De Reddingsbrigade kan dan bij een duinbrand eigenlijk alleen assisteren door de weg te wijzen, en de eventuele slagbomen omhoog te doen...
"kan eigenlijk alleen" ... Weet je niet hoe belangrijk dat is! Moet je voorstellen dat je naar een brand op weg voor een slagboom staat.
Het kunnen blussen van een beginnende brand lijkt mij toch wel een noodzakelijke vereiste.
Ja, je hebt volkomen gelijk. De brandblusser binnen een paar minuten na het ontstaan van de brand kan meer doen dan twee tassen na een kwartier.
Bij de meeste beginnende brandjes die ik geblusd heb bleef er nog meer in de poederblusser achter dan ik weggespoten had. (jammer dat het niet meer te gebruiken is
)
Ik hoop alleen dat ik nooit voor een brandend huis kom te staan met mensen er nog in, ik ben als de dood voor vuur
. Petje af voor de mensen wiens hobby het is om dan naar binnen te gaan
.
Trouwns over dat "aktieve brandbestrijding": vroeger deed hier in Huizen Jan en alleman mee met blussen, ook de jeugdbrandweer hield dan een spuit vast. Dat is niet meer. Dus ik betwijfel of een reddingsbrigade nog aktief mee kan doen.
Henk