C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 28656 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 27 maart 2004, 13:55:19
Een voorstander van C2000 heeft mij uitgelegd dat in het begin de brandweer niet reageerde op de uitnodiging hun wensen kenbaar te maken. Pas toen het hele project begon te lopen kwamen te wensen langzaam op...


Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 27 maart 2004, 14:02:23
Een voorstander van C2000 heeft mij uitgelegd dat in het begin de brandweer niet reageerde op de uitnodiging hun wensen kenbaar te maken. Pas toen het hele project begon te lopen kwamen te wensen langzaam op...


Henk
nee dat klopt,omdat ze even vergeten waren dat het wel verstandig is als de gebruikers mee konden beslissen over de apparatuur :-\
Wij gaan over een paar maanden draaien met de alarmeringen via P2000,en we wachten wel af of het gaat werken voorlopig gaan we met 2 piepers opzak lopen


Rolf

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 28 maart 2004, 00:03:53
Op mijn werk loop ikm tegen een (vrijwillige-) brandweer man aan en vraag wat die Niros nog aan z'n broek doet nou P2000 hier al werkt?
Als antwoord krijg je dan die ligt thuis omdat hij de helft van de tijd niet werkt! >:(
Als ik dan mijn Motorola Jazz uit de LIBOZA (Linker Borst Zak) tover en vertel dat de batterij zeker 2 maanden mee gaat en naar mijn idee deze pieper nog niet één melding gemist heeft (als verglijk de meldingen op de PC die wel eens wil missen) komt de vraag hoe ik hier aan kom en wat en waar ik bij de brandweer doe?
-aanschaf via internet 85 euries
-bij de brandweer doe ik niets da's hobby
De hele dag van de man verpest een hobbyist heeft nog beter materiaal dan het korps!! >:( >:(
Het P2000 systeem is goed maar de randapparatuur is weer op bezuinigd!
Net als die onopvallende politie auto's hier in de regio die een wel zeer opvallende antanne op het dak hebben staan niet dat dit de enige antennen is die werkt maar wel de goedkoopste.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #33 Gepost op: 28 maart 2004, 00:50:22
De hele dag van de man verpest een hobbyist heeft nog beter materiaal dan het korps!!

Tsja dat is volgens mij niet zo vreemd. Het FLEX protocol is in Nederland weliswaar een nieuwkomer, maar in andere landen zijn FLEX-pagers ruimschoots te verkrijgen. De ITO cq TetraNed stelt vervolgens zeer hoge eisen om FLEX-pagers voor P2000 te gebruiken, waarna ze voorzien moeten worden van andere firmware (software) zodat ze beter voldoen aan de eisen die men binnen de hulpverlening stelt...

Volgens mij worden die dingen zo vreselijk volgepompt met de meest waanzinnige opties en eisen dat de hoofdfunctionaliteit van het apparaat er niet op vooruit gaat. Ik hoor over het algemeen meer klachten uit de brandweerwereld dan van hobbyisten, een beetje absurd als je het mij vraagt.....

Groeten, Peter.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 28 maart 2004, 21:31:54
Tsja dat is volgens mij niet zo vreemd. Het FLEX protocol is in Nederland weliswaar een nieuwkomer, maar in andere landen zijn FLEX-pagers ruimschoots te verkrijgen. De ITO cq TetraNed stelt vervolgens zeer hoge eisen om FLEX-pagers voor P2000 te gebruiken, waarna ze voorzien moeten worden van andere firmware (software) zodat ze beter voldoen aan de eisen die men binnen de hulpverlening stelt...

Volgens mij worden die dingen zo vreselijk volgepompt met de meest waanzinnige opties en eisen dat de hoofdfunctionaliteit van het apparaat er niet op vooruit gaat. Ik hoor over het algemeen meer klachten uit de brandweerwereld dan van hobbyisten, een beetje absurd als je het mij vraagt.....

Groeten, Peter.

nou ik hoop dat ik na de zomer meer kan vertellen,positief of negatief we zullen het afwachten


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #35 Gepost op: 7 april 2004, 19:45:30
Ontwikkeling GMS stopgezet, mogelijk weer vertraging C2000

Gezien op www.regioscannerzeeland.nl  ;)

VLISSINGEN - ISC, de opvolger van ITO, is gestopt met het verder ontwikkelen van GMS. Dat bleek gisteren tijdens het IMI-Telebrains congres in Apeldoorn.

In de gebruikersraad van GMS is meegedeeld dat het de komende twee jaar niet meer mogelijk is om nog wensen en eisen in te brengen. De huidige versie van GMS wordt niet verder ontwikkeld. De kwaliteit van de software is zo slecht dat verder ontwikkelen geen enkele zin heeft. In het programma Zembla werd gesteld dat de software is geschreven in een verkeerde, verouderde taal die niet snel genoeg is. Bovendien is er door zoveel ontwikkelaars aan gewerkt dat van veel routines niemand precies weet wat ze doen. Het ministerie ontkende aanvankelijk dat er problemen waren, maar geeft door het stopzetten van ontwikkeling toe dat de huidige GMS-versie een doodlopende weg is.

In praktijk zijn er grote delen van GMS die prima werken, maar centralisten lopen ook tegen tal van problemen aan. Vaak wordt voor zo'n probleem een deeloplossing bedacht door kleine stukjes van de software aan te passen, waardoor de chaos alleen maar groter wordt.

Belangrijke problemen zijn o.a. dat het aanmaken van gespreksgroepen niet goed werkt, dat het vaak niet mogelijk is om vanuit GMS groepsalarmeringen te doen, dat berichten in het niet verdwijnen en sinds kort is ook duidelijk dat bij de brandweer het opschalen niet goed werkt. Zo is alarmeren van een peloton of een compagnie volgens centralisten zeer omslachtig. Het is niet mogelijk om pelotons of compagnien tegelijk op te roepen, dat moet voertuig voor voertuig, waardoor het opschalen veel te lang duurt. Ook bij de Ambulancezorg is men niet tevreden. Daar werkt het veranderen van ritten niet goed. Een deel van de statusberichten komt nooit aan. Volgens een centralist die Verbinding sprak tijdens het IMI-Telebrains congres is de GMS software kennelijk vooral met een politiebril op geschreven en is er te weinig rekening gehouden met de specifieke eisen van brandweer en ambulancezorg. De politie is over het algemeen wel tevreden over de werking van GMS.
De ontwikkeling van de software wordt nu helemaal stopgezet. De bestaande software, die vele tientallen miljoenen gekost heeft, wordt (behoudens het oplossen van calamiteiten) bevroren en gaat over twee jaar de prullebak in.

De programmameurs beginnen in een andere computertaal helemaal van voren af aan. Naar verwachting zal het herschrijven van GMS twee jaar gaan duren. In die tijd staat de ontwikkeling van GMS helemaal stil en kunnen nieuwe wensen niet worden gehonoreerd. Het is nog niet duidelijk of deze problemen bij GMS zullen leiden tot een verdere vertraging van het hele C2000 project.


Gelukkig zijn we een geduldig volk . . . . toch ? ?  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 7 april 2004, 19:53:16
welja,die 2 jaar kunnen er ook nog wel bij :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 15 april 2004, 20:40:24
nou ik hoop dat ik na de zomer meer kan vertellen,positief of negatief we zullen het afwachten
laat ik deze tekst maar weer intrekken,de invoering vanC2000 in Utrecht heeft wederom weer vertraging opgelopen.
De brandweerregio Utrechtsland trekt inmiddels aan de noodbel,de analoge aparatuur begint meer en meer mankementen te vertonen.Alarmontvangers worden opgelapt met onderdelen uit reservepiepers.Al met al wordt de kans dat een brandweerman/vrouw geen alarmering ontvangt door een dienstweigerende alarmontvanger steeds groter.

Er wordt nu bekeken wat de beste oplossing is,wachten tot C2000,of toch vervangen van analoge aparatuur


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #38 Gepost op: 15 april 2004, 21:18:32
Hierbij het hele artikel Peter D.

 ;)

Apparatuur is sterk verouderd
Brandweer: alarmering in gevaar

MIJDRECHT/BUNSCHOTEN - Brandweerkorpsen in de provincie Utrecht vrezen gevaarlijke situaties. Oorzaak: de sterk verouderde apparatuur, waarmee vooral kleinere korpsen werken.

Semafoons ('piepers') werken niet naar behoren. Brandweerlieden dreigen onwetend te blijven van een alarm.

Sommige korpsen houden hun apparatuur - in afwachting van het nieuwe communicatiesysteem C2000 - letterlijk met plakband en andere lapmiddelen in de lucht.

De invoering van C2000 in deze regio is vorige week opnieuw uitgesteld. Nieuw materiaal aanschaffen is geen optie: dat is geld over de balk gooien. Als de korpsen nu investeren in nieuwe mobilofoons, piepers en portofoons, kunnen die de prullenbak in als C2000 wordt ingevoerd.

De situatie is kritiek. Commandant L. Tilart van de Ronde Venen: "Bij ons begaven de piepers het in een bepaalde periode een voor een. We hebben op sommige uren niet veel brandweerlieden beschikbaar. Als een groot aantal van hen door storingen het alarmsignaal niet doorkrijgt, is dat erg. Het is een kwestie van maar wat aan rommelen".

"De situatie is hopeloos", zegt de Bunschotense brandweercommandant H. de Graaf. "We wachten op C2000, maar de introductiedatum wordt steeds opgeschoven. Ondertussen worden de onderhoudskosten voor de huidige apparatuur hoger. We putten nu nog uit een voorraadje reserveonderdelen om de alarmsystemen en de meldkamer in de lucht te houden. Het risico dat de apparatuur het definitief begeeft, wordt groter. Dan kunnen we snelle hulp niet meer garanderen".

De problemen spelen in Woerden, Nieuwegein en in IJsselstein. In IJsselstein werkt de brandweer met spullen die vier jaar 'over de datum' zijn, vertelt commandant J.P. Duhen. "Als het een blik bonen was, zou je het niet meer opentrekken".

De apparatuur wordt 'in leven gehouden'. Duhen: "Als het echt niet anders kan, kopen we een nieuwe portofoon of pieper. Dat is wel duurder, maar we willen vervelende situaties voorkomen. Als vrijwilligers niet meer komen opdagen, kan dat gevaarlijke situaties opleveren
(bron: Utrechts Nieuwsblad)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 15 april 2004, 21:21:12
Hierbij het hele artikel Peter D.

 ;)

Apparatuur is sterk verouderd
Brandweer: alarmering in gevaar

MIJDRECHT/BUNSCHOTEN - Brandweerkorpsen in de provincie Utrecht vrezen gevaarlijke situaties. Oorzaak: de sterk verouderde apparatuur, waarmee vooral kleinere korpsen werken.

Semafoons ('piepers') werken niet naar behoren. Brandweerlieden dreigen onwetend te blijven van een alarm.

Sommige korpsen houden hun apparatuur - in afwachting van het nieuwe communicatiesysteem C2000 - letterlijk met plakband en andere lapmiddelen in de lucht.

De invoering van C2000 in deze regio is vorige week opnieuw uitgesteld. Nieuw materiaal aanschaffen is geen optie: dat is geld over de balk gooien. Als de korpsen nu investeren in nieuwe mobilofoons, piepers en portofoons, kunnen die de prullenbak in als C2000 wordt ingevoerd.

De situatie is kritiek. Commandant L. Tilart van de Ronde Venen: "Bij ons begaven de piepers het in een bepaalde periode een voor een. We hebben op sommige uren niet veel brandweerlieden beschikbaar. Als een groot aantal van hen door storingen het alarmsignaal niet doorkrijgt, is dat erg. Het is een kwestie van maar wat aan rommelen".

"De situatie is hopeloos", zegt de Bunschotense brandweercommandant H. de Graaf. "We wachten op C2000, maar de introductiedatum wordt steeds opgeschoven. Ondertussen worden de onderhoudskosten voor de huidige apparatuur hoger. We putten nu nog uit een voorraadje reserveonderdelen om de alarmsystemen en de meldkamer in de lucht te houden. Het risico dat de apparatuur het definitief begeeft, wordt groter. Dan kunnen we snelle hulp niet meer garanderen".

De problemen spelen in Woerden, Nieuwegein en in IJsselstein. In IJsselstein werkt de brandweer met spullen die vier jaar 'over de datum' zijn, vertelt commandant J.P. Duhen. "Als het een blik bonen was, zou je het niet meer opentrekken".

De apparatuur wordt 'in leven gehouden'. Duhen: "Als het echt niet anders kan, kopen we een nieuwe portofoon of pieper. Dat is wel duurder, maar we willen vervelende situaties voorkomen. Als vrijwilligers niet meer komen opdagen, kan dat gevaarlijke situaties opleveren
(bron: Utrechts Nieuwsblad)
met grote dank  ;D ;D