dienstfiets

Auteur Topic: dienstfiets  (gelezen 5762 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #20 Gepost op: 31 maart 2009, 08:19:29
Rescue, volgens mij vergeetje even gemakshalve dat het ambulanceteam een behandeling kan inzetten, ondersteund met medicatie, etc etc....
Dus ik denk niet dat met de omschrijving van Druifje een arts persé hoeft worden bedoeld...

Strongbow geeft inderdaad aan wat ik bedoel.....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 31 maart 2009, 09:15:37
Ik was het niet vergeten, alleen ik probeer een heldere definitie te krijgen door een vraag te stellen..
De reden is dat ik zeg maar "eerste hulp dienstverleners" die dan wel degelijk aan de onderstaande beschrijving voldoen.

Onder medische dienst versta ik een dienst die een daadwerkelijke behandeling kan opstarten, evt met medicamenten danwel een andere behandeling kan inzetten. In ieder geval een dienst welke een groot aantal gevallen daadwerkelijk kan afhandelen.

Bij een eerstehulp-dienst versta ik datgene wat de naam duidelijk aangeeft, de eerste hulp verlenen, dat wil zeggen: niet medicamenteus, geen ziekte-diagnoses geven etc etc etc.

Vallen medische dienstverleners als EMS, Medical Team, MedicalRescue, Service Medical, M.O.S. vallen dan ook onder die definitie.. ? Zij zijn dienstverleners leveren allemaal diensten die verder gaan dat het eerste hulp boekje, vallen allen onder toezicht van inspectie voor de volkgezondheid.

De reden waarom ik het aangeef, is dat de grens van eerste hulp dienstverleners, steeds meer vervaagd.  
Steeds meer "eerste hulp dienstverleners" gaan verder.  Er zijn ook eerste hulpdienstverleners die altijd werken met artsen, echter heel bewust zich toch "eerste hulp dienstverlener" noemen..  Zij starten alleen een geavanceerde vorm van eerste hulp op, echter een groot deel van de ernstige situaties gaat toch met de reguliere ambulance vervoerder mee..

Ik wil alleen maar zeggenDefinities liggen niet vast..  Het onderscheid tussen BLS en ALS is niet eens scherp,  en verschilt per organisatie.. Zelfs IGZ en NAI handteren verschilllende definities.  Volgens de een is een nekkraag aanleggen BLS handeling en volgens de ander een ALS handeling..

Ik denk dat de term "Medische Dienst" afhangt welke vorm van dienstverlening je aanbiedt..  
1 Zelfstandige werkende eerste Hulpverlener  met een uitgebreide tas, maakt geen medische dienst en kan ook nooit wettelijk aansprakelijk gesteld worden..
2. Een team van "geavanceerdere eerste hulpverleners" die een dienstverleningspakket hebben, met een complete dienstbeschrijving, kvk, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, met een kwaliteitsplan, geavanceerdere uitrusting en medicatie vallend onder toezicht van de IGZ, etc..

Ik denk dat "medische" markt van de dienstverleners, buiten de reguliere zorg instellingen, inmiddels toe is aan scherpere definities en ook een stukje kwaliteitszorg..
Voor MMT en Ambulancezorg en huisartsenzorg is er de H.K.Z. certificering en is er een compleet diensten pakket..
Diverse professionele zorginstellingen is er ook de H.K.Z. certificering.
Stichting MOS, Stichting Service Medical, Stichting MedicalTeam.NL, Stichting MedicalRescue.NL, E.M.S. B.V. hebben allemaal vergelijkbare diensten aan opdrachtgevers. Echter een clubje huisartsen die op een evenement werken (buiten hun reguliere huisartsenpraktijk), leveren vaak op dat moment ook een eerste hulp dienst, (althans volgens hun verzekeraar.)

Voor clubs als EMS, MOS, MedicalRescue, Service Medical zou je een onderscheid kunnen maken naar de aard van de dienstverlening. Medische Technisch gezien doen ze ongeveer het zelfde, echter allemaal leveren ze een echt andere dienst dan een gemiddelde eerste hulp vereniging of een gemiddelde rode kruis groep..
Echter zou je een dienstbeschrijving maken dan is het onderscheid niet zo eenvoudig, door dat definities over BLS, ILS en ALS niet zo helder zijn..

Misschien iets voor een aparte topic ?


Medical-S

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • Jou kennis is het hart van de hulpverlening!
    • www.medical-s.nl
Reactie #22 Gepost op: 31 maart 2009, 09:31:49
Leuk idee! echter bestaat dit al een poosje…. Wij hebben zelf ook AmbuBikes,  deze verhuren wij
aan hulpverlening & EHBO diensten! Kijk voor meer info op: http://www.medical-s.nl/bike.html


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #23 Gepost op: 31 maart 2009, 22:59:06
Inderdaad bijzonder hanidig bij evenementen.
Ook het Rode Kruis Utrecht heeft al een paar jaar bikes met veel succes en waar we veel plezier van hebben. zie ook:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,14605.0.html
CN NRK


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 1 april 2009, 14:26:24
Er zijn veel meer clubs die een fiets al dan niet met uitrusting gebruiken op grotere evenementen..

Maar dat neemt niet weg, dat elke andere vorm, misschien leuk is om eens nader te bekijken..

We kunnen er altijd van leren, en misschien kunnen we wel van elkaars diensten gebruik maken...

niets mis mee..


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #25 Gepost op: 24 april 2009, 20:22:28
Misschien wel leuk om te melden:
Morgen gaan de Ambu Bike Teams van de GGD Kennemerland rijden bij het bloemencorso in Haarlem. ;)
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening