Catering / verzorging hulpverleners bij calamiteiten

Auteur Topic: Catering / verzorging hulpverleners bij calamiteiten  (gelezen 23318 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #70 Gepost op: 18 februari 2012, 22:19:52
Misschien net zo doen als Defensie: voor de eerste 24 uur krijg je een doosje met lang houdbare handel mee, en in die tijd heeft de logistiek de gelegenheid om zijn bevoorrading op orde te krijgen (wat normaal overigens veel sneller is dan 24 uur, maar de ruimte is er dan). Die doosjes kun je simpelweg opstapelen en blijven jaren goed. En zodra je nieuwe doosjes nodig hebt geef je ze weg op een open dag  ;D

Sterker nog: wij hebben als Reddingsbrigade in de voertuigen ook een kistje liggen met blikjes, lang houdbare repen, dextro etc. Gewoon, dat als de pieper gaat of zelfs gewoon op een geplande bewaking en iemand voelt zich wat slap, dat je het gewoon kunt pakken. Kan me voorstellen dat je in een TS ook prima wat blikjes fris, wat graan- of energyrepen en wat dextro kwijt kunt?!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 18 februari 2012, 22:22:30
Kan me voorstellen dat je in een TS ook prima wat blikjes fris, wat graan- of energyrepen en wat dextro kwijt kunt?!
Over het algemeen kom je op de meeste TSen wel flesjes met drinkwater tegen. Sommige korpsen hebben daarvoor zelfs een koelkastje aan boord, handig voor de hete zomermaanden.
Voor al het andere wordt er dan toch geroepen om de verzorgingsgroep ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #72 Gepost op: 18 februari 2012, 22:24:01
Over het algemeen kom je op de meeste TSen wel flesjes met drinkwater tegen. Sommige korpsen hebben daarvoor zelfs een koelkastje aan boord, handig voor de hete zomermaanden.
Voor al het andere wordt er dan toch geroepen om de verzorgingsgroep ;)

En sommige korpsen hebben ook wat snickers, marsen en twixen aan boord. Handig voor een 3 uur durende inzet bij -10. Oh wacht, toen waren het ijsrepen geworden.... ;D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 18 februari 2012, 22:25:23
En sommige korpsen hebben ook wat snickers, marsen en twixen aan boord. Handig voor een 3 uur durende inzet bij -10. Oh wacht, toen waren het ijsrepen geworden.... ;D
Mm vandaar die koude pizza bij jou van vanavond. 8) :D


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #74 Gepost op: 18 februari 2012, 22:27:55
Mm vandaar die koude pizza bij jou van vanavond. 8) :D

Haha, soms is een combinatie van factoren fataal voor je voedselvoorziening... ;D

Maar om weer even terug naar het topic te gaan: in heel veel regio's is de catering inmiddels goed verzorgd, zoals ook bij 'ons' in de VRU. Indien nodig kan er binnen relatief korte tijd goede catering opgestart zijn en gelukkig is dat een aspect dat de laatste jaren extra aandacht heeft gekregen binnen de brandweerzorg!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #75 Gepost op: 19 februari 2012, 09:25:16
En sommige korpsen hebben ook wat snickers, marsen en twixen aan boord. Handig voor een 3 uur durende inzet bij -10. Oh wacht, toen waren het ijsrepen geworden.... ;D

Even mee naar binnen bij een brand?  Denken in oplossingen, niet in problemen  0098

Maar inderdaad waarom niet een voorraadje al in de auto.  

Misschien een domme opmerking: was er geen voorwaarschuwing geweest?    Ik neem altijd zelf brood mee naar het werk en als ik op standby sta staat het brood al klaar in het geval ik "onverwachts" weg moet.   Of is het vanzelfsprekend dat de brandweer altijd het eten verzorgd?  
Kan me indenken dat bij een totaal onverwachtte inzet zoals een brand mensen niet eerst brood gaan smeren maar, in mijn optiek,  had men kunnen verwachten dat er een inzet kwam.    Deze opmerking is ook richting de brandweer als organisatie.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #76 Gepost op: 19 februari 2012, 09:54:33
Ik neem altijd zelf brood mee naar het werk en als ik op standby sta staat het brood al klaar in het geval ik "onverwachts" weg moet.   Of is het vanzelfsprekend dat de brandweer altijd het eten verzorgd?  
Deze opmerking is ook richting de brandweer als organisatie.

Ik kan me wel vinden in jouw zienswijze en in het kader van de bezuinigen niet onlogisch.
Kan me voorstellen dat de volgende procedure van kracht wordt:
Beroeps altijd pakje brood meenemen op de uitruk
Vrijwilligers prio 1 broodje van de zaak
Vrijwilligers prio 2 eerst thuis pakje brood klaarmaken en dan naar de kazerne.

Over de warme koffie moet ik nog even nadenken want de bereidingstijd is wat langer.

Misschien iets voor een apart topic?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #77 Gepost op: 19 februari 2012, 10:10:56
Ik kan me wel vinden in jouw zienswijze en in het kader van de bezuinigen niet onlogisch.
Kan me voorstellen dat de volgende procedure van kracht wordt:
Beroeps altijd pakje brood meenemen op de uitruk
Vrijwilligers prio 1 broodje van de zaak
Vrijwilligers prio 2 eerst thuis pakje brood klaarmaken en dan naar de kazerne.

Over de warme koffie moet ik nog even nadenken want de bereidingstijd is wat langer.

Misschien iets voor een apart topic?

Dat is er al...  ;)
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=29366.60
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #78 Gepost op: 19 februari 2012, 13:10:37
Jaren geleden is er een defensie inzet geweest in Groningen (ook iets met zandzakken vullen), deze militairen hadden óók geen doosjes "met lang houdbare handel" mee  maar er werd eten opgevoerd.   En veel ook.
Ik neem aan dat u bedoelt de inzetten in 1995 (of daaromtrent)? Ik weet niet wat toen de procedure was voor militaire bijstand. Op dit moment geldt dat bij militaire bijstand alle standaard uitrusting meegaat voor tenminste 72 uur inzet, dus inclusief de voedingspakketjes. Afhankelijk van de situatie ter plaatse kan dan worden overgeschakeld naar reguliere aanvoer van eten (via de logistieke keten) of worden de doosjes per persoon uitgereikt. Op het moment dat het via de keten gaat dan komt er ook inderdaad veel eten... want je hebt beter te veel dan te weinig  ;D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #79 Gepost op: 19 februari 2012, 18:32:22
Broodje mee van huis is iets wat mensen natuurlijk zelf prima kunnen regelen, maar vind ik niet een structurele zekere oplossing. Er zijn genoeg mensen die gepiept en niet van huis naar de kazerne komen en dan dus mogelijk geen bammetjes hebben en de collega's wel.

Ik voel veel meer voor een goed ingebedde logistieke ondersteuning waar goed over is nagedacht.
En als voorbeeld neem ik even Brandweer Amsterdam-Amstelland, waar gewerkt wordt volgens een drietaps opschaling voor verzorging.

- 1e lijns verzorgng: bidonnetje met water in de TS
- 2e lijns verzorging: Ademluchtvoertuig, met water, koffiezetspul, waterkoker voor thee en cup a soup, isostar poeder en wat snickers, twixen, etc.
- 3e lijns verzorging (langdurige inzetten): Verzorgingscontainer. Mogelijkheid om eventueel te koken. Verwarmde tent om binnen te kunnen zitten. De staffunctionaris logitstiek en bevoorrading die de verzorging vanaf dan aanstuurt heeft een boekje vol telefoonnummers om op de meest vreemde tijdstippen eten vandaan te krijgen op basis van contracten met cateraars.

Als je aan de achterkant je spullen en afspraken op orde hebt, kan het eigenlijk niet voorkomen dat mensen hongerflauwtje hebben of uitdrogingsverschijnselen oplopen