Bergingsvoertuig met blauwe lampen?

Auteur Topic: Bergingsvoertuig met blauwe lampen?  (gelezen 27876 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 25 januari 2004, 00:38:45
Ik las in de laatste editie van Incident een verhaal over een ongeval met beknelling, waarbij de berger een hele grote en belangrijke rol speelden!

Misschien weet iemand het exacte verhaal en anders zoek ik het ff op, maar niet meer vandaag. ;)

Christian

Was een ongeval met beknelling in...Grave (?) waar de auto met jongeren op de kop in de berm terechtkwam. 2 personen waren overleden en de rest zat zo bekneld dat de bevelvoerder, samen met het ambu-personeel natuurlijk, besloten om de auto niet om te keren maar rechtstandig omhoog te takelen. Vandaar die berger EN met haast....... :-\


Patrick Hesseling

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • Modelbouwer
    • 112 modelbouw schaal 1/87
Reactie #31 Gepost op: 26 januari 2004, 10:48:45
Voor meer informatie over wat wel en niet mag kijk eens op www.112spoed.nl.
Patrick Hesseling  info@phesseling.nl  www.112modelbouw.tk  www.akzonobel.com


Karim

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 29 januari 2004, 00:10:27
Naar die laatst genoemde site (112spoed) was ik ook al aan't zoeken, had daar ooit een stukje over bergers gezien :

Wanneer rijdt een berger in Nederland met blauw zwaailicht en geluidssignalen?

Dit is maar in een klein deel van Nederland aan de orde. De eerste Arnhemse Wegen- en Sleepdienst van Amerongen BV is namelijk op dit moment een van de weinige bergers met de wettelijke toestemming om van deze mogelijkheden gebruik te maken onder omstandigheden die daartoe aanleiding geven. In de hierna genoemde omstandigheden, moeten de chauffeurs van bergingsvoertuigen wel in bezit zijn van een certificaat om met optische en geluidssignalen te mogen rijden. Het bovenstaande is voor lichte bergingsauto's toegestaan tot November 2002, waarna de regelgeving met betrekking tot optische en geluidssignalen herzien wordt.

Deze omstandigheden zijn als volgt:

Het bedrijf maakt samen met bergingsbedrijf Houterman Lent en de brandweer in Arnhem, Elst (Gld) en Nijmegen deel uit van het Duikteam Regio Arnhem. Dit unieke samenwerkingsverband geldt voor de regio's Rivierenland en KAN in het bijzonder. Wanneer er een (spoed)duikalarm wordt gegeven door de brandweer (AC) aan de duikers gaan deze met passende mogelijkheden en uitrusting ter plaatse. Alle deelnemers aan dit verband hebben hun eigen inbreng. De bergingsbedrijven zorgen voor een takelwagen die meerijdt en desgewenst een speciaal uitgeruste personen- of materiaalwagen, alsmede de beschikbare duikers. De brandweer zorgt ook voor duikers en het benodigde materieel. Het kan dus voorkomen dat er een takelwagen met blauw zwaailicht en geluidssignaal door deze regio naar de ongevalslocatie op weg gaat. Dit voertuig rijdt dan onder de vlag van de vrijwillige brandweer en moet derhalve aan alle daaraan gestelde regels voldoen.

Een andere mogelijkheid is dat er een takelwagen of verkeersbegeleidingsvoertuig van Van Amerongen BV uitrijdt ten behoeve van de Politie Gelderland Midden. Deze zorgt voor afzettingsmaterialen, omleidingen en verkeersreguleringen waar de politie om heeft verzocht. Met de uitdrukkelijke toestemming van het CMG (Meldkamer Politie in Arnhem) mogen er dan optische signalen gebruikt worden. Dit gebeurd echter zelden. Deze voertuigen moeten op deze momenten voldoen aan dezelfde regels zoals die ook zijn opgelegd aan de politievoertuigen onder dezelfde omstandigheden.

Nog een andere mogelijkheid:  

Dit kan bijvoorbeeld zijn, als er direct levensgevaar dreigt indien er niet snel een bergingsvoertuig ter plaatse komt. Als iemand bijvoorbeeld bekneld zit in een voertuig, wat op kantelen staat. Of als er een zwaar voertuig of een ander zwaar voorwerp opgebeurt / verplaatst moet worden om een slachtoffer te kunnen bereiken / bevrijden. De brandweer heeft hier niet altijd het juiste (zware) materiaal voor. De agenten ter plaatse kunnen in zo'n geval dan de beslissing nemen, dat het bergingsvoertuig met blauw zwaailicht en geluidssignalen ter plaatse mag komen. Als het CMG het hier mee eens is, dan krijgt het bergingsvoertuig toestemming. In bijna alle gevallen wordt de beslissing van de agenten overgenomen door het CMG.

Een prima PPS, Publieke Private Samenwerking dus, welke vooralsnog alleen mogelijk is in Gelderland-Midden.

---
aldus 112spoed.nl


Overigens zag ik een paar dagen terug een klein grijs busje van een beveiligingsbedrijf, ook met een blauw zwaailicht erop.
Daar klopt toch ook iets niet, of mogen beveiligingsbedrijven dus nu ook al voeren ?

't was overigens duidelijk geen politie of KMAR.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #33 Gepost op: 29 januari 2004, 10:41:21
Beveiligingsbedrijven mogen geen blauw zwaailicht voeren.
Er zijn meer bedrijven die het doen. Bijvoorbeeld de bedrijfsbeveiligingsdienst van Total raffinaderij in Vlissingen Oost heeft een zwaailichtbalk op de auto met aan de ene kant een blauw en de andere kant een oranje zwaailicht. Maar dat heeft te maken met gewondenvervoer etc.
Ik weet niet of ze een ontheffing hebben.
Verder de Haven Beveiligings Dienst in Rotterdam, die heeft ook blauwe lampen, gecombineerd met rood.

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 29 januari 2004, 17:09:38
Als er nu ookal beveiligingsbedrijven met een blauwe zwaailamp rondrijden,wordt het eens tijd dat daar eens maatregelen tegen worden genomen


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #35 Gepost op: 29 januari 2004, 17:28:38
't Kan makkelijk zijn! ;) ;D

Christian


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #36 Gepost op: 1 februari 2004, 22:25:03
Als medewerker van van Amerongen BV ben ik ook verantwoordelijk voor het (aangepaste) stukje tekst op 112spoed.

De tekst die daar staat is correct, maar dient ter completering voorzien te worden van wat uitleg over de voertuigen die het nog WEL voeren:

2 zware bergingskranen.
Het protocol 'duikongevallen' van het Duikteam Regio Arnhem schrijft voor dat er naast het Waterongevallenvoertuig een zwaar bergingsvoertuig uitrijdt. Zoals onlangs in Laag-Soeren kan, als een auto (in dit geval op de kop) te water geraakt is geheel opgelicht worden, indien nodig zelfs met slachtoffer(s) erin. Om deze LEVENSREDDENDE reden mag blauw met toestemming van de brandweer AC gebruikt worden.

1 Waterongevallenvoertuig.
Geel van kleur, is officieel eigendom van Bergingsbedrijf van Amerongen en gemeenschappelijk in gebruik bij het Duikteam Regio Arnhem en mag derhalve niet van BKV kleuren voorzien worden (tja, averechtse regels zijn er ook!). Ook het oude waterongevallenvoertuig is nog voorzien van blauw, deze wordt als tweede uitruk (boot brengen) of ter vervanging bij uitval van het eerste voertuig gebruikt.

2 verkeerswagens
Twee verkeerswagens welke assisteren bij wegomleidingen, ijltransporten, verkeersbegeleidingen, verkeer-regelen, etc. Blauw wordt alleen met toestemming van politie Meldkamer (CMG) Arnhem gebruikt.

Voor foto's kan men terecht op de website in het Archief (wagenpark).

Let wel! Dit zijn alle voertuigen voorzien van OGS, niet uitsluitend van flitsers.  Daarbij gelden deze voertuigen onder OGS wel degelijk als voorrangsvoertuig!

Bergingsvoertuigen (lichte berging) muv de bergingsvoertuigen van politie Amsterdam en Rotterdam mogen geen OGS voeren, nog sterker: er mag zelfs geen blauwe lichtbalk of flitser aanwezig zijn. De berger in bovenstaande berichten is dus in overtreding. Zelfs met toestemming mag deze geen OGS meer voeren volgens de eind 2002 aangepaste wetgeving en zal politie in de voorkomende gevallen een begeleiding uit moeten voeren, iets wat in de regel zelden lukt als de situatie zich voordoet (Voorbeeld: Duikongeval Laag-Soeren, auto op de kop in het water, kraanwagen uit Arnhem rijdt al in Dieren als er een begeleiding beschikbaar is, ander voorbeeld: Kettingbotsing op N325 Pleyroute. 8 km file in beide richtingen omdat de berger geen OGS meer heeft om ter plaatse te kunnen komen. Men moet achteraan aansluiten terwijl het verkeer gewoonweg niet meer weg kan (geen vluchtstrook. Na lang aandringen mag er onder begeleiding vanuit tegenovergestelde richting aangereden worden tegen de rijrichting in).


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #37 Gepost op: 2 februari 2004, 14:09:16
Nog een ander voorbeeld:

Reddingsdiensten zoals die op het strand in Vlissingen...
ik kan me heugen daar ooit RODE flitsers gezien te hebben. Een verlichting die gewoonweg niet bestaat en is voorbehouden aan reddingsdiensten bij wet.

(en nee, de Douane heeft geen rode flitsers, alleen een stopbordje)


Karim

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 6 februari 2004, 00:39:02
Ik heb wel 's rooie flitslichten gezien op 'n brandweerwagen.

Niet op 't dak, de balk was gewoon blauw, maar aan de voorkant van de wagen zaten ook 2 flitsers, een blauwe en een rooie.

Volgens mij staat er ook een filmpje van die wagen op de site van de brandweer Leidschedam (die van Ricardo Bonsang).


lifeboats.tk

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 7 februari 2004, 23:42:38
er zit daar idd een rode flitser voorop. een discussie daarover is in een ander onderwerp al bezig :)