Reddingsbrigade: Brandbestrijding, ja of nee?

Auteur Topic: Reddingsbrigade: Brandbestrijding, ja of nee?  (gelezen 5278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest6532

  • Gast
Gepost op: 7 mei 2009, 18:14:02
Wat vinden jullie? Moet de Reddingsbrigade ook ingezet worden voor (assistentie bij) brandbestrijding, in bijvoorbeeld de duinen? De pakken zijn natuurlijk om te beschermen tegen water, niet tegen hitte. Moeten er nieuwe pakken bijgekocht worden, zodat ze deze taak ook kunnen verrichten?

Post het hier :)




ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2009, 18:46:47
Ik zie het nut niet voor een actieve brand bestrijdingstaak, daar is de brandweer voor. Echter hand en spandiensten en logistieke ondersteuning zie ik wel een taak weggelegd. Ook bij evacuatie en ontruiming van het duingebied.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2009, 18:57:30
Nou wat dacht je van het beperken en bestrijden van kleine en beginnende branden en bij brandgeruchten ;) (+ uiteraard ondersteuning en eerste hulp voor slachtoffers), Ik denk dat de meeste brigades ookwel zijn uitgerust voor kleinschalige brandbestrijding (kleine blusmiddelen op alle vaste eenheden etc., hier wel iniedergeval).

Tevens hebben we hier ook een stukje preventie te pakken, dus denk aan bbq's in natuurgebieden in een droge tijd etc...

En brandwerende pakken lijkt me een beetje overdreven... tegen de tijd dat je dat nodig hebt moet je al uit de buurt zijn (dat kan dus gewoon in je dienstkloffie of droogpak) ;)

Groeten Joost (We hebben hier wel is (veel) erger voorkomen ;) en brandgeruchten zijn ook geen onbekend verschijnsel)


guest6532

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2009, 19:05:14
Inderdaad, een collega van de IJmuider Reddingsbrigade zei afgelopen zondag tegen mij: "Als er hier op de parkeerplaats een auto staat te roken, wil ik er best een brandblusser op zetten, maar bij een duinbrand moeten we het aan de Brandweer overlaten".

Er hangen ook redelijk wat grote brandblussers bij ons op de post. De Reddingsbrigade kan dan bij een duinbrand eigenlijk alleen assisteren door de weg te wijzen, en de eventuele slagbomen omhoog te doen...


Albert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
    • rescue vlissingen
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2009, 20:13:44
Het kunnen blussen van een beginnende brand lijkt mij toch wel  een noodzakelijke vereiste. Veel strandposten zijn gemaakt van brandbaar materiaal en zeer brandbare vloeistoffen (benzine vaartuigen) zijn in het algemeen ook in behoorlijke hoeveelheden aanwezig. Daarnaast nog op veel plaatsen bewoonde strandhuisjes, strandpaviljoens etc met elk haar eigen brandrisico. Bij ons ( Vlissingen) krijgen de strandwachten o.a een basicursus (1 dag)  Brandbestrijding en Ontruiming conform de richtlijnen van het NIBHV. In combinatie met het diploma Eerste Hulp kan vervolgens het NIBHV diploma Bedrijfshulpverlener worden afgegeven, een leerzame opeiding en bovendien een welkome aanvulling op de CV !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2009, 01:38:12


De Reddingsbrigade kan dan bij een duinbrand eigenlijk alleen assisteren door de weg te wijzen, en de eventuele slagbomen omhoog te doen...

"kan eigenlijk alleen" ... Weet je niet hoe belangrijk dat is! Moet je voorstellen dat je naar een brand op weg voor een slagboom staat.

Het kunnen blussen van een beginnende brand lijkt mij toch wel  een noodzakelijke vereiste.

Ja, je hebt volkomen gelijk. De brandblusser binnen een paar minuten na het ontstaan van de brand kan meer doen dan twee tassen na een kwartier.

Bij de meeste beginnende brandjes die ik geblusd heb bleef er nog meer in de poederblusser achter dan ik weggespoten had. (jammer dat het niet meer te gebruiken is  :( )

Ik hoop alleen dat ik nooit voor een brandend huis kom te staan met mensen er nog in, ik ben als de dood voor vuur ??? . Petje af voor de mensen wiens hobby het is om dan naar binnen te gaan  8) .


Trouwns over dat "aktieve brandbestrijding": vroeger deed hier in Huizen Jan en alleman mee met blussen, ook de jeugdbrandweer hield dan een spuit vast. Dat is niet meer. Dus ik betwijfel of een reddingsbrigade nog aktief mee kan doen.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2009, 11:28:50
Ondersteunen bij duinbranden zeker. kan me een duinbrand herinderen waarbij we heel wat flessen met water hebben gevuld zodat de brandweermannen wat te drinken hebben, kleine moeite veel plezier. Verder kan je iets met een beginnen brandje doen maar je brandblusser bij een duinbrand lijkt me niet veel effect hebben. Een schep zand doet meer wonderen.

9910001
9910001


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2009, 12:13:25
Ondersteunen bij duinbranden zeker. kan me een duinbrand herinderen waarbij we heel wat flessen met water hebben gevuld zodat de brandweermannen wat te drinken hebben, kleine moeite veel plezier. Verder kan je iets met een beginnen brandje doen maar je brandblusser bij een duinbrand lijkt me niet veel effect hebben. Een schep zand doet meer wonderen.

9910001

Dat was die keer dat we het strand moesten ontruimen (oostenwind), drinkwater naar de brandweer brachten en onze vuurzwepen na de inzet in Anna Paulowna lagen... Ben je ook een weekje vervangend ASC. Wel een mooie inzet met beelden op het NOS-journaal!

Op de posten liggen natuurlijk brandblussers (voor het blussen van je eigen spul of het paviljoen) en vuurzwepen (voor duinbranden). Uiteraard moet je in beide gevallen inschatten hoe ver je gaat met je inzet.

Groeten,
Mark


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2009, 18:33:22
Als de belangstellenden nu solliciteren bij het plaatselijke brandweerkorps zijn die meteen ook van hun vrijwilligersprobleem af  8)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2009, 19:03:28
Als de belangstellenden nu solliciteren bij het plaatselijke brandweerkorps zijn die meteen ook van hun vrijwilligersprobleem af  8)

En jij dacht dat de Reddingsbrigade geen vrijwilligersproblemen heeft ;D

En trouwens met een schep zand en een emmer water kan je ook een hoop ;)

Joost