http://www.telegraaf.nl/binnenland/3855177/__Addy_wilde_foto_van_de_Koningin_maken__.html?p=3,1wo 06 mei 2009, 08:44 | lees voor
Addy wilde foto van de Koningin maken door Rosanneke Jongbloed
APELDOORN - "Ik zit in een heel slechte film die al heel lang duurt en maar niet op lijkt te houden." Het verdriet van de Apeldoornse Hilda Huizinga is onbeschrijfelijk groot. Haar enige broer, Addy Teunissen, die op Koninginnedag alleen even snel een foto van de Koningin wilde maken, is er niet meer. Uit eerbetoon aan hem, vertelt ze zijn verhaal. "Ik wil dat iedereen weet hoe vriendelijk en lief hij was. Een echte goedzak, die altijd voor iedereen klaarstond."
De 52-jarige Addy uit Apeldoorn, boekhouder, maar bovenal een wielrenfanaat en een fanatiek postzegelverzamelaar, die bij zijn 75-jarige moeder woonde, trok donderdagochtend nietsvermoedend zijn wielrenoutfit aan om een stuk te fietsen. Hij was helemaal niet van plan om naar het bezoek van de koninklijke familie te gaan kijken. "We denken dat hij op zijn fiets in de buurt kwam en dat hij toen bedacht dat hij met zijn nieuwe mobieltje wel even een foto van de Koningin kon maken voor zijn moeder", vertelt zijn zus Hilda, voor wie het allemaal nog steeds heel onwerkelijk is.
Terwijl hij zich onder het publiek mengde, gebeurde het nog altijd onvoorstelbare drama. "Addy stond achteraan en is waarschijnlijk als één van de eersten geschept." Hilda was aan het werk toen ze hoorde dat haar broer één van de slachtoffers was van de aanslag. "In eerste instantie hoorden we dat hij zijn been op meerdere plaatsen gebroken had en dat hij zijn bekken gebroken had. Hij moest geopereerd worden, maar het leek dus mee te vallen."
Maar niets was minder waar. Na urenlang wachten in onzekerheid in het Gelre Ziekenhuis in Apeldoorn, hoorden ze dat Addy was overleden. "De bloedvaten in zijn been en buik waren zo kapot, dat hij is doodgebloed. Mijn moeder is na 52 jaar met haar zoon in één huis te hebben gewoond, plotseling alleen."
Tot grote spijt van de familie konden ze de wens van Addy om zijn organen te doneren, niet meer vervullen. "We hebben zelf de stichting Worddonor.nl opgericht, nadat mijn man Jaap een harttransplantatie moest ondergaan. We weten dus als geen ander hoe belangrijk orgaandonatie is. Maar omdat zijn lichaam in beslag is genomen voor onderzoek, konden zijn organen niet meer gedoneerd worden." Willem-Alexander
De familie heeft gistermiddag bezoek gehad van prins Willem-Alexander en prinses Máxima, om namens de hele koninklijke familie hun medeleven te betuigen. "Dat was een heel warm gebaar."
Door hun verhaal te vertellen, wil de familie vooral laten weten hoeveel respect ze heeft voor de artsen en medewerkers van het Gelre Ziekenhuis, brandweer- en ambulancepersoneel, de toeschouwers die eerste hulp verleenden en de vrijwilligers van Slachtofferhulp. Maar ze voelen zich ook enorm gesteund door het Nederlandse volk. "We willen het Nederlandse volk ontzettend bedanken voor al hun medeleven, dat is een hele steun voor ons. Mijn moeder krijgt zelfs kaartjes van wildvreemde mensen."