GRIP 4 Acht doden, 1 zwaargewonde, 8 gewonden bij aanslag Koninginnedag - Apeldoorn 30-04-2009

Auteur Topic: GRIP 4 Acht doden, 1 zwaargewonde, 8 gewonden bij aanslag Koninginnedag - Apeldoorn 30-04-2009  (gelezen 163193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
In eerste instantie hadden we ook een claim neergelegd bij de gemeente omdat tot ruim een maand geleden nog onduidelijk was of de verzekering een dergelijke 'nationale ramp' zou dekken. Uiteindelijk zijn we er uitgekomen dat de verzekering dit zou vergoeden, anders zou de gemeente inspringen. Weliswaar met een kleiner deel, maar ze zouden de schade zeker hebben betaald. Hadden we ook geld afgedragen als het een succes was: jazeker! Om precies te zijn 19%...

De stelling van jou kan ik het niet helemaal mee eens zijn: bij slecht weer heb je óók omzet op koninginnedag. Misschien iets minder, maar als je dan opeens niet uit de kosten komt doe je als horeca-ondernemer iets gruwelijk fout. Totaalafgelasting betekent (in ons geval) 0% inkomsten, en dus een verliespost van zo'n 6000 euro. Via de verzekering krijgen we zo'n 4500 euro terug, dus ik zie alsnog een verlies voor ons... Beter worden we er zeker niet op!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Mij is altijd geleerd dat schadevergoeding volgt uit een onrechtmatige daad door een ander.

Ik heb er grote moeite mee om het afgelasten van de feesten na een dodelijke aanslag als deze als een 'onrechtmatige daad' te bestempelen. Natuurlijk is het een kleine kunst voor een willekeurige gemeente om de belastingbetaler op te laten draaien voor het verlies van de ondernemers. Maar waar ik dus grote moeite mee heb is het feitelijke beschuldigende vingertje. Ik had er nog wel mee kunnen leven als de ondernemers bij de gemeente hadden gevraagd om steun omdat ze door de afgelasting de touwtjes niet meer aan elkaar konden knopen en het bedrijf failliet dreigde te geraken.

Nu heb ik zoiets van 'als het geld met bakken binnenstroomt hoor je ze ook niet.......'.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


paulgr

  • Gast
Ik moet eerlijk bekennen dat wij (= jongencentrum) op koninginnedag ook een claim ingediend hebben bij onze evenementenverzekering. Wij hadden een festival georganiseerdwaar naar verwachting zo'n 2000 á 3000 mensen op af zouden komen. Echter dit zou pas rond 19:00 uur goed van start gaan. Aangezien we om 17:00 al aan het afbreken waren hebben we dus geen cent inkomsten gehad, maar wel een bak onkosten. Voor een non-profit instelling is dit natuurlijk de grootste strop die je kan hebben. En als je toch zo'n verzekering hebt... Waarom zou het dan asociaal zijn om te claimen? Daar zijn die verzekeringen voor. Ik vind het ook bijzonder erg wat er in Apeldoorn gebeurd is, maar dat moet ons geen faillissement gaan kosten...

Beste Roland,

Ik heb ook geen problemen met het claimen bij een verzekering. Iemand die daarvoor een verzekering afsluit getuigd juist van goed ondernemerschap. Weloverwogen de risico's geanalyseerd en daarop besloten ergens wel (of geen) verzekering af te sluiten. Een dergelijke claim is dan ook terecht.

Ondernemers die met een gemeente tot overeenstemming proberen te komen voor een extra evenementendag ter compensatie van de geleden inkomstenderving? Een prima initiatief!

Maar om alleen maar geld te vragen bij de gemeente voor inkomsten die niet konden worden gerealiseerd? Nee, dat lijkt me niet echt de juiste methode. Er zijn tal van risico's die ondernemen met zich meebrengt en het afgelasten van evenementen is daar één van. Zoals jij al aangeeft zijn daar verzekeringen voor en iedere ondernemer kan daar zelf een keuze in maken.

Ik haalde al eerder slecht weer als risico aan. Eén van de reacties was dat er dan toch wel omzet gehaald zou worden. Ik was recentelijk op een popfestival dat moest worden afgelast door noodweer. Alle horeca ondernemers zagen de inkomsten als sneeuw voor de zon verdwijnen en dacht je dat er één op het idee is gekomen om een claim in te dienen bij de gemeente waar het festival werd gehouden? Natuurlijk niet....

Een goede ondernemer verdient geld als het goed gaat en reserveert geld voor als het slecht gaat en vangt daarmee de klappen op....


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Recherche vraagt beelden bezoek Beatrix aan Delfzijl op

GRONINGEN - De Nationale Recherche heeft beelden opgevraagd van het bezoek van koningin Beatrix aan Delfzijl op 23 april jongstleden. Dit is gebeurd naar aanleiding van een tip van iemand, die bij het bezoek aanwezig was.

Dit maakte de actualiteitenrubriek Netwerk donderdagavond bekend. De beelden zijn opgevraagd bij het EO-programma Blauw Bloed. De recherche wil de opnames bestuderen in verband met de aanslag op Koninginnedag, een week later. Er zijn aanwijzingen dat de dader van die aanslag, Karst T., zich in Delfzijl in het publiek bevond. Zijn auto, een zwarte Suzuki Swift, zou gezien zijn in de havenstad.
 
T. zaaide op Koninginnedag dood en verderf door met zijn auto door het publiek te rijden. Daarbij kwamen zeven mensen en T. zelf om het leven.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=83891


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Emotionele herdenking bij Naald

APELDOORN - Met gebed, zang en stilte was het een emotionele bijeenkomst, gistermiddag bij De Naald in Apeldoorn. Dansgroep Ekspreshon Kultural en familie van dansers die op Koninginnedag slachtoffer werden van Karst T., hielden er een herdenking.

Zie ook:
'Ik herken het niet meer. Dank God daarvoor'


De onheilsplek blijft voor de meeste betrokkenen trekken, hoe tegenstrijdig dat ook mag klinken. ,,Je wíl hier gewoon naartoe. Je hebt een levensverhaal met Apeldoorn'', zegt Isora Leal, die zelf zwaargewond raakte. De dansgroep uit Almere werd zwaar getroffen door het drama van 30 april. Een van de leden kwam om, drie van hen raakten ernstig gewond.


'Ik herken het niet meer. Dank God daarvoor'

APELDOORN - Alles willen ze weten, de twee zussen in rolstoel. Want zelf kunnen ze zich nog maar weinig herinneren. ,,Ik zie alleen maar twee paarden voor me. Twee mooie paarden, want daar hadden we het nog over.'' De zussen zijn twee van de ernstig gewonden van de aanslag op Koninginnedag.

Zie ook:
Emotionele herdenking bij Naald
Samen met anderen van de Antilliaanse dansgroep Ekspreshon Kultural en naasten van slachtoffers bezoeken ze deze dinsdagmiddag de kruising bij De Naald.

Hoe de route van de koninklijke bus was, krijgen ze uitgelegd. Waar stonden ze eigenlijk, op het moment dat die zwarte auto aan kwam stormen? En kwam-'ie nou daar vandaan? Als het gezelschap zelfs een tijdje midden op de weg stil houdt om het eens goed te bekijken, wordt het de begeleider van de gemeente Apeldoorn wat té bizar. Toch maar even veilig op de stoep met z'n allen, verzoekt hij licht zenuwachtig glimlachend.

,,Ik herken het niet meer'', zegt Isora Leal, een van de vrouwen in rolstoel, terwijl ze naar de kant rijdt. ,,Ja, de plek op zich wel, maar het ziet er nu heel anders uit. Dank God daarvoor.''

Isora's zus praat verder met een blanke man die naast haar rolstoel loopt. Die praat met overduidelijk Veluws accent. ,,Ik ben ook nog steeds bang hoor'', zegt hij. ,,Als je soms opeens een auto heurt of zo.'' De man werkt een snik weg. De vrouw in rolstoel streelt even met haar hand over zijn arm.

Die man is Evert van Ark uit Hoenderloo. Hij was 30 april -bij toeval- de chauffeur van Ekspreshon Kultural. ,,Dit doet me heel goed'', vertelt hij met een diepe zucht. ,,Poh... Ik voel me echt stukken beter.'' Want het drama heeft zwaar op hem gedrukt, de afgelopen 3,5 maand. ,,Ik schrik soms zelfs als iemand in de supermarkt vraagt of-'ie er even langs mag met z'n karretje.''

,,Ik was hier nog niet één keer teruggeweest'', bekent de vrachtwagenchauffeur. ,,Ja, voor mijn werk moest ik op een gegeven moment na een paar dagen langs deze kruising. Tja, dan moet je er toch overheen rijden. Maar dan zit je wel even te janken hoor.''

,,Ik kón gewoon niet hier terugkomen. Daarom is het maar goed dat de groep vandaag hier naartoe ging. Nu moest ik de knoop maar eens doorhakken.'' En Van Ark is, hoe raar dat mag klinken, blij dat hij ook gekomen is. De gesprekken en het weerzien helpen. ,,Opluchting. Ja, pure opluchting.''

Voor Isora Leal uit Almere was er geen twijfel om terug te keren. Sinds de dag dat alles anders werd is ze al een keer eerder weer hier geweest. Natuurlijk, het is 'heel emotioneel'. ,,Maar dit is dé plek waar het gebeurde. Je hebt gewoon een levensverhaal met Apeldoorn.''

Bij het Canadees monument stromen tranen, is er gebed in een kring en gezang. Ook Ed Purperhart, familielid van gewonden, is voor de tweede keer hier. De 30e was hij er zelf niet bij, maar toch wilde hij na een paar dagen al naar De Naald. ,,Toen heb ik daar op een bankje onder een boom gezeten. Twee, tweeënhalf uur met mijn gezicht naar De Naald. Ik wilde voelen, voelen, echt voelen wat zich hier heeft afgespeeld. Maar het is nu nog steeds niet te behappen.''

De Stentor
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Rapporten over drama 30 april zijn bijna klaar
door Johannes Rutgers . vrijdag 21 augustus 2009 | 08:06 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 21 augustus 2009 | 09:00


APELDOORN - De drie onderzoeken naar het drama van Koninginnedag zijn nagenoeg afgerond. Het streven is de bijbehorende rapporten op vrijdag 4 september te presenteren.


Twee ervan worden in Apeldoorn uitgebracht; het rapport van de Nationale Recherche en het rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV). Het eerste betreft de strafrechtelijke kant, oftewel het onderzoek naar het handelen van dader Karst Tates. Dat onderzoek is in opdracht van het Korps Landelijke Politiediensten uitgevoerd. Het tweede rapport behelst de voorbereidingen van het evenement en de wijze van hulpverlening na de aanslag. Het IOOV heeft dat opgesteld in opdracht van de gemeente Apeldoorn.

Het derde rapport, over bewaking en beveiliging, kent zijn presentatie in Den Haag. Dat stuk is in opdracht van het kabinet gemaakt door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding. Het kabinet brengt dat vermoedelijk zelf aansluitend aan de ministerraad naar buiten. De gemeente Apeldoorn hecht sterk aan presentatie op één dag, om onrust bij betrokkenen zoveel mogelijk te voorkomen.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/5407313/Rapporten-over-drama-30-april-zijn-bijna-klaar.ece


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Koninginnedag blijft als vanouds
door Jan Salden. vrijdag 21 augustus 2009 | 15:02


DEN HAAG - De viering van Koninginnedag zal niet wezenlijk veranderen, ondanks de aanslag die Karst Tates op 30 april dit jaar in Apeldoorn pleegde.


Het open karakter van de feestdag moet behouden blijven, en daar passen geen extreme beveiligingsmaatregelen bij. Dat is volgens ingewijden één van de voornaamste conclusies van het onderzoek door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) naar het drama.


Karst Tates doodde op Koninginnedag zeven mensen door met zijn auto met hoge snelheid in te rijden op het publiek bij de koninklijke rijtoer. De dader verklaarde zelf tegen een agente dat het om een bewuste actie ging. Hij bezweek in de nacht van 30 april op 1 mei aan zijn verwondingen.

De NCTb kondigde direct na Koninginnedag aan een onderzoek in te stellen naar de gebeurtenissen in Apeldoorn. De dienst heeft zich daarbij gericht op het dreigingsbeeld dat was opgesteld voor Koninginnedag. Daarnaast is gekeken naar de veiligheidsmaatregelen die waren afgesproken en in hoeverre deze zijn nagekomen.


Uit het onderzoek blijkt dat de aanslag waarschijnlijk alleen voorkomen had kunnen worden door zware beveiligingsmaatregelen, mede omdat de dader een eenling was, die niet in beeld was bij politie en inlichtingendiensten. Volgens de NCTb past een extreme bewaking echter niet bij de Nederlandse identiteit en het open karakter van de dag. De dienst ziet bijvoorbeeld niets in het inzetten van gepantserde wagens voor de leden van de Koninklijke familie of het plaatsen van betonblokken op en langs de route.


Het onderzoek door de NCTb is één van drie onderzoeken naar de gebeurtenissen in Apeldoorn. De andere twee worden verricht door de Nationale Recherche en Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) en richten zich respectievelijk op het incident zelf en de dader en het functioneren van de gemeente Apeldoorn. Bij het onderzoek door de Nationale Recherche hoort ook een psychiatrisch onderzoek naar Karst Tates, dat is uitgevoerd door het Pieter Baan Centrum. Het is voor het eerst dat het PBC een gedragsonderzoek heeft gedaan naar een overleden persoon.


Naar verwachting worden alle bevindingen op vrijdag 4 september openbaar gemaakt.

bron: stentor.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/3456334/Onderzoeken_Koninginnedag_afgerond.html

maandag 31 augustus 2009
Onderzoeken Koninginnedag afgerond

APELDOORN - De drie onderzoeken die liepen naar de aanslag op Koninginnedag in Apeldoorn zijn afgerond. De resultaten daarvan worden vrijdag in Apeldoorn en Den Haag gepresenteerd.
Dat meldde de gemeente Apeldoorn maandag. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid deed onderzoek naar de voorbereidingen voor en de afloop van Koninginnedag. In dit onderzoek staat de rol van de gemeente centraal. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) deed onderzoek naar de beveiliging van het Koningshuis en het Openbaar Ministerie heeft de strafrechtelijke kant van het verhaal bekeken.
Tijdens het koninklijke bezoek reed Karst T. met zijn auto in op het publiek. Hierbij kwamen zeven omstanders om het leven.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Slachtoffer voorspelde aanslag Apeldoorn

APELDOORN -  Eén van de slachtoffers van het koninginnedagdrama in Apeldoorn heeft een voorspellende droom gehad over de aanslag, die precies uitkwam... "Ik had gedroomd dat er een auto door het publiek was gereden en dat ik gewond was geraakt en mama was overleden.”


De 15-jarige Britt Pijnenburg vertelt in een interview aan het televisieprogramma EénVandaag over haar voorspellende droom. Bij het drama op Koninginnedag verloor het gezin inderdaad hun moeder Marij Pijnenburg. De jongste dochter Britt raakte zwaargewond.

Op Koninginnedag 2009 stond de Tilburgse drumband ‘Prinses Juliana’ vooraan in het publiek de koninklijke familie op te wachten. De familie Pijnenburg begeleidde de band. Toen Karst T. met zijn auto door het publiek reed raakte Marij Pijnenburg zwaar gewond. Ze moest gereanimeerd worden. Dochter Britt had been- en armbreuken. Britt wilde op dat moment maar een ding van haar vader Aad weten: “Zeg dat ik het droom, dat het niet waar is”.

Nachtmerrie

Niet veel eerder daarvoor had Britt een nachtmerrie. “Ik had gedroomd dat er een auto door het publiek was gereden en dat ik gewond was geraakt en dat mama was overleden daaraan”. Hoewel ze het haar vader en moeder vertelde, hield niemand er rekening mee dat haar droom werkelijkheid zou worden.

Nadat Marij Pijnenburg een week in het ziekenhuis had gelegen overleed ze aan haar verwondingen. Dochter Britt mocht juist die avond naar huis.

Koninklijk bezoek

Prins Willem-Alexander en prinses Maxima bezochten de familie na de begrafenis van Marij Pijnenburg. “Ze hebben hun kant van het verhaal verteld, want ze hebben het ook maar gewoon gezien. Terwijl de aanslag op hen gericht was, zijn wij geraakt.” Het gezin mist hun moeder verschrikkelijk. “Altijd als ik iets moest doen en ik durfde het niet, sloeg ze mij er doorheen. Ik heb nu echt het gevoel dat ik het alleen moet doen.”

Rapporten

Komende vrijdag worden de onderzoeksresultaten naar het koninginnedagdrama bekendgemaakt in drie verschillende rapporten van de Nationale Recherche, Gemeente Apeldoorn en Inspectie Openbare Orde en Veiligheid en de Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding. Vader Aad Pijnenburg vindt de onderzoeken wel belangrijk maar het maakt weinig verschil omdat dader Karst T. zelf overleden is bij de aanslag. “Wie heeft een fout gemaakt, waar is de fout gemaakt, dat is een verwijt dat je niemand kunt maken.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4730080/__Slachtoffer_voorspelde_aanslag__.html?p=22,1


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
NOVA zoekt publiek voor live-uitzending vanuit Paleis Het Loo
dinsdag 01 september 2009 | 10:01 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 01 september 2009 | 14:34

Tekstgrootte  

APELDOORN - NOVA Den Haag Vandaag zendt vrijdag 4 september van 22:20-23:00 uur live uit vanaf Paleis Het Loo in Apeldoorn. De uitzending staat volledig in het teken van de eerder die dag gepresenteerde onderzoeksrapporten over het drama dat op Koninginnedag plaatsvond.


Bij de live-uitzending kan een beperkt aantal toeschouwers aanwezig zijn. Wie het programma wil bijwonen kan voor donderdag 3 september 14:00 uur een email sturen naar janneke.bieseman@novatv.nl Vergeet in het mailtje niet naam, achternaam en gsm-nummer te vermelden. Toeschouwers die op 5 september aanwezig zijn dienen hun paspoort mee te nemen.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/5453603/NOVA-zoekt-publiek-voor-liveuitzending-vanuit-Paleis-Het-Loo.ece