http://www.ad.nl/rotterdam/3189899/Hopen_op_herkansing.html vrijdag 01 mei 2009
Hopen op herkansing
ROTTERDAM - Vreselijk natuurlijk wat er is gebeurd in Apeldoorn, daar zijn ondernemers het over eens. En natuurlijk is het in orde dat gemeenten zeiden: we gaan feesten stilleggen. Maar voegen ze er aan toe: wie gaat opdraaien voor de kosten? Die zijn namelijk hoog.
,,Ik stond perplex,’’ zegt Frans Leermakers van café De Unie in Schiedam. ,,Ik stond op Koninginnedag klaar toen we om kwart over één werden gebeld door de voorlichter van de burgemeester dat het niet door mocht gaan. Ik zei: dat begrijp ik, maar wie draait op voor de kosten. Dan heet het een calamiteit te zijn.’’
De Unie had zo’n zevenduizend euro geïnvesteerd in de tent, band en extra personeel. Leermakers verwachtte zo’n 25.000 euro omzet. ,,Kunnen ze daar geen calamiteitenfonds voor oprichten?’’ vraagt de uitbater met een knipoog.
De Schiedamse burgemeester Wilma Verver is positief over zijn plan om het feest op herhaling te laten gaan. Hemelvaartsdag is prima, heeft ze gisteren laten weten. Op 5 mei mag het Schiedamse café Havana al in de herkansing.
In andere regiogemeenten speelt hetzelfde. In Rozenburg hadden kroeguitbaters gezamenlijk een groot feest op het evenemententerrein georganiseerd. ,,We gaan als gemeente met de caféeigenaren overleggen over de kosten,’’ zegt de Rozenburgse burgemeester Jaap Wolf. ,,Ook is afgesproken voor de zomer opnieuw een feest te houden.’’ 5 Mei zoals in Schiedam is daar te vroeg. ,,Dat nieuwe feest zijn we wel aan de eigenaren verschuldigd. Door de afgelasting was het lang onrustig in het dorp en zij hebben met de politie het nodige werk gehad om het allemaal in goede banen te leiden.’’
De organisatie van de afgelaste vuurwerkshow in Spijkenisse moet met de leverancier van de afgelaste vuurwerkshow om tafel. ,,Die heeft natuurlijk gewoon kosten gemaakt,’’ zegt Frank van Pelt van Spijkkids, dat een groot deel van Koninginnedag voor zn rekening had genomen. ,,Het is natuurlijk een overweging om te vragen of het vuurwerk op een later tijdstip kan worden gehouden, maar ik denk dat 5 mei organisatorisch te vroeg is.’’
De grootste kostenpost is het optreden van Jim Bakkum, maar die heeft zijn concert afgemaakt. ,,Daar ben ik ook heel blij om. Volgens mij waren er toen zeker vijfduizend mensen op het evenemententerrein. Toch wel een hoogtepunt, ondanks de omstandigheden.
Toch is Van Pelt niet rouwig om het afblazen van de festiviteiten na het optreden van de Idols-ster. ,,Op dat moment was dat gewoon de beste beslissing. Het was een besluit van de burgemeester, maar wij staan er volledig achter.’’
Het vuurwerk in Vlaardingen en bij de Rotterdamse kermis heeft al een nieuwe datum gekregen. In Vlaardingen wordt Bevrijdingsdag nu met knallen uitgeluid, in Rotterdam morgen de laatste kermisdag.
Een nieuwe datum is voor de studenten die Koninginnedance opzetten vooralsnog geen mogelijkheid. ,,Het is een gigantische organisatie tegen gigantische kosten. We zijn zes maanden bezig geweest,’’ zegt Dick van Male, voorzitter van de stichting Rotterdam Events. Daarom was het ook een bittere pil toen op last van de burgemeester, aldus de organisatie, het feest werd afgeblazen. ,,Gezien de omstandigheden respecteerden we dat ook volledig. Het was geen dag om feest te vieren. We hebben dus niet tegengestribbeld.’’
De hoop was dat de verzekering alle al gemaakte kosten zou dekken. Een dag later is Van Male daar minder zeker van. ,,We maken nu de balans op. Veel is nog onduidelijk. Bijvoorbeeld over de kaartjes die in de voorverkoop zijn verkocht. Met de gemeente hebben we nog geen contact gehad. Dat komt wel als we alles op een rijtje hebben.’’