Beginnend bestuurder.

Auteur Topic: Beginnend bestuurder.  (gelezen 6509 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Gepost op: 3 mei 2009, 21:16:45
Een vraag die mij zojuist te binnen schoot:

Wanneer ben je volgens de wet precies een beginnend bestuurder; vanaf je 18e tot je 23e jaar, of vanaf de eerste dag dat je je rijbewijs hebt en de vijf jaar die daarop volgen?  ???




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2009, 21:17:28
Vanaf de dag dat je rijbewijs afgegeven wordt, tot 5 jaar daarna, inderdaad!  O0


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2009, 21:43:06
Ik dacht even dat het misschien ook met de jonge leeftijd en de daarbij behorende "wilde haren" te maken kon hebben, vandaar. Ik denk overigens dat de tot stand koming van dit systeem daar wel mee te maken heeft. Maar 't is mij helemaal duidelijk!  O0


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2009, 21:50:28
Dirk klopt helemaal, daarvoor is dit systeem ook ingevoerd. Echter of je nu 18 of 48 bent, de eerste vijf jaar ben je beginnend bestuurder...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2009, 21:59:46
Dirk klopt helemaal, daarvoor is dit systeem ook ingevoerd. Echter of je nu 18 of 48 bent, de eerste vijf jaar ben je beginnend bestuurder...

Alle bestuurder die na 1 april 2002 hun rijbewijs hebben gehaald zijn beginnend bestuurder, dus in 2007 waren de eerste beginnende bestuurder BB af.

Voor de volledigheid een punt op je BB rijbewijs kun je alleen krijgen bij staandehouding voor ernstige overtredingen(niet voor mulder overtredingen).

mvg
Mike


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2009, 22:12:57
Mijn stempelkaart is op dit moment ook nog helemaal leeg. Van de Muldertjes daarentegen (natuurlijk met de bijbehorende foto's) kan ik wel een bescheiden verzamelingetje aanleggen..  8)


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2009, 23:09:20
Vanaf het moment dat je je eerste rijbewijs haalt op een leeftijd van 18 jaar of ouder ben je voor 5 jaar beginnend bestuurder. Haal je je rijbewijs op je 16e of 17e (bromfietscertificaat is tegenwoordig een rijbewijs, categorie AM), dan ben je voor 7 jaar beginnend bestuurder.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2009, 23:15:46
Stel (fictief!): je hebt op leeftijd 18+ je rijbewijs gehaald, nu 10 jaar ervaring, 28 jaar, en je rijbewijs wordt in beslag genomen, ongeldig verklaard, je mag opnieuw rijexamen gaan afleggen...

Geld dan de nieuwe regel, (beginnend bestuurder), of geld dan de oude regel, je had immers al een geldig rijbewijs gehad voordat de regel in werking getreden is.....
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2009, 23:26:37
Dan ben je volgens mij geen beginnend bestuurder. De definitie van een beginnend bestuurder is namelijk volgens artikel 1 van de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid:

bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets, voor het besturen waarvan een rijbewijs is vereist, indien sedert de datum waarop aan hem voor de eerste maal een rijbewijs is afgegeven nog geen vijf jaren zijn verstreken, dan wel, indien het voor het eerst afgegeven rijbewijs een rijbewijs betreft dat de bevoegdheid geeft tot het besturen van bromfietsen en dit rijbewijs is afgegeven aan een persoon die op het ogenblik van die afgifte de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt, nog geen zeven jaar zijn verstreken, en indien de afgifte van het rijbewijs op of na 30 maart 2002 heeft plaatsgevonden.

Kortom, aan deze persoon wordt niet voor de eerste maal een rijbewijs afgegeven. Dat is namelijk al eerder gebeurd --> geen beginnend bestuurder.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 3 mei 2009, 23:54:24
Als je dus na je 18e na 2002 een brommerrijbewijs hebt en je haalt 10 jaar later je gewone rijbewijs dan ben je ook geen beginnende bestuurder?