Wel werd in het artiekel heel sportief het nadeel van de -in weer andere gebruikersgroepen ingedeelde- wijkteams en parkeerwachters genoemd. Deze doen niet langer mee met het signaleren van de vluchtwagen van de overval en zijn buitengesloten van de onwelwording bij hen om de hoek.
Tijdens een zoekaktie stuitte ik ineens op dit (oudere) bericht, waarop ik toch nog even wil reageren...
Ik vraag me af hoe de regio's straks (of al reeds) omgaan met de fleetmapping. De politie Den-Haag gebruikt al een jaar of 10 een trunkingnetwerk. Weliswaar analoog en prima mee te luisteren met een trunkingscanner, maar zij maken dus ook al 10 jaar gebruik van fleetmapping en gespreksgroepen. Iedere dienst heeft zijn eigen gespreksgroep (vreemdelingendienst, arrestantenzorg, mobiele eenheid, und so weiter). MAAR, elke portofoon (alleen de portofoons zijn trunking) kan ook op het algemene meldkamerkanaal komen. Alle 'eigen' gespreksgroepen zijn puur voor onderlinge communicatie, in geval van nood moet men uiteraard in contact kunnen treden met de meldkamer. Ook de omliggende districten die geen trunking hebben, hebben de beschikking over onderlinge kanalen. Zolang men in koppels op straat zit, dan staat de ene portofoon op de meldkamer, de andere op het 'lokale' kanaal. Als je alleen loopt dan is dit natuurlijk wat lastiger, maar ik heb nog nooit vernomen dat zoiets tot problemen heeft geleid. Als de (alleen) fietsende wijkagent een sirene hoort en navraag doet bij het lokale (districts)bureau dan komt hij er ook wel achter. Belangrijke berichten kunnen door de bureau's herhaald worden op de lokale kanalen. Bij echt belangrijke berichten kunnen voor een BAW (bericht voor alle wagens) verschillende gespreksgroepen aan elkaar gekoppeld worden, of een urgentiegroep geaktiveerd worden waarnaar automatisch alle portofoons luisteren indien deze aktief wordt.
Je ziet het, mogelijkheden genoeg in de huidige analoge trunkingsituatie. De regio Zuidoost Brabant 'trunkt' ook al jaren, en in hun geval zelfs de gehele regio en niet alleen de portofoons maar ook de mobilofoons. Ze kennen daar al jaren geen analoge kanalen meer, hoewel hun manier van trunken eenvoudig met een analoge scanner is mee te luisteren. Ik ga er vanuit dat zij het op dezelfde manier ervaren. Je kunt eenheden wel gaan isoleren in hun eigen gespreksgroep, maar dat geeft meer nadelen dan voordelen en hierdoor bespeur ik en vorm van foutieve voorlichting, of wellicht foutieve interpretatie...
Om nog even terug te komen op Den-Haag, elke portofoon heeft een basisprogrammering, waarin:
- sowieso de meldkamer zit
- alle bureaukanalen (elk bureau heeft een eigen gespreksgroep)
- alle districtskanalen
- alle maatregelenkanalen (aktiekanalen, bijzondere inzetten)
Per bureau/afdeling zitten er dan 1 of meerdere 'eigen' gespreksgroepen in, die men kan gebruiken voor onderlinge communicatie zonder dat 'anderen' dit mee kunnen luisteren. Alleen de meldkamer kan uiteraard op
alle gespreksgroepen komen.
Je moet je immers realiseren dat als er ergens rellen uitbreken en van buiten de betreffende gemeente bijstand moet worden verleend, men wel onderling moet kunnen communiceren, zonder dat de meldkamer steeds maar weer gespreksgroepen aan elkaar moet knopen. Ook kan het natuurlijk voorkomen dat je als eenheid van bureau-X een keer naar bureau-Y moet, om een arrestant te brengen/halen, iets af te geven, verzin het zelf maar. Vervolgens zou het natuurlijk uitermate handig zijn dat je ter plekke of aanrijdend in contact zou kunnen treden met bureau-Y, ondanks dat jouw portofoon van bureau-X is. Vandaar dus de basisprogrammering, die ik ook bijzonder waarschijnlijk acht bij C2000, ook daar weer aangevuld met bepaalde, specifieke gespreksgroepen.
Om een kort verhaal nog wat langer te maken, het geschetste probleem zie ik dan ook niet. Leuk dat iemand dit probleem wel ziet en hiermee de media weer wat leuks te schrijven geeft, maar ik vraag me af in hoeverre deze 'wijsheid' op feiten is gebaseerd.............
Groeten, Peter.