na een informatief gesprek met VRK1 was mij
duidelijk dat ik dat niet kan gebruiken.