GRIP 4 Acht doden, 1 zwaargewonde, 8 gewonden bij aanslag Koninginnedag - Apeldoorn 30-04-2009

Auteur Topic: GRIP 4 Acht doden, 1 zwaargewonde, 8 gewonden bij aanslag Koninginnedag - Apeldoorn 30-04-2009  (gelezen 163363 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Kaartje als steun na drama Apeldoorn
door Lizanne Jonkman. maandag 08 juni 2009 | 16:10 | Laatst bijgewerkt op: maandag 08 juni 2009 | 16:20

 
Het kaartje dat gedownload kan worden op de site www.steunapeldoorn.nl

APELDOORN - De Brabantse Annelies Engelberts-Vaske heeft een opmerkelijke actie opgezet om Apeldoorners te steunen na het drama op Koninginnedag. Ze wil dat elk huishouden in de gemeente een kaartje in de bus krijgt met een blijk van medeleven.


Iedereen kan via de website www.steunapeldoorn.nl een kaart downloaden en voor 1 juli opsturen naar postbus 999 in Apeldoorn. "Familie van me woont vlakbij De Naald en in de week na het drama vroeg ik me gelijk al af hoe ik zou kunnen helpen" , legt Engelberts uit.

Ze gaat er vanuit dat iedereen zich gesteund zal voelen door haar actie. "Sommigen zullen de kaart in de woonkamer zetten, anderen gooien hem misschien gelijk weer weg. Dat maakt allemaal niet uit."

bron: stentor.nl


guest4965

  • Gast
'Ik hoorde hem bloed rochelen'

RIJSWIJK - ''De dader zag er niet goed uit, maar was wel goed bij zinnen. Ik hoorde hem bloed rochelen terwijl hij antwoordde.'' Aldus een citaat uit een interview dat het politievakblad Blauw had met Sharon Koenders, biker bij de politie in Apeldoorn. Ze klom direct na de aanslag op Koninginnedag in de auto van Karst T.

Blauw publiceert het gesprek in het jongste nummer. Koenders schetst hoe ze zag hoe T. met de auto door het publiek reed.

''Wat ik toen zag, vergeet ik nooit meer. De voorste rij toeschouwers stond achter het hek. Sommigen stonden nog te zwaaien. Daarachter zag ik van alles door de lucht vliegen. Toen ik goed keek, zag ik dat dat mensen waren.''

Koenders zag dat de auto recht op haar afkwam. Ze kon net voor het voertuig wegrijden, voordat het tegen De Naald knalde. Omdat ze de kleinste was, bood Koenders haar collega's aan in de auto te klimmen waar ze met T. sprak.

Bewuste actie
''Op een gegeven moment hebben we gevraagd of het een bewuste actie was en dat beaamde hij. Mijn maatje en ik keken elkaar aan om te zien of de ander het ook gehoord had. Het was echt een aanslag. Dat deed wel wat met mij. Ik werd heel boos. Deze zinloze actie heeft zoveel onschuldige slachtoffers gemaakt. Ik vroeg me af: heb je wel een idee wat je hebt aangericht?''
© ANP

www.nu.nl/algemeen/2019934/ik-hoorde-hem-bloed-rochelen.html


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
'Aanslag op 30 april in Apeldoorn bewuste actie'
woensdag 10 juni 2009 | 10:34 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 10 juni 2009 | 13:59

APELDOORN - De dader van de dodelijke aanslag op Koninginnedag in Apeldoorn, Karst Tates, heeft tegen twee bikers van politie en marechaussee bevestigd dat het om een bewuste actie ging.

Dat zegt één van beide bikers (politieagenten te fiets), de Apeldoornse Sharon Koenders van het regiokorps Noord- en Oost-Gelderland, in een interview met het politievakblad Blauw.

Koenders was de agente die op het nippertje kon wegspringen voordat de aanstormende zwarte Suzuki vlak naast de koninklijke bus het monument de Naald ramde. Bij de aanslag vielen in totaal acht doden. Samen met haar collega heeft Sharon Koenders nog met Karst Tates gesproken. Zij hield zijn hoofd vast, nadat ze door het achterraam op de bank achter Tates was gekropen. "Ik heb een paar minuten in de auto gezeten. Mijn collega heeft voornamelijk met hem gesproken. Ik vulde af en toe aan. Een soort verhoor. De dader zag er niet goed uit, maar was wel goed bij zinnen. Ik hoorde hem bloed rochelen terwijl hij antwoordde. Op een gegeven moment hebben we gevraagd of het een bewuste actie was en dat beaamde hij. Mijn maatje en ik keken elkaar aan om te zien of de ander het ook gehoord had. Het was echt een aanslag."

Met deze verklaring in het politievakblad loopt Koenders vooruit op de officiële onderzoeken naar de toedracht van de gebeurtenissen. Die zijn nog niet afgerond.

Het feit dat twee agenten de laatste woorden van Tates hebben gehoord, is interessant. Tot nu was er grote onduidelijkheid of de zwaargewonde Tates nog iets had gezegd. Uit de verklaring van Koenders blijkt niet dat Tates met naam en toenaam over de Koninklijke familie heeft gesproken. De nacht na de aanslag overleed Tates hij in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/special/dramakoninginnedag/5093654/Aanslag-op-30-april-in-Apeldoorn-bewuste-actie.ece


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Ik heb het artikel in Blauw gelezen. Aangrijpend stuk verhaal met feitelijke passages.... Was er best stil van... :|


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4131178/__Marechaussee_ondervroeg_T.__.html

wo 10 jun 2009, 19:45 | lees voor
Marechaussee ondervroeg T.

DEN HAAG -  Een wachtmeester van de marechaussee heeft de zwaargewonde dader van de aanslag op de Koninklijke familie op Koninginnedag, Karst T. al op de plaats van het delict ondervraagd en hem op zijn rechten als verdachte gewezen.

Dat zegt luitenant-kolonel Rick Hirs van de marechaussee desgevraagd in een reactie op het verhaal van politieagente Sharon Koenders in politievakblad Blauw over haar ervaringen tijdens en vlak na de aanslag.

Volgens Hirs heeft de wachtmeester vervolgens een gesprek met T. gevoerd en hem vragen gesteld. Deze ondervraging is vervolgens in een proces-verbaal vastgelegd. Over de inhoud van dat gesprek wil Hirs niets zeggen, omdat het onderzoek nog bezig is


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Resultaten onderzoek 'Apeldoorn' pas na de zomer

dinsdag 16 juni 2009 | 16:11

Tekstgrootte  

ROTTERDAM (ANP) - De resultaten van het onderzoek van het Openbaar Ministerie (OM) naar het koninginnedagdrama in Apeldoorn worden niet eerder dan september bekendgemaakt. Het gaat om het onderzoek naar de achtergrond en toedracht van het incident en naar de dader, Karst T. Dat zei een woordvoerder van het landelijk parket van het OM dinsdag.

Het OM doet nog geen mededelingen over wat T. precies heeft gezegd voordat hij door zijn verwondingen het bewustzijn verloor. Uitspraken die hij tegen politiemensen heeft gedaan vlak nadat hij tegen monument de Naald in Apeldoorn botste, waren voor justitie reden om uit te gaan van een aanslag op de koninklijke familie.

Karst T. doodde zeven mensen door op Koninginnedag met zijn auto op hoge snelheid in te rijden op het publiek bij de koninklijke rijtoer. De dader bezweek zelf in de nacht van 30 april op 1 mei aan zijn verwondingen.

http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbinnenland/5122817/Resultaten-onderzoek-Apeldoorn-pas-na-de-zomer.ece


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
'Psychisch onderzoek naar Karst T.'
Uitgegeven: 22 juni 2009 07:43
Laatst gewijzigd: 22 juni 2009 07:58

AMSTERDAM - Het Pieter Baan Centrum is begonnen met een psychiatrisch onderzoek naar Karst T., die op Koninginnedag met hoge snelheid dwars door het publiek reed.
 
Het is nooit eerder voorgekomen dat het PBC een psychologisch onderzoek naar een dode deed, zegt een medewerker van het centrum maandag in De Telegraaf. De gedragsdeskundigen zouden vooral de toerekeningsvatbaarheid van T. onderzoeken. Om dat alsnog te achterhalen richt het onderzoek zich op de omgeving, ouders, familieleden en werkkring van de dader. De onderzoekers gaan volgens de krant na hoe T. reageerde op incidenten, ook wordt zijn arbeidsverleden onder de loep genomen. De uitkomsten worden gerapporteerd aan het Openbaar Ministerie.

Dollemansactie
T. reed op 30 april met zijn auto door het publiek heen, daarbij kwamen uiteindelijk acht mensen om, inclusief T. zelf. Naar de dollemansactie lopen verschillende onderzoeken. Zo wordt nagegaan of de beveiliging van het Koningshuis op orde was en wordt bekeken of de actie voorzien had kunnen worden. Dat de uitkomsten van die onderzoeken op zich laten wachten, zou komen doordat het psychiatrisch onderzoek nog niet is afgerond.

bron: nu.nl
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
www.telegraaf.nl

Schadevergoeding na aanslag Karst T.
HEERDE -  De oranjeverenigingen van Heerde en Wapenveld hebben van hun gemeente elk een schadevergoeding van duizend euro gekregen vanwege het aflasten van de activiteiten op Koninginnedag.

Na de aanslag in Apeldoorn besloten de oranjeverenigingen van beide Veluwse dorpen uit piëteit met de slachtoffers om het festijn stop te zetten.

Dit zorgde voor een totale schadepost van totaal zo’n zesduizend euro. De gemeente Heerde, waaronder ook Wapenveld valt, besloot daarom de hand over het hart te strijken en de verenigingen financieel iets tegemoet te komen.

Volgens de bond van Oranjeverenigingen in Nederland zouden ook bij andere Nederlandse gemeenten claims van oranjeverenigingen zijn binnengekomen.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Nog geen duidelijkheid over motief Karst T.
Uitgegeven: 9 juli 2009 15:30
Laatst gewijzigd: 9 juli 2009 17:25

AMSTERDAM - Er is nog steeds geen duidelijkheid over het motief van Karst T., dader van het Koniginnedagdrama in Apeldoorn.
 
Dat meldt de website van NRC Handelsblad op gezag van verschillende bronnen met zicht op het onderzoek dat de nationale recherche uitvoert.

Er zou geen aanvullend bewijs gevonden zijn dat T. een aanslag wilde plegen op de koninklijke familie.

Direct na de aanslag zou T. tegen een van de toegesnelde agenten gezegd hebben dat zijn daad gericht was tegen het Koninklijk Huis.

Voorbereid

Ook zouden er geen bewijzen zijn gevonden dat T. de actie voorbereid had. In zijn auto zijn voor zover bekend alleen een vlaggetje en een verrekijker gevonden.

Karst T. reed op Koninginnedag met zijn auto op hoge snelheid in op het publiek bij de koninklijke rijtoer.

T. wist de bus van de koninklijke familie in Apeldoorn niet te bereiken. Door zijn actie werden zeven mensen gedood. Zelf overleefde hij zijn dodemansrit aanvankelijk, maar bezweek later aan zijn verwondingen.

Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie wil niet op de zaak ingaan.

bron: nu.nl


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Erfenis Karst T. niet in Staatscourant
dinsdag 14 juli 2009 | 12:53
  

ARNHEM (ANP) – De nabestaanden van Karst T. hoeven de afwikkeling van diens nalatenschap niet te publiceren in de Staatscourant en twee dagbladen. Dat heeft de kantonrechter in Arnhem maandag besloten.De nalatenschap van T. is een negatief bedrag van ruim 5500 euro en de erfgenamen hebben de erfenis ‘beneficiair aanvaard’.


Dat wil zeggen dat schulden niet op hen kunnen worden verhaald. De wet schrijft in zo‘n geval voor dat erfgenamen daarover een bericht moetenplaatsen in de Staatscourant en twee dagbladen. Maar de rechter is het met de nabestaanden van T. eens dat dat het een onnodig kostbaar en achterhaald publicatiemiddel is, dat stamt uit de tijd dat toegang tot internet nog niet algemeen was. De rechter denkt dat dit soortrechterlijke uitspraken in de toekomst misschien net zo goed op rechtspraak.nl kunnen worden gepubliceerd.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/special/dramakoninginnedag/5252031/Erfenis-Karst-T-niet-in-Staatscourant.ece