C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 28677 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #130 Gepost op: 17 juli 2004, 21:53:08
ik ga hier allemaal niet meer op in,ik beantwoord de vraag zoals ierland fan hem stelt.In die situatie heb je niets meer aan C2000,zelfs niets meer aan het analoge netwerk.

En als je de testen van de eindgebruikers,dus de mensen die het systeem moeten gaan gebruiken niet serieus neemt.Het spijt me,maar dan heeft het geen nut meer om deze discussie verder te voeren.Dan vraag ik me af wie er zijn mening aan het doordrammen is,ik in ieder geval niet


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #131 Gepost op: 17 juli 2004, 22:08:43
peter d je antwoord verbaasd mij, degene die ik niet serieus neem zijn de mensen die testen afnemen voor of door het ito(tegenwoordig andere naam), als je goed leest luister ik juist wel naar de eindgebruikers, alleen daar heb ik kontakt mee, en vindt hun info juist zeer waardevol, zij zijn het die er van afhankelijk van worden, maar zoals je waarschijnlijk weet kunnen zij nog niet zoveel testen, want het materiaal is er gewoon nog niet.

nogmaals ik heb geen mening, ik ben geen gebruiker, ik heb alleen maar te maken met of analoog of C2000 systeem in mijn werk situatie, ik kan last hebben van beide, maar ook zij kunnen last hebben van mij in een voertuig.
ik realiseer dat je dit laatste niet zal begrijpen tenzij je jouw email terug leest om te weten wat ik precies doe.
Nemo me impune lacessit


T

  • Gast
Reactie #132 Gepost op: 17 juli 2004, 23:43:26
ik denk dat zwaailampmaker wel een beedje gelijk heeft, ISC zoals het tegenwoordig heet heeft er veel baat bij dat alles goed gaat ze zijn immers de beheerder / verkoper van het netwerk tegenover de "klant" de regio's.

verder zal ik dan maar even op de vraag ingaan, indien ik beiden (GSM, C2000 porto) bij me had zou ik voor de porto kiezen, reden:

binnen 1 seconde contact met meldkamer, geen tussenkomst en wachttijd van 112, verder kan je gekoppeld worden aan de gespreksgroep van de brandweer ter plaatse waardoor je direct aan hun kan uitleggen waar je zit.

verder kan ik dan mocht het gesprek verstoord worden direct weer opnieuw proberen, das niet eerst weer Bellen enz.

Mocht de gespreksgroep waarop ik contact heb met de brandweer eenheid erg druk worden, dan activeer ik de noodoproep waardoor ik de hoogste prioriteit heb binnen het netwerk en iedereen mijn aanwijzingen kan horen. De overige porto's gaan immers gelijk op luisteren over op het momend dat ik mijn spreeksleutel in druk.

Verder ben ik, em de eenheden ter plaatse, uiteraard in bezit van de portofoon met GPS module waardoor de OVD (O.I.D) op zijn beeldscherm kan zien waar ik ben.

Verder word alles gelogd, dus mocht het  nog mis gaan, dan zijn mijn laatste woorden voor eeuwig vastgelegd.

kijk, verzin maar een situatie, en er is wel een andwoord op te verzinnen.
De vraag is alleen wat doe ik in een brandend pand, wat op instorten staat? en hoe kom ik aan die C2000 porto???


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #133 Gepost op: 18 juli 2004, 00:07:56
ierlandfan vindt het niet erg dat ik dit antwoord geef naar ik aanneem.

hoe ierlandfan op deze vraag komt is mij duidelijk, ierlandfan is brandweerman en heeft ongeveer 1,5jaar geleden een situatie mee gemaakt waar een collega van hem in een groot brandend pand, volledig opgetrokken van staal en damwandprofiel, toen het vuur zich snel uitbreide het gebouw ineens totaal onverwacht begon in te storten, onder een zwaar voorwerp terecht is gekomen.
zijn tweede man heeft hem alleen moeten laten om hulp te gaan halen.
het grote probleem was dat er voor het hele korps onvoldoende porto's waren en de aanvals ploegen geen porto's hadden, nu zal je zeggen erg dom, ja, maar in het kader van C2000 mocht niets meer gekocht worden, wat kapot ging niet meer vervangen.
gelukkig is hulp op tijd gekomen en kwam de man er met een gebroken arm vanaf.
kort daarna hebben wij tegen alle regels in porto's gekocht, alleen heete ze even anders, dit overkomt ons niet meer

het betrof een zeer grote brand met inzet van meer dan 150 man (twee peleton's), het was de ena grootste brand van 2003, even goed zijn de verbindingen die er wel waren goed verlopen.

verder zijn er bij ons testen gedaan in DMO mode in een van onze staats hotels, we hebben er een paar, daar bleek op meerdere plaatsen in het gebouw dat man 1 in de ene gang, geen kontakt kon krijgen met man 2 in de gang die er naast liep, uitsluitend gescheiden door een redelijk dikke betonnen muur

op de vraag waarom kregen wij geen antwoord.

ze steken daar nogal eens een matras in de brand, waarschijnlijk om aandacht te krijgen, of mogelijk even weg te kunnen
Nemo me impune lacessit


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #134 Gepost op: 18 juli 2004, 00:31:24
Twee zielen, een gedachte zwaailampmaker..sluit ik me helemaal bij aan.

Citaat
De vraag is alleen wat doe ik in een brandend pand, wat op instorten staat? en hoe kom ik aan die C2000 porto???

Citaat
Wat je daar deed.    

Brand blussen. (Het ging voornamelijk over brandweer)
Citaat
Wat op instorten staat?

Hoeveel brandweerlieden zijn er door instorting/opsluiting door instorting/insluiting en brand (gevangenis) om het leven gekomen?
Verzin een situatie? Helaas niet nodig...zie vorig stukje dus. Realistisch noodscenario. Maar dat zal een eindgebruiker wel weten en de mensen die het systeem bedenken ook wel...toch?
Het moet in eerste instantie toch gaan om de eindgebruiker?

Een brand kan zich spontaan sneller dan gedacht uitbreiden maar dat hoef ik niet aan brandweerlieden...aka eindgebruikers...uit te leggen.

Ik krijg de indruk dat er over de de koppen van de eindgebruikers gediscussieerd word en dat testomgevingen meteen "realistische data" opleveren.

Ik vond je verhaal over de porto interessant maar ik doelde op betrouwbaarheid. Kan je dat ook waarmaken? Nu of laten we zeggen, binnen 1 jaar?

Met die laatste opmerking waar je de porto vandaan haalt interpreteer ik als dat je het c2000 systeem -nu- nog niet vertrouwt of dat het nog niet doet waar het voor gemaakt is. Vreemd als dat zo is want er zijn al wat korpsen "operationeel". Maar ik geloof dat er rondom het begrip "operationeel" nogal wat verschillende definities circuleren.


T

  • Gast
Reactie #135 Gepost op: 18 juli 2004, 11:49:11
Beste Ierlandfan,

Ik had het verhaal iets anders opgevat als dan nu word verteld, in mijn beleving was ik als individu in het pand en niet als hulverlener in aktie. vandaar ook mijn opmerking "waar haal ik een C2000 porto vandaan"

En betrouwbaarheid van de porto's, tja het blijft techniek betrouwbaarheid is uiteraard zeer afhankelijk van merk en type.
Ik ben in mijn antwoord ook uitgegaan van een "gewone"c2000 portofoon. de functionaliteiten die ik benoemde zijn, op het GPS verhaal na, ook gewoon basis functionaliteiten waarvan de eindgebruiker mag verwachten dat ze gewoon werken (let wel, in TMO dus via het netwerk).

In DMO word het verhaal uiteraard anders, je kan praten en een noodoproep doen en dan houd het ongeveer op.
Ook het bereik is minder, een oorzaak hiervan kan zijn dat de DMO porto's allemaal op 1 watt werken en de huidige kleuren portofoons op minimaal 2 en vaak op 4 of 5 watt.
Het is misschien een verklaring, maar het neemt niet weg dat het probleem er is!
Een aantal regio's heeft mede daarom ook besloten de aanschaf van DMO uit te stellen.
Naar ik vernomen heb is ISC nu ook met een van de regio's vergelijkende testen aan het doen tussen de verschillende DMO portofoons en verschillende analoge portofoons

En of ik het C2000 systeem al vertrouw? ja en nee, het systeem is goed heb er ondertussen wat ervaring mee mogen opdoen en dat is positief bevallen!

De huidige staat van het syteem vertouw ik echter nog niet, er word nog steeds aan gewerkt door de leveranciers / bouwers en hierdoor zijn storingen zeker niet uit te sluiten. verder zijn er nog plaatsen waar extra masten geplaatst moeten worden, en is er op meldkamer niveau nog het nodige werk te doen.

Je kan C2000 n.l. niet los zien van b.v. GMS vanuit GMS word nagenoeg heel C2000 bediend, op dit vlak is nog wel wat werk te verzetten.


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #136 Gepost op: 18 juli 2004, 13:33:05
Eindelijk iemand die de waarheid eens niet ontkent.

Wat betreft GMS..als je dat niet los kan zien van C2000 dan is er toch wel een klein probleempje aangezien het GMS vol gaten zit en er binnen twee jaar een volledig nieuwe versie moet komen.  Onder de (officiele) halve waarheid dat het te traag is onder Tcl/Tk. On-officeel omdat het vol fouten zit, rotte routines die elkaar in de weg zitten en de vele programmeurs met allemaal andere werkwijzes.

Stel je voor dat c2000 een nieuwe telefoon provider is...ik geloof niet dat je veel klanten zou krijgen....


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #137 Gepost op: 18 juli 2004, 13:41:48
peter d je antwoord verbaasd mij, degene die ik niet serieus neem zijn de mensen die testen afnemen voor of door het ito(tegenwoordig andere naam), als je goed leest luister ik juist wel naar de eindgebruikers, alleen daar heb ik kontakt mee, en vindt hun info juist zeer waardevol, zij zijn het die er van afhankelijk van worden, maar zoals je waarschijnlijk weet kunnen zij nog niet zoveel testen, want het materiaal is er gewoon nog niet.

Als je ook eens wat andere discussies zou lezen, dan zou je dit soort uitspraken kunnen vinden:

Het systeem werkt perfect.

Inloggen via de statusbox werkt prima. Het geluid van de mobilofoons is formidabel.

Wat wil je nog meer weten.

Guust

(Uit: "Zaanstreek Waterland over op C2000")

En dat soort uitspraken hoor ik aan de lopende band. Kennelijk is er slechts een paar vierkante meter waar C2000 niet werkt, niet mag werken, of gewoon slecht onder de aandacht gebracht dient te worden...

Peter.


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #138 Gepost op: 18 juli 2004, 14:18:50
Even voor de duidelijkheid.

Ik heb niets tegen een nieuw systeem. Ik heb niets tegen het idee van c2000.  Wat ik alleen probeer is duidelijkheid te scheppen in de verwarrende berichtgeving rondom c2000.  

Ik heb geen trek in doden door moedwillige leugens en geld. Anderen hebben daar blijkbaar wat minder moeite mee.


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #139 Gepost op: 18 juli 2004, 14:48:11
Ok, laten we objectief kijken wat de doelstellingen waren of zijn van c2000 en die vergelijken met wat er op dit moment (juli 2004) mogelijk is tijdens het operationeel gaan. Onder operationeel versta ik mobi/porto/dmo/tmo/noodknop etc. etc. functionaliteit.