Reddingsbrigade: Brandbestrijding, ja of nee?

Auteur Topic: Reddingsbrigade: Brandbestrijding, ja of nee?  (gelezen 5279 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2009, 17:39:02
Deze discussie was er ook tijdens de door ons in oktober 2008 georganiseerde landelijke oefening "Moerasdraak". Een van de onderdelen was het blussen van diverse beginnende en kleine branden onder begeleiding van een BHV-bedrijf. Een aantal deelnemers vonden dit ze dit niet hoefden te leren omdat ze het geen taak voor de reddingsbrigade vonden. Het scenario ging er vanuit, dat er een beginnende brand met 2 slachtoffers (brandwonden) was, op een lokatie die onbereikbaar was voor brandweer en ambulance. Het leek ons aannemelijk dat je als reddingbrigade dan niet wacht tot je brandweerlieden kan overzetten met een eventuele mobiele pomp, maar snel zelf met brandblussers erger probeert te voorkomen. En daarbij ook de slachtoffers veilig stelt en EHBO toepast (koelen). Bij de evaluatie bleken er toch aardig wat brigades te zijn die dit maar niks vinden en aangaven dat ze normaal op de brandweer zouden wachten en dan hooguit als transportboot wilden dienen.

Ik denk het zeker geen kerntaak is en dat we ook geen pakken of pompen moeten aanschaffen, maar ik kan me toch heel veel situaties voorstellen (grote jachthavens met lange smalle steigers waar op de laatste boot brand uitbreekt, eilandjes of strandjes waar een kampvuurtje uit de hand loopt, een aanvaring waarbij brand uitbreekt) waar het wel heel erg praktisch is als de mensen van de reddingsbrigade goed met een brandblusser uit de voeten kunnen én de gevaren kennen en dus ook weten wanneer ze terug moeten trekken.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2009, 20:53:29

Foto: Martin Nuver, 112 Groningen


Foto: RN

Niets mis mee lijkt me... Dit is tijdens de landelijke reddingsbrigade-oefening in Groningen (2007).

Groeten,
Mark


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2009, 21:29:15
Ik neem aan dat dit brandwerende pakken zijn?

Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #13 Gepost op: 9 mei 2009, 21:43:58
Ik neem aan dat dit brandwerende pakken zijn?

Henk

Geen idee; die zwart/gele in elk geval wel....


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 9 mei 2009, 21:49:45
Dat zijn de standaard overlevingspakken van de RB's...

Geen flauw idee of die brandwerend/vertragend zijn ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 9 mei 2009, 22:09:10
Het is toch handiger om na te gaan of zo,n overlevingspak brandwerend zijn.En vooral ook tegen hittestraling kunnen.De kans dat het pak anders als een krimpkous om iemand heen wordt geseald is dan wel erg groot. :-\


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2009, 07:13:38
Reddingbrigade en of KNRM zijn geen brandbestrijders!
Schoenmaker blijf bij je leest!
Reddingbrigade en KNRM zijn er om mensen te redden en niet om branden aan te vallen.
De mensen vlug van boord halen en weg wezen.
De overlevingspakken zijn mogelijk brandvertragend maar absoluut ongeschikt om een brand mee aan te vallen.
En al helemaal als ze hun noodsignalen nog in hun pak hebben zitten!!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2009, 10:08:09
Eens Dorus, en het is goed dat hier nog even gewezen wordt op het feit dat brandbestrijding een vak is waarbij grote gevaren op de loer liggen. Als de vlammen zo hoog oplaaien op een polyester schip dan is er geen redden meer aan. Dan is het goed om er hier nog eens op te wijzen dat je beter in een T-shirt ten strijde kan trekken dan in een plastic overal waarin je de hitte niet voelt, maar pas bemerkt als het te laat is. Ik snap die brandweerman ook niet, die daar instructie staat te geven. Bij de eerste blik op de foto rezen mij de haren al ten berge en ik heb er nog niet eens verstand van.

Je ziet hetzelfde andersom als de brandweer zich met oppervlakte redding gaat bezig houden: met een reanimatie aan boord klagen dat de boot niet harder gaat: "mogen wij een sleepje, dan gaat ie vast harder" niet in de gaten hebbend dat het daar gewoon te ondiep is om snel te varen en beter een langere route door de vaargeul gekozen kan worden ipv een rechte lijn naar de haven door de prut.

Kortom, zoals Dorus al zei: schoenmaker blijf bij je leest.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2009, 10:57:43
Aan de andere kant zijn er wel handblusser aan boord van de schepen en op de posten, dan is instructie hiermee ook op zijn plaats. Ben bij de bewuste oefening aanwezig geweest en vond de keuze om dit in overlevingpak te doen ook geen goede. Maar in je normale kleding kan je prima oefenen met kleine blusmiddelen.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2009, 11:01:28
Wat is het verschil tussen een bhv er en een reddingsbrigade lid die om kan gaan met kleine brandblusmiddelen die beide een beginnend brandje met de aanwezige brandblusser proberen te doven?
Dit kan heel wat leed voorkomen.

eens dat een brigadelid geen brandbestrijder is en alleen de brandweer faciliteert