Grote vechtpartij bevrijdingsfestival, waarschuwingsschoten gelost door politie - Rotterdam 5-5-2009

Auteur Topic: Grote vechtpartij bevrijdingsfestival, waarschuwingsschoten gelost door politie - Rotterdam 5-5-2009  (gelezen 7923 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/3233306/Youtubearrestaties_na_rellen_op_5_mei.html

Youtube-arrestaties na rellen op 5 mei
Door TOBIAS DEN HARTOG DAAN HAKKENBERG

ROTTERDAM - De arrestatie van drie mannen na de rellen tijdens het Bevrijdingsfestival in Rotterdam mogen met recht ‘Youtube-arrestaties’ genoemd worden.

Filmpjes en foto’s van de vermeende relschoppers zetten de politie op hun spoor.

‘Niet te bevatten’, ‘onacceptabel’ en ‘onvoorstelbaar’. Burgemeester Ahmed Aboutaleb kwam woorden tekort om de rellen op 5 mei te beschrijven. De vrolijke sfeer op het festival bij de Erasmusbrug sloeg die avond razendsnel om. Bij een massale vechtpartij tussen twee groepen jongeren werd een knul tegen de grond geslagen en belaagd. Hij werd met een kapotte fles gestoken. Agenten die het terrein kwamen opgestormd, werden daarna uitgedaagd en onder de kreet ‘Rotterdam hooligans’ bekogeld met flessen en glazen. De dienders kwamen helemaal in het nauw toen de meute op hen afstormde. Het lossen van waarschuwingsschoten bleek de enige uitweg. De relschoppers vluchtten weg, het feest voortijdig afgebroken.

,,Het heeft even geduurd voordat er een herkenning plaatsvond,’’ zegt een politiewoordvoerder. ,,De beelden van websites en Youtube waren echter uiterst nuttig. We konden het materiaal gebruiken om naast de foto’s te leggen van relschoppers die wij rond voetbalwedstrijden hebben gemaakt in het verleden, toen agenten de gezichten dachten te herkennen. Zo zijn we alsnog bij deze drie uitgekomen.’’ De digitale recherche stelde de beelden veilig van het internet. Overigens weigerde persbureau ANP beelden af te staan. ,,Wij willen geen verlengstuk worden van de politie,’’ aldus een zegsman.

Evenwel is het succes met de burgerbeelden opmerkelijk. In het verleden ving de politie bot, toen na rellen bij het Strand aan de Maas in 2007 de politie slechts de hand wist te leggen op twee filmpjes. De politie wist niemand op basis van die beelden op te pakken.

Burgemeester Aboutaleb hoopt dat de arrestaties mensen ertoe aanzet nog meer videofilmpjes en fotos in te sturen naar de politie. Of de eerdere oproep van Aboutaleb om beelden te zenden gehoor kreeg, kon de politie gisteren niet zeggen.

Welke rol de verdachten exact hebben gespeeld die chaotische avond, is volgens de woordvoerder nog onderwerp van onderzoek. ,,Wat zij exact hebben gedaan, moeten we nog vaststellen, maar dat ze betrokken waren is helder.’’ Of de vechtpartij een racistische achtergrond heeft, kan de politie nog niet zeggen. Ook wordt niet gezegd of de verdachten, die eerder bij de politie in beeld kwamen na voetbalrellen, Feyenoord-hooligans zijn of hen imiteerden. Dit lijkt voor de hand te liggen omdat de relschoppers op 5 mei ‘Rotterdam Hooligans’ scandeerden. In het verleden gebruikten ook Feyenoord-hooligans dit als leus.

De advocaat van de 19-jarige verdachte, Lanny Vleesenbeek, zegt dat zijn cliënt ‘pissig’ is over de aanhouding. ,,Hij zegt dat hij op het feest was, maar niets met de rellen te maken had. Hij hielp nota bene een meisje op te staan van de grond, toen zij door de gevechten onder de voet dreigde te worden gelopen. Hij is stomverbaasd.’’ Volgens Vleesenbeek zegt zijn cliënt ook nooit eerder te zijn gearresteerd in verband met voetbalrellen, zoals de politie beweert. ,,Als hij slechts herkend is op beelden en daarom vast zit, dan kraait men nu wel heel snel victorie.’’

Als het drietal toch ‘openlijke geweldpleging’ wordt verweten, is de maximum celstraf die zij riskeren vier jaar en zes maanden. Daarnaast kan ook nog een geldboete worden opgelegd. ,,Maar aan vierenhalfjaar celstraf voor openlijke geweldpleging komen we in Nederland niet snel. Het geweld tegen agenten geldt niet als strafverzwarend,’’ zegt persofficier van justitie Ernst Pols. ,,Wel zal het OM een hogere straf eisen wanneer blijkt dat het geweld tegen agenten gericht was of tegen anderen in een publieke functie.’’


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
http://www.ad.nl/binnenland/3201773/Agenten_verrast_door_plotse_aanval.html

Agenten verrast door plotse aanval
Door DAAN HAKKENBERG ADRIANNE DE KONING

ROTTERDAM - En wéér gaat het mis.
Een groep jongeren wil rellen en verstiert een Rotterdams feest. Nota bene op Bevrijdingsdag moeten in het nauw gedreven agenten waarschuwingsschoten lossen om zichzelf in veiligheid te brengen.

Voor de agenten komt het, ondanks eerdere ervaringen in Rotterdam, onverwacht dat de groep relschoppers zich tegen hen keert. Het inzetten van de mobiele eenheid kan niet. ,,De ME was geen optie op het afgesloten terrein,'' legt een politiewoordvoerder uit. ,,Mensen kunnen geen kant op bij een charge.''


Mooi toch dan hoeven ze niet zo ver te lopen, en kunnen ze makkelijker mensen op pakken
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Gewoon die gasten die met gespreide armen roepen "kom dan!" direct tussen de ogen knallen.
Wat een tuig. opruimen gewoon. Ik naai me helemaal op als ik die raddraaiers zie...
(Daarom zou ik ook een slecht agent zijn... Zou m'n magazijn erop leeg knappen...)


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Gewoon die gasten die met gespreide armen roepen "kom dan!" direct tussen de ogen knallen.
Wat een tuig. opruimen gewoon. Ik naai me helemaal op als ik die raddraaiers zie...
(Daarom zou ik ook een slecht agent zijn... Zou m'n magazijn erop leeg knappen...)

In mijn ogen zou je een goede agent zijn  ;)
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er

In mijn ogen zou je een goede agent zijn  ;)

In mijn ogen ook. Maarja dan is het achteraf jammer dat we in NL wonen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fmei%2FArrestanten%20Bevrijdingsfeest%20op%20vrije%20voeten

Arrestanten Bevrijdingsfeest op vrije voeten

22 mei 2009

Drie Rotterdammers die waren opgepakt voor de rellen op bevrijdingsdag zijn weer op vrije voeten. Volgens de rechter is er onvoldoende bewijs voor hun betrokkenheid.

Op 5 mei brak op het Willemsplein in Rotterdam een vechtpartij uit tussen twee groepen jongeren. Er was onder meer met flessen gegooid. De politie moest waarschuwingsschoten lossen. De verdachten waren aan de hand van camerabeelden opgepakt.

Justitie zegt dat de drie mannen wel verdachten blijven. Eén van hen, die minderjarig is, moet al op 6 juni voor de rechter komen.

Eerder vandaag werd bekend dat de politie nog twee andere mannen had gearresteerd. Het gaat om een 22-jarige Barendrechter en een 24-jarige inwoner van Harmelen. Zij worden op een later moment aan de rechter voorgeleid.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Ik snap nooit iets van dit soort dingen...
Lees het vaker... 300 relschoppers, en maar 10 opgepakt...
Man, gewoon met rubberkogels rond maaien en met een arrestantenbusje bij de SEH van de lokale ziekenhuizen staan...
Kunnen ze zo opgepakt worden... appeltje eitje...

En ALLES wat afgebroken is laten betalen... Al moeten ze er 50 jaar voor kromliggen... DOKKEN!
En dan niet praten van onschuld, want ze waren erbij...

Het gaat soms echt nergens meer over hiero.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik snap nooit iets van dit soort dingen...
Lees het vaker... 300 relschoppers, en maar 10 opgepakt...
Man, gewoon met rubberkogels rond maaien en met een arrestantenbusje bij de SEH van de lokale ziekenhuizen staan...
Kunnen ze zo opgepakt worden... appeltje eitje...

(...)

Pfffffffff, net of dit soort hersenloze, populistisch gebrauwel wat oplost...  :-X :-X :-X Je leeft in een rechtstaat waar je onschuldig bent totdat het anders bewezen is.

Als het het daar niet mee eens bent kan je altijd naar Tibet, Wit-Rusland, Libië, Venezuela,  Birma, Zimbabwe, enz emigreren... Daar treden ze precies op zoals jij voorstelt. Wanneer ga je vertrekken? Of ben je toevallig ook lid van Amesty International en vind je wat daar gebeurt ook niet kunnen...


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Je vergeet een land... USA.
Tussen relschoppers die vooraan staan zitten geen onschuldigen.
Ze maken deel uit van een oproerdraaiende massa.
Rechtstaat my ass. Gewoon een soft landje hier.


SanderH.

  • Gast
Je vergeet een land... USA.
Tussen relschoppers die vooraan staan zitten geen onschuldigen.
Ze maken deel uit van een oproerdraaiende massa.
Rechtstaat my ass. Gewoon een soft landje hier.

Ik ben het er helemaal mee eens..
Soft gebeuren hier!