C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 28680 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

janneman82

  • Gast
Reactie #150 Gepost op: 27 juli 2004, 22:47:39
Ik denk dat C2000 beter op "meer blauw op straat" reageert, dan geel en rood.
Dat zijn van die felle kleuren.

En blauw ach wie is dat niet, dan zie je alles toch maar door een roze bril, en ineens valt alles mee..

:-)

/\/\ario

P.s. of dit de daadwerkelijke reden is is bij ons nog niet officieel bevestigd.
;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #151 Gepost op: 28 juli 2004, 08:57:47
De politie doet zowiezo veel meer met de GSM en minder met c2000. Ik ken iemand bij de recherche en die gebruiken helemaal geen mobilofoons en porto's.

Ik moet er wel aan wennen dat je er niet meer achter kan komen waarom je sirenes hoort. Een beetje spooky, je weet dat er wat aan de hand is maar niet wat ???

Henk


Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #152 Gepost op: 28 juli 2004, 17:19:17
Dat zie ik bij de noodhulp niet gebeuren, dat de communicatie via de GSM gaat.

Nee dat geloof ik niet, ondersteunende diensten wel. Mits ze op c2000 de telefoonfaciliteit gaan gebruiken, die wel handig is.. Weet ik uit eigen ervaring..

/\/\ario


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #153 Gepost op: 10 oktober 2004, 15:38:53
Wel werd in het artiekel heel sportief het nadeel van de -in weer andere gebruikersgroepen ingedeelde- wijkteams en parkeerwachters genoemd. Deze doen niet langer mee met het signaleren van de vluchtwagen van de overval en zijn buitengesloten van de onwelwording bij hen om de hoek.

Tijdens een zoekaktie stuitte ik ineens op dit (oudere) bericht, waarop ik toch nog even wil reageren...

Ik vraag me af hoe de regio's straks (of al reeds) omgaan met de fleetmapping. De politie Den-Haag gebruikt al een jaar of 10 een trunkingnetwerk. Weliswaar analoog en prima mee te luisteren met een trunkingscanner, maar zij maken dus ook al 10 jaar gebruik van fleetmapping en gespreksgroepen. Iedere dienst heeft zijn eigen gespreksgroep (vreemdelingendienst, arrestantenzorg, mobiele eenheid, und so weiter). MAAR, elke portofoon (alleen de portofoons zijn trunking) kan ook op het algemene meldkamerkanaal komen. Alle 'eigen' gespreksgroepen zijn puur voor onderlinge communicatie, in geval van nood moet men uiteraard in contact kunnen treden met de meldkamer. Ook de omliggende districten die geen trunking hebben, hebben de beschikking over onderlinge kanalen. Zolang men in koppels op straat zit, dan staat de ene portofoon op de meldkamer, de andere op het 'lokale' kanaal. Als je alleen loopt dan is dit natuurlijk wat lastiger, maar ik heb nog nooit vernomen dat zoiets tot problemen heeft geleid. Als de (alleen) fietsende wijkagent een sirene hoort en navraag doet bij het lokale (districts)bureau dan komt hij er ook wel achter. Belangrijke berichten kunnen door de bureau's herhaald worden op de lokale kanalen. Bij echt belangrijke berichten kunnen voor een BAW (bericht voor alle wagens) verschillende gespreksgroepen aan elkaar gekoppeld worden, of een urgentiegroep geaktiveerd worden waarnaar automatisch alle portofoons luisteren indien deze aktief wordt.

Je ziet het, mogelijkheden genoeg in de huidige analoge trunkingsituatie. De regio Zuidoost Brabant 'trunkt' ook al jaren, en in hun geval zelfs de gehele regio en niet alleen de portofoons maar ook de mobilofoons. Ze kennen daar al jaren geen analoge kanalen meer, hoewel hun manier van trunken eenvoudig met een analoge scanner is mee te luisteren. Ik ga er vanuit dat zij het op dezelfde manier ervaren. Je kunt eenheden wel gaan isoleren in hun eigen gespreksgroep, maar dat geeft meer nadelen dan voordelen en hierdoor bespeur ik en vorm van foutieve voorlichting, of wellicht foutieve interpretatie...

Om nog even terug te komen op Den-Haag, elke portofoon heeft een basisprogrammering, waarin:

- sowieso de meldkamer zit
- alle bureaukanalen (elk bureau heeft een eigen gespreksgroep)
- alle districtskanalen
- alle maatregelenkanalen (aktiekanalen, bijzondere inzetten)

Per bureau/afdeling zitten er dan 1 of meerdere 'eigen' gespreksgroepen in, die men kan gebruiken voor onderlinge communicatie zonder dat 'anderen' dit mee kunnen luisteren. Alleen de meldkamer kan uiteraard op alle gespreksgroepen komen.

Je moet je immers realiseren dat als er ergens rellen uitbreken en van buiten de betreffende gemeente bijstand moet worden verleend, men wel onderling moet kunnen communiceren, zonder dat de meldkamer steeds maar weer gespreksgroepen aan elkaar moet knopen. Ook kan het natuurlijk voorkomen dat je als eenheid van bureau-X een keer naar bureau-Y moet, om een arrestant te brengen/halen, iets af te geven, verzin het zelf maar. Vervolgens zou het natuurlijk uitermate handig zijn dat je ter plekke of aanrijdend in contact zou kunnen treden met bureau-Y, ondanks dat jouw portofoon van bureau-X is. Vandaar dus de basisprogrammering, die ik ook bijzonder waarschijnlijk acht bij C2000, ook daar weer aangevuld met bepaalde, specifieke gespreksgroepen.

Om een kort verhaal nog wat langer te maken, het geschetste probleem zie ik dan ook niet. Leuk dat iemand dit probleem wel ziet en hiermee de media weer wat leuks te schrijven geeft, maar ik vraag me af in hoeverre deze 'wijsheid' op feiten is gebaseerd.............

Groeten, Peter.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #154 Gepost op: 21 oktober 2004, 17:15:51
en dan ineens is er dat positieve nieuws over C2000
 ;)

C2000 is in gebruik in de regio IJsselland/IJssel-Vecht. Vanaf Woensdag 20-10 werken brandweer, politie en ambulancezorg met het nieuwe digitale communicatiesysteem. De centralisten in de Gemeenschappelijke Meldkamer Zwolle (GMZ) zijn vandaag bij de start van de dienst overgegaan op C2000. Drie jaar is er gewerkt aan de regionale invoering. En na een uitvoerige testperiode in de afgelopen maanden is gebleken dat het systeem aan de eisen voldoet.


--------------------------------------------------------------------------------

Om 07.05 uur kwam de eerste C2000-melding luid en duidelijk van een ambulance uit Hardenberg binnen. Om 08.15 uur kwam een melding van een aanrijding met beknelling waarbij zowel politie, ambulance als de Zwolse brandweer betrokken waren. De communicatie via C2000 verliep daarbij uitstekend.

De brandweer en ambulancezorg in de regio IJssel-Vecht zijn per direct over op C2000. Alle medewerkers van deze diensten zijn in de afgelopen maanden opgeleid om met het nieuwe systeem te kunnen werken. De oude portofoons zijn vervangen door de nieuwe C2000 portofoons. Mede door de ervaringen van de startregio’s Amsterdam en Zuid-Limburg is veel aandacht geschonken aan de opleiding en ondersteuning. De communicatie vindt de komende tijd plaats via de portofoons. De oude, analoge mobilofoons blijven voorlopig in gebruik. Begin volgend jaar worden deze vervangen door C2000-mobilofoons.

De Regiopolitie IJsselland gaat gefaseerd over op het nieuwe systeem. Deze week start de opleiding. Alle politiemedewerkers beschikken straks over een eigen C2000-portofoon die na de opleiding wordt uitgereikt. De eerste maanden blijft het oude analoge radionetwerk gekoppeld aan het C2000-netwerk. Daardoor is communicatie met de meldkamer en onderling contact zowel mogelijk met de oude portofoon als de nieuwe, C2000-portofoon. Voor het eind van het jaar maken de meeste politiemedewerkers van C2000 gebruik.

Vanmorgen is het nieuwe systeem officieel in gebruik genomen door Henk Jan Meijer, korpsbeheerder van de Regiopolitie IJsselland en voorzitter van de Regio IJssel-Vecht. Pieter-Jaap Aalbersberg, korpschef van politie, Frank Schumacher, regionaal commandant van de brandweer en Piet Huizinga, directeur van de regionale ambulancevoorziening deden via C2000 een oproep aan een aantal eenheden in het veld. Daarmee werd de ingebruikname bezegeld.


Doorsturen
Printversie van pagina
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 20 oktober 2004


wicher

  • Gast
Reactie #155 Gepost op: 23 oktober 2004, 19:16:44
het bericht wat Peter heeft geplaats is correct, de regio ijsselvecht is inderdaad over gegaan en probleemloos overgegaan ;D. Ik zelf ben kern instructeur vna C2000 bij de ambulancedienst rav ijsselvecht. Deze dag was ik beschikbaar binnen onze dienst voor vragen van personeel als er iets niet duidelijk was. Ik kan jullie verzekeren ik heb een rustig dagje gahad. :P VAnaf 's morgens 06.45 was ik bij ons op de dienst en het is goed verlopen. Zoals C2000 nu werkt ben ik er zeker zeer tevreden over :D


Michel

  • Gast
Reactie #156 Gepost op: 27 oktober 2004, 18:30:32
Wij hebben de afgelopen twee dagen een C2000 portofoon thuis. Mijn vader is bevelvoerder bij de brandweer en ze krijgen hem allemaal even om te oefenen. De mensen uit de hele provincie zijn heel duidelijk te verstaan. Maar de binnendekking laat nog een beetje te wensen over. Af en toe brabbelt dat ding nu wat, testje hier, testje daar. Zoals ik het nu bekijk valt de bediening best mee qua moeilijkheid. Maar ik ben benieuwd hoe de randapparatuur bevalt tijdens een daadwerkelijk inzet.

Groeten van Michel


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #157 Gepost op: 27 oktober 2004, 19:06:47
Wij hebben de afgelopen twee dagen een C2000 portofoon thuis. Mijn vader is bevelvoerder bij de brandweer en ze krijgen hem allemaal even om te oefenen. De mensen uit de hele provincie zijn heel duidelijk te verstaan. Maar de binnendekking laat nog een beetje te wensen over. Af en toe brabbelt dat ding nu wat, testje hier, testje daar. Zoals ik het nu bekijk valt de bediening best mee qua moeilijkheid. Maar ik ben benieuwd hoe de randapparatuur bevalt tijdens een daadwerkelijk inzet.

Groeten van Michel

Maarja, eerst stelt de brandweer een hele lijst met allerlei zaken op wat die dingen moeten kunnen en nu hebben ze het erop en nu gebruiken ze het niet omdat het te ingewikkeld is. ??? (status meldingen enzo).

Henk


Geertje

  • Gast
Reactie #158 Gepost op: 30 oktober 2004, 15:55:00
en dan ineens is er dat positieve nieuws over C2000
 ;)

C2000 is in gebruik in de regio IJsselland/IJssel-Vecht. ...

Maar ook hier liep het woensdag bij de oefening in Zwolle niet goed. C2000 was uitgevallen. Onderling contact was nog mogelijk, maar er was ongeveer een uur lang geen verbinding met de cpa, waardoor het Sigma van deze regio een uur later dan gepland werd opgeroepen. Gelukkig was het maar een oefening!


Kikkertje

  • Gast
Reactie #159 Gepost op: 4 november 2004, 20:19:41
Werken jullie er nu nog mee ?!